«علی کشوری» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برای هر کدام از صندلی‌های مسئولان یک کربلا رخ داده است/ فردی که مسئولیت قبول می‌کند، باید خدمت کند

باشگاه خبرنگاران جوان به مناسبت سالگرد شهادت «احمد کشوری» به سراغ فرزند او رفته تا درباره ویژگی‌های پدر شهیدش بگوید.

گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه تورانلو- شهید احمد کشوری یکی از خلبانان پر افتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران است که سالروز شهادتش یعنی ۱۵ آذرماه را روز هوانیروز نام‌گذاری کرده‌اند. به مناسبت ایام شهادت این شهید والامقام به سراغ علی کشوری فرزند او رفتیم و گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه خواهید خواند.

شهید کشوری از دوران طفولیت خدا را در تمام لحظات زندگی در نظر می‌گرفت

 در زمان شهادت پدرتان چند سال داشتید و ویژگی بارز او چه بود؟

علی کشوری: من در زمان شهادت پدرم سه ماه بودم و او در ۱۵ آذرماه ۱۳۵۹ به شهادت رسید. ویژگی بارزش از نظرم ایمان به خدا و ایمان به کاری بود که انجام می‌داد و این موضوعی است که تمام ویژگی‌های بعدی ذیل آن قرار می‌گیرد.

 برای مثال شجاعت، صلابت، هنرمندی قطعا این‌ها به دلیل ایمان به خدا بوده که او را در کار موفق کرده است. ویژگی بزرگ دیگرش هم این است که از طفولیت خدا را در لحظات زندگی می‌دید و از طفولیت به  این فکر می‌کرد که یک هدف والا دارد و آن هم رسیدن به خداست.

برای هرکدام از صندلی‌هایی که برای مسئولان باقی مانده یک کربلا رخ داده است

 اگر پدرتان امروز حضور داشت، توصیه‌اش به مردم و مسئولان چه بود؟

علی کشوری:  اگرچه خودش نیست، اما احساس من با توجه به چیز‌هایی که از مادرم و مادر بزرگم یاد گرفتم این است که اگر او امروز حضور داشت، حساب مردم را از مسئولان جدا می‌کرد.

قبلا مردم خود را از مسئولان و مسئولان نیز خود را از مردم میدانست، اما متاسفانه به مرور این فاصله زیاد شد، معتقدم اگر امروز پدرم بود برای مردم یک توصیه‌ای داشت و برای مسئولان توصیه دیگری.

قطعا باید بدانیم که برای هرکدام از این صندلی‌هایی که برای مسئولان باقی مانده یک کربلا داده است. حداقل ۷۲ شهید برای هر صندلی مسئول دادیم و این را شاید هرکسی درک نکند، اما بسیار مهم است. شهدا برای مردم کاری که می‌خواستند را انجام دادند و پیامشان این بود که راه شهدا را دنبال کنید، اما مسئولان باید توجه بیشتری داشته باشند و بدانند که موظفند به اینکه بدانند شهدا چه خط مشی‌ داشتند و ما چه عزیزانی را از دست دادیم. تمام خانواده‌های شهدا بهترین و حتی عزیزترین فرزند خود را از دست دادند و این را نباید از یاد برد.

برخی‌ها اصلا نباید مسئولیت قبول کنند

وظیفه مسئولان برای حفظ این ارزش بزرگ چیست؟

علی کشوری: شاید برخی‌ها اصلا نباید مسئولیت قبول کنند، اما فردی که مسئولیتی را قبول می‌کند موظف است که خدمت کند و موظف است که مردم را امیدوار کند.

امیدوارم که مسئولان این را بدانند که ما همه مسئولیم، همه ما در قبال خون شهدا مسئولیم. اگر به دنیای دیگری اعتقاد داریم از ما در این زمینه پرسیده خواهد شد؛ امیدوارم مسئولان به این فکر کنند که کارشان را درست انجام دهند خدا را در نظر بگیرند و به مردم فکر کنند.

وقتی حرف از شهید می‌شود همان جوانانی که حس می‌کنیم از آرمان‌ها دور شدند از اعماق وجود احساس دین می‌کنند

 برخی معتقدند امروز جوان‌ها از آرمان‌های شهدا فاصله گرفته اند، نظر شما چیست؟

علی کشوری: من خیلی این را درست نمی‌دانم، زیرا جوانان ما از شهدا و آرمان‌ها فاصله ندارند. شاید گاهی اعتراضی دارند و ناراحتی خود را بروز می‌دهند، اما با تمام این اوصاف اگر حرفی از شهدا می‌شود قطعا پایبند هستند و احترام می‌گذارند.

جوانان ما که حتی دفاع مقدس را لمس نکرده اند و شهدا را ندیده اند، اما زمانی که حرف از شهید و شهادت می‌شود همان جوانانی که ممکن است گاهی حس کنیم از این آرمان‌ها دور شده اند از اعماق وجود احساس دین می کنند. به نظر من ما باید با عملکرد درست خود به جوانان بفهمانیم که شهدا چکار کردند تا جوانان خود را به شهدا نزدیک حس کنند و بدانند که این‌ها در اصل قهرمانان ما بودند. اینگونه نبوده است که ما مانند غربی‌ها برای خودمان قهرمان بسازیم بلکه این قهرمان‌ها را در واقع داریم.

امروز هم اگر جنگ بود شهدا همان راه را می رفتند

 مهمترین آرمان شهدا را چه می‌دانید؟

علی کشوری: شهدا در آن بحبوحه حساس به این فکر می‌کردند که وظیفه خود را درست انجام دهند. آن زمان وظیفه‌شان حفظ میهن، آب و خاک و حفظ ناموس و اسلام بود و امروز هم اگر این اتفاق رخ می‌داد قطعا همان راه را می‌رفتند؛ زیرا آن هدف خیلی مهمتر از مسائل دیگر بود.

تنها چیزی که آن زمان پدر من به آن فکر می‌کرد و دو فرزند دو ماهه و سه ساله خود را گذاشت این بود که بتواند هدف و وظیفه خود را درست انجام دهد تا ذره‌ای از خاک وطن جدا نشود کهاین  اتفاق هم رخ نداد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
الان مجاهدت اقتصادی دست کمی از جنگ با کفار نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
لطفا بفرماید از کدام خدمت صحبت می نماید ؟ خدمت آنها نمودند در عمل ثابت نموده و جانشان برای کشور فدا نمودند و هیج ادعایی نداشته اند؟ الان یک مدیر کل یک اداره کل در استان بایت حداکثر چند سال خدمت برای بازسازی و زیبا سازی یک واحد ساختمان بالای دو میلیارد تومان با جایجایی اسناد اداری هزینه نموده وقتی مسوول مالی آن اداره کل انتقاد می نماید آن را عزل می نماید و یک کارمند اداره مسوول سرویس مدرسه فرزند او میباشد و همین مدیر در سخنرانی دفاع از بیت المال صحبت می نماید و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
صاحب صندلیا ۵۰% مقصرن ۵۰% هم خود مردم مقصرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
حرف حساب ومنطقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
شما که همه مناصب و مشاغل دولت رو گرفتید مردم بدبخت هم غرق در فقر و تنگدستی
Iraq
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
اکثر مسئولین فعلی کشور لیاقت پست و مقامی که به آنها داده شده را ندارند و مثل گنه به میز چسپیده اند .وهیچ خدمتی از آنها بر نمی آید .بلکه برای خیانت خوبن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
به فرموده حاج قاسم رحمت الله ما ملت امام حسین هستیم .خون ها داده شده نه فقط در انقلاب و جنگ شما نگاه کنید از زمان رسول الله .ص. تو کل تاریخ ....تا مشروطه و....شهدای انقلاب جنگ .شهدای مکه شهدای ترور شهدای سلامت ودرمان شهدای مدافع حرم و امنیت .اما بعضی از مسولان دانسته ویا ندانسته پا روی این خون ها گذاشتن مردم وظیفه خود را تمام و کمال انجام داده اما مسولان نه حتی بی حرمتی ها کرده اند و مردم را دل سرد کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
راه شهدا وخدمت به مردم وانقلاب درسرلوحه کارها باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
کاش مسئولین کمی عاقل بودند
Germany
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
مسئولین به خود و دوستانشان خدمت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۰۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
از خدا برگشتگان را کار چندان سخت نیست

سخت کار ما بود کز ما خدا بر گشته است
Spain
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
مسئولان فاسد رشوه اي بي لياقت و نا اگاه منجر به تضعيف دولت و افزايش نارضايتي مردم شده و ميشوند. پهلوي هم وقتي به اين امر پي برد كه ديگه كار از كارش گذشته بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
مسئولین خدمت میکنند قربان وگر نه اینهمه دزدی و ویرانی و.... و سکوت
از کجا میامد اینها نشانه خدمت است . حالا خدمت به چه کسی مهم نیست اصل خدمت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
چطور خدمت مهم نیست خدمت به آمریکا دشمن ...یا خدمت به خانواده و امثال خود
یا خدمت به مردم قشر ضعیف جامعه خدمت به اسلام خدمت به خانواده های شهدا مهمه انسان به کی خدمت می کند خاص مسولان که متاسفانه مردم را از انقلاب دل سرد کردن همین مسولان و نمایندگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
من بعنوان یک رزمنده که بیش از ۵ سال افتخار حضور در جبهه را دارم با تمام وجودم می گویم و اعتقاد کامل دارم که برنده واقعی این جنگ و دفاع مقدس شهدا بودند و خانواده مکرم و مقاوم و صبورشان اما نکته‌ای هم به برادر عزیزمان علی آقای کشوری فرزند عزیز شهید بزرگوار احمد کشوری که فرزند لایق آن پدر پارسا و شجاع هستند عرض می کنم که درسته در جمع مدیران کشور مدیران و مسئولان ضعیف و نالایق و گاها خائنی هم وجود داشته و دارند اما مسئولان صالح و شایسته و خدمتگزاران فراوانی هستند که ما اینهه پیشرفت های کشور را شرایط سخت ترین تحریم های جهان استکبار علیه ما و توطئه های فراوان که به هر روز عمر انقلاب یک توطئه علیه ما براه انداخته اند شاهد هستیم نتیجه کار خدمت صادقانه این عزیزان هستیم و نباید طوری اظهار نظر کنیم که دشمنان انقلاب و نظام و کشور عزیزمان سوئ استفاده نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
از تعداد منفی ها مشخصه که نظرتون کاملا اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
پروژه ایجاد جدایی بین مردم و مسئولین یک پروژه صهیونیستی است امیدوارم علی آقای کشوری عزیز که نور چشم ما هستند و ایران امروز امنیت و آزادی و استقلال خود را مدیون شهدایی همچون پدر دلاور و فداکار و خانواده مکرم ایشان است به این نکته توجه کنند و بدانند که غالب مسئولین کشور در رأس آنها مقام معظم رهبری صادق و وفادار و دلسوزند البته مسئولین ناصالحی هم وجود دارند که باید نظام آنها را پست های اشغالیشان برکنار نماید.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۴۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
حیف از اونهمه شهید.حیف از دلتنگیها و گریه های همین فرزندان که در کوچکی برای دوری پدر ریخته شد.حیف از مردم خوب ما...افسوس که مسئول دلسوز و مدیر لایق شاید ۲ در صد باشه...فقط فکر رانت و جیب و میز .خدا لعنتتون کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
اینهمه کربلا لابد اینهمه شمر ویزید هم لازمه که هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
مسئولین طوری چسبیدن به پست و مقام و پارو کردن پول مردم که باعث شدن اعتقاد و اسلام و حتی خداباوری و یادقیامت رو از دل و جان مردم پاک کنن..یاد شهدا که هیچ
این همه فساد اجتماعی و اقتصادی همه از ناپاکی مسئولینه که چوبش مردم خوردن
Iran (Islamic Republic of)
ذلف
۱۱:۴۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
آخه مگه میشه قیمت کارخانه کوییک از پزو پارس گرانتر باشه میشه ؟ چه مدیریتی است . اول ابتدایی اینو میفهمه که یه جا نه، همه جای کار میلنگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
خدا رحمت کند سرگرد کشوری را
سرباز بودم دسته تشریفات نیرو در مراسم خاکسپاری ایشون شرکت کردم
خدا حفظ بکنه پسرشون الان مردی شدن ان شاالله که با شایستگی جای بابا را پرکنند !
مسئولین ما میزوصندلیشون را مدیون شهدا هستند واقعا بایستی خیلی مراقبت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
فقط شعار ، قط حرف می زنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
سلام ،درود خدا بر شهدای ایران، بنظرم مسئولین شهدا رو فراموش کردن ، مردم شهدا تو قلبشونن، اخه بعضی از مسئولین حتی نمیدونن جنگ و جبهه چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
کربلا وقتی بود که سیستم ربا و تبعیض و سهمیه رسمی و علنی نداشت بانون حرام طرف خوب باشه چه فایده
Iran (Islamic Republic of)
s
۱۰:۱۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
حق كاملا با شماست
آخرین اخبار