تاکنون ۱۳۵ سکو برای حضور در نمایشگاه رصتا ثبت‌نام کرده‌اند

رئیس ساترا گفت: تا الان ۱۳۵ سکو از جمله نماوا، فیلم‌نت، تماشاخانه و روبیکا برای حضور در نمایشگاه رصتا ثبت‌نام کردند.

نشست خبری دومین نمایشگاه رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) در ساختمان سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برگزار شد.

سعید مقیسه، رئیس ساترا درباره جزئیات و اهداف دومین نمایشگاه رصتا گفت: نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و‌تصویر فراگیر در فضای مجازی در سال ۱۴۰۱ برگزار شد. امسال دومین نمایشگاه رصتا از ۱۰ تا ۱۳ دی در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه میزبان سکو‌های دارای مجوز از ساترا، شرکت‌های مرتبط، واحد‌های مرتبط سازمان صداوسیما و ... خواهیم بود.

رئیس ساترا در پاسخ به این سوال که سکو‌های پر مخاطب در نمایشگاه رصتا حضور دارند؟ تصریح کرد: نماوا، فیلم‌نت، تماشاخانه، روبیکا و سایر سکو‌های دارای مجوز از ساترا برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کردند. تا الان فیلیمو حضور ندارد. البته معتقد نیستم که فیلیمو جزو یکی از رسانه‌های اصلی است؛ چراکه باید تعریف شما از رسانه اصلی مشخص شود. 

مقیسه ادامه داد: افتتاحیه نمایشگاه روز ۱۰‌ام ساعت ۱۰ صبح است و اختتامیه نمایشگاه ساعت ۱۵ در روز ۱۳ دی برگزار خواهد شد. از اهداف برگزاری نمایشگاه رصتا می‌توان به همگرایی و هم‌افزایی بین فعالین، ذی‌نفعان و حمایت کننده‌های رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، حمایت‌های مادی و معنوی از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، ایجاد فرصت برای توسعه رسانه‌های مربوطه، برقراری امکان ارتباط مستقیم مخاطبین با مسئولین رسانه‌ها و سکو‌های نمایش خانگی، دریافت شکایات و پیشنهادات، جلب حمایت‌های دولتی و رسانه ملی، فراهم کردن فرصت رویارویی با مسئولین و جلب حمایت‌ها، ارتباط با متخصصین حوزه رسانه و ... اشاره کرد.

وی دیگر اهداف نمایشگاه رصتا را انتقال تجربه بین سکوها، اطلاع‌رسانی از آخرین دستاورد‌های حوزه رسانه و نشست‌ها علمی، بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای سالم و ایمن دانست و افزود: فضای رقابتی سالم بین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان خدمات و محتوای رسانه‌ای شکل می‌گیرد. افکار عمومی نسبت به حقوق خود به عنوان کاربر شناخت بیشتری پیدا می‌کنند. بازاریابی و بازارسازی در نمایشگاه رصتا شکل خواهد گرفت.

مقیسه اعلام کرد که از بین ۴۲۳ رسانه دارای مجوز از ساترا تعدادی از رسانه‌ها از شرایط شرکت در نمایشگاه برخوردار نیستند. چون باید فعالیتشان از حدی بیشتر باشد، تا بتوانند در نمایشگاه غرفه داشته باشند. تا الان ۱۳۵ سکو ثبت‌نام کردند، که تا زمان برگزاری رصتا تعدادشان بیشتر خواهد شد. علاوه‌بر سکوها، ۸۰ شرکت مرتبط با رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، واحدها، برخی معاونت‌ها و مراکز صداوسیما در استان‌ها، شرکت‌های وابسته صداوسیما، واحد‌های مختلف ساترا و برخی نهاد‌های مرتبط شرکت خواهند کرد. 

رئیس ساترا درباره برگزاری برنامه‌های جانبی در نمایشگاه رصتا توضیح داد: برگزاری نشست‌های تخصصی، برگزاری نشست از سوی فعالین صنعت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مردم، تالار هوش مصنوعی، برگزاری مجمع رصتا و گفتگو‌های صنفی و ... از دیگر برنامه‌های نمایشگاه خواهد بود.

وی با اعلام این خبر که در کنار برگزاری نمایشگاه رصتا جشنواره رصتا برگزار می‌شود، گفت: سکو‌های دارای مجوز از ساترا که در حوزه‌های سلامت محتوایی، جامعیت خدمات فنی از نظر بالاترین امنیت و تعامل با مخاطب و حوزه جانبی یعنی محتوای دارای کنترل والدین و ایجاد رده‌بندی سنی بهترین اثر یا خدمات خود را تولید کرده باشند، با داوری هیئت داوران معرفی خواهد شد. یعنی در کنار برگزاری نمایشگاه که به معرفی غرفه‌های سکو‌ها می‌پردازد، جشنواره رصتا هم هست، که چند برگزیده دارد.

مقیسه درباره بین‌المللی شدن نمایشگاه رصتا و استفاده از ظرفیت حضور سازمان‌های تنظیم مقررات بین‌المللی در نمایشگاه رصتا گفت: ما امسال غرفه یا مدعو بین‌المللی نداریم. ولی درباره تنظیم‌گری در جهان محتوای ویژه طراحی شده است.

رئیس ساترا در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه از گفتگو‌های مسئولین با شما در نمایشگاه سال قبل مشخص بود که برخی از آن‌ها از کارکرد و عملکرد ساترا بی خبر هستند. چقدر از حضور آن‌ها بابت معرفی ساترا و پیگیری برخی آیین‌نامه‌ها که باید در مجلس شورای اسلامی دنبال شود، استفاده خواهید کرد؟ گفت: اینکه افرادی مانند کاربران، فعالین صنعت و مسئولین از کارکرد ساترا بی‌خبرند حرف درستی است.

به گفته وی، یکی از اهداف نمایشگاه رصتا هم معرفی عملکرد سازمان است. تعدادی از مسئولین هم به نمایشگاه دعوت خواهند شد، تا از نزدیک از فرایند‌ها آشنا شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار