فرآیند واگذاری زمین نیازمند اصلاح است

استاندار کرمان با اشاره به روند طولانی واگذاری زمین گفت: امور اراضی انتهای خط واگذاری قرار دارد و این فرآیند باید اصلاح شود.

محمدمهدی فداکار در قرارگاه صدور اسناد کشاورزی و حفظ کاربری استان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: این اصلاح فرآیند باید با نگاه تسهیل و حل مسئله انجام گیرد. 

وی ادامه داد: در واگذاری زمین برای طرح‌های سرمایه گذاری و اشتغال باید تسهیل صورت گیرد، اما از سویی تاکید کرده‌ایم که اگر زمین‌های واگذا شده بلاتکلیف باقیمانده و کاری در آن‌ها صورت نگرفته، مجوز آن لغو شود. 

استاندار کرمان ابراز داشت: علاقه اکثر سرمایه‌گذاری‌ها در محدوده شهر کرمان است، اما در وسعت زمین بالایی باید انجام شوند که از اختیار استانی خارج می‌شود و برای همین به تفویض اختیار نیاز داریم. 

فداکار، لزوم تسهیل در اجرای طرح‌های انرژی خورشیدی را با توجه به ظرفیت استان کرمان مطرح کرد و اظهار داشت: انرژی خورشیدی به ویژه در بخش کشاورزی بسیار راهگشا خواهد بود. 


رضا افلاطونی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور، مهمترین رکن امنیت در سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصاد را تثبیت مالکیت اراضی دانست و گفت: بخش زیادی از مشکلات سرمایه‌گذاری در موضوع تثبیت مالکیت و رفع تداخلات اراضی است. 

وی ابراز داشت: عزم دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن این است که رفع تداخلات ارضی را به عنوان پیشران توسعه سامان دهد و به صورت کامل اجرایی شود. 

افلاطونی عنوان کرد: رفع تداخلات اراضی در شمال و جنوب استان کرمان امسال با عملکرد بسیار خوبی همراه بوده و برخلاف سال‌های ۹۴ و ۹۶ که تقریبا هیچ کاری صورت نگرفته است، اکنون با سرعت خوبی در حال انجام است. 

رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت: در حوزه رفع تداخلات، امسال ۱۲ برابر پلاک و ۱۷ برابر مساحت نسبت به سال قبل اقدام شده است.

وی گفت: در حوزه مدیریت سرزمینی نیز آمادگی همکاری داریم تا بسته‌های سرمایه‌گذاری در استان تهیه شوند. 

افلاطونی از اجرای شهرک انرژی در نیز استقبال کرد و بیان داشت: ظرفیت نسبی خوب ما در انرژی خورشیدی، استان کرمان است و همکاری و حمایت‌های لازم را در واگذاری زمین خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت : در خصوص فرآیند طولانی واگذاری زمین، دستورالعملی در راستای تسهیلگری تدوین شده که به زودی ابلاغ می‌شود. 

داوود بیگلری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان به محدودیت منابع آبی و زمین در استان اشاره کرد و گفت: با این وجود با توجه به سیاست‌های استان در برنامه‌های توسعه‌ای، همکاری‌ها و همراهی‌های لازم انجام می‌شود. 

وی عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۴ هزار هکتار رفع تداخل اراضی در شمال استان انجام شد و در عملکرد نیمه امسال رشد ۱۰۰ درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم. 

همچنین اعلام شد در حوزه جنوب استان نیز ۴۵ هزار هکتار در سال گذشته و ۲۸ هزار هکتار در نیم ساله کنونی رفع تداخل اراضی صورت گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار