رویترز: طوفانی از بیماری‌ در انتظار غزه است

در پی حملات رژیم اشغالگر به بیمارستان‌های غزه و کمبود آب آشامیدنی تمیز، مجموعه‌ای از بیماری‌های خطرناک در آستانه همه‌گیر شدن در این منطقه است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در خصوص خطر گسترش بیماری‌ها در غزه می‌نویسد: «برای ساکنان نوار محاصره شده غزه که تا کنون از بمب‌ها و گلوله‌های اسرائیل جان سالم به در برده‌اند، یک قاتل خاموش و نامرئی وجود دارد و آن هم بیماری است».

رویترز به نقل از ۱۰ پزشک و امدادگر می‌نویسد که صد‌ها نفر از مردم با کمبود غذا، آب تمیز و سرپناه دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود سیستم بهداشتی که چیزی از آن باقی نمانده، اپیدمی‌های اجتناب‌ناپذیری در منطقه گسترش خواهد یافت.

جیمز الدر، سخنگوی ارشد صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در مصاحبه‌ای در روز سه شنبه گفت: «یک طوفان تمام عیار بیماری آغاز شده است. اکنون فقط می‌خواهیم بدانیم اوضاع تا چه حد بد خواهد شد». 

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت از ۲۹ نوامبر تا ۱۰ دسامبر (چهار روز پیش)، موارد اسهال در کودکان زیر پنج سال با ۶۶ درصد افزایش به ۵۹ هزار و ۸۹۵ نفر رسید. این آژانس سازمان ملل همچنین اعلام کرد که به دلیل فروپاشی تمامی سیستم‌ها و خدمات در غزه، این آمار ناقص بوده و آمار اصلی بسیار بزرگ‌تر خواهد بود. 

دکتر احمد الفره، رئیس بخش اطفال بیمارستان «ناصر» در منطقه «خان یونس» در جنوب غزه، روز سه‌شنبه به رویترز گفت که بخش او مملو از کودکانی است که دچار کم آبی شدید هستند. به گفته او برخی از کودکان از شدت کم‌آبی دچار نارسایی کلیه شده‌اند و از سوی دیگر شیوع بیماری‌هایی مثل اسهال نیز ۴ برابر بیشتر از حد معمول شده است. این پزشک با بیان اینکه گزارش ابتلای ۱۵ تا ۳۰ نفر به هپاتیت نوع آ در منطقه خان یونس در دو هفته گذشته ثبت شده، گفت: «دوره نهفتگی این ویروس سه هفته تا یک ماه است، بنابراین پس از یک ماه انفجاری در تعداد موارد رخ خواهد داد». 

گفتنی است از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی، صد‌ها هزار نفر از مردم غزه به پناهگاه‌های موقت رفته‌اند که معمولا در ساختمان مدارس و بیمارستان‌ها است. به دلیل کمبود جا، احتمال شیوع بیماری در این فضا‌ها بسیار بالاست. از سوی دیگر، برخی نیز در فضای باز می‌خوابند که دسترسی کمی به توالت یا آب برای حمام دارند. 

از سوی دیگر، به دلیل حملات مستقیم رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها یا اتمام سوخت و منابع بهداشتی، اکثر بیمارستان‌های غزه از کار افتاده است. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، از دهم دسامبر (روز یکشنبه) ۲۱ بیمارستان از مجموع ۳۶ بیمارستان نوار غزه تعطیل است، ۱۱ بیمارستان تا حدی فعال هستند و ۴ بیمارستان با حداقل کارکرد هنوز باز هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
کسانی که جنگ را شروع کردن بیان پاسخگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
کربلا امروز....
آخرین اخبار