افزایش ۶ درصدی تصادفات جاده‌ای در کشور

پلیس راهور کشور گفت: هر سال میزان تصادفات جاده‌ای در کشور افزایش ۶ درصدی دارد که ۷ درصد از تولید ناخالص کشور صرف این بخش می‌شود.

سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور کشور در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل  لجستیک و صنایع وابسته  گفت: ۵۲میلیون نفر در کشور  دارای گواهینامه هستند و نزدیک به  ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم به طوری که به ازای هر دو هم وطن ۱ وسیله نقلیه  قرار دارد.

به گفته وی، ۴۷ درصد از وسایل نقلیه دارای فرسودگی هستند و ۲۹۷ هزار کیلومتر طول راه ها در کشور است که  نظارت آنها بر عهده پلیس راهور است‌.

او می گوید:  آنچه که وظیفه همه دستگاه ها است، مدیریت ترافیک در جاده های کشور است. در سال گذشته میزان تردد ها  ۳۵ میلیارد تردد در داخل شهر و ۷ میلیارد در جاده های کشور  بوده و هر ساله شاهد افزایش ۶ درصدی تصادفات در جاده های کشور هستیم.

هادیانفر بیان کرد: طبق قانون برنامه هفتم  بایدسالانه ۱۰ درصد آمار کشته‌شدگان سوانح رانندگی را کمتر کنیم. یعنی با توجه به اینکه سال  ۱۴۰۳ اولین سال اجرای برنامه هفتم خواهد بود، هدف‌گذاری برای این سال، کاهش ۱۰ درصدی آمار جان‌باختگان تصادفات است.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: رسیدن به موفقیت در کاهش ۱۰ درصدی آمار جان‌باختگان تصادفات صرفا با عملکرد پلیس راهور اتفاق نمی‌افتد و هلال‌احمر، اورژانس، بیمارستان‌ها، امداد خودروها، رسانه‌ها و … نیز باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه اکنون آمار مرگ‌ومیر سالانه تصادفات در کشورمان ۱۷ هزار نفر است، اگر بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ حداقل هزار و ۷۰۰ نفر از این آمار کم کنیم و متناسب با آن، تعداد مجروحان را نیز کاهش دهیم، در آن صورت توانسته‌ایم به هدف خودمان در ۱۴۰۲ برسیم.

هادیانفر افزود: اگر همین روند در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کند، تا پایان برنامه هفتم تعداد جان‌باختگان تصادفات به زیر ۸ هزار نفر در سال کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: مسائل مدیریتی، نقش زیادی در موفقیت برنامه‌های مدیریت ترافیک و کاهش سوانح دارند. یعنی برای رسیدن به موفقیت در کاهش ۱۰ درصدی آمار سالانه جان‌باختگان تصادفات، باید نوعی مدیریت و راهبری توسط شخص آقای رئیس‌جمهوری یا معاون اول او اعمال شود تا ظرفیت‌ها و تکالیف قانونی دستگاه‌های مختلف برای محقق شدن این هدف‌گذاری مطابق برنامه هفتم بسیج شوند

 او اظهار کرد: باید میزان جان‌باختگان در کشور به  ۳۱ درصد کاهش یابد و در طول برنامه هفتم باید به کاهش ۵۰ درصدی برسد که در این بخش تمامی دستگاه ها مکلف هستند. ۲۲ دستگاه در کاهش تصادفات نقش دارند و برخی از دستگاه ها در این بخش اهمیتی نمی دهند اما  ۸ دستگاه نقش مستقیم دارند.

 هادیانفر بیان کرد: در سال ۸۳ تصادفات جاده ای به ۲۸ هزار کشته رسید و اگر همان فرمان را پیش می رفتیم  در میزان جان‌باختگان به ۳۵ هزار نفر می رسیدیم ولی با شرایط کشور و اجرای برنامه ریزی مناسب ما شاهد روند کاهشی در این بخش بوده ایم اما هنوز  ما دغدغه تصادفات را داریم.

او بیان کرد: خسارت  ناشی از تصادفات باعث می شود که به  ۷ درصد از  تولید ناخالص کشور لطمه وارد شود این در حالی است که میزان تولید ناخالص کشور ۸ درصد بوده است.

 پلیس راهور  بیان کرد: ۵ عامل مدیریت، وسیله نقلیه، عامل انسانی، راه و قوانین و مقررات بازدارنده در کاهش تصادفات رانندگی موثر هستند و امیدواریم جدی ترین دغدغه کشور یعنی کاهش تصادفات رانندگی را رقم بزنیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار