هشدار دامپزشکی آذربایجان غربی در مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی برلزوم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تاکید کرد.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش برودت هوا در استان برلزوم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تاکید کرد.

دکتر امید خلیل زاده تصریح کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و پرندگان است که شیوع آن با شروع ناگهانی تلفات و انتشار وسیع در گله، کاهش مصرف دانه، افت شدید و ناگهانی تولید تخم مرغ و سیاه شدن تاج و ساق پا پرندگان و لرزش سر و گردن در طیور بروز می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان تماس مستقیم با ترشحات، مدفوع، منابع آبی، دان، اشیاء و تجهیزات آلوده را از راه‌های انتقال بیماری بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اعلاک کرد و  تاکید کرد: لازم است صاحبان طیور بومی با نگهداری پرندگان بومی در فضا‌های محصور شده، استفاده از آب و دان بهداشتی، ممانعت از تماس سگ و گربه و پرندگان وحشی با طیور بومی و متصدیان مرغداری‌های صنعتی با کنترل تردد به مرغداری ها، ضدعفونی اصولی، ممانعت از ورود کلیه پرندگان وحشی به مرغداری‌ها و انبار دان، تهیه جوجه و نهاده بصورت بهداشتی از منابع مطمئن، مبارزه با جوندگان و ایجاد شرایط پرورشی مناسب از قبیل دما، رطوبت و تهویه ایده آل و همشهریان نیز با خرید گوشت مرغ و تخم مرغ از مراکز مجاز از شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پیشگیری کنند.

خلیل زاده از عموم شهروندان درخواست کرد: ضمن رعایت موارد ذکر شده در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در طیور بومی و صنعتی و نیز پرندگان آبزی را بدون فوت وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها و اداره کل گزارش دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد: برابر پایش‌های انجام شده در سطح استان تا کنون موردی از بروز بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نگردیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.