آتش‌بس در غزه، دور یا نزدیک؟

تلاش‌های فشرده‌ای برای برقراری آتش‌بس در غزه در جریان است و میانجی‌ها با طرفین درباره طرح‌های جدید در این خصوص و تبادل اسرا رایزنی می‌کنند.

میانجی‌گران میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی پس از پایان آتش‌بس اول که به دلیل زیاده‌خواهی صهیونیست‌ها از بین رفت، بیکار نشده و همچنان به تلاش خود برای برقراری آتش‌بسی دوباره ادامه می‌دهند. در همین راستا چند روز پیش شبکه صهیونیستی کان به نقل از یک منبع مصری فاش کرد یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در غزه در پیامی به میانجی‌گران تاکید کرده که زمان توافقات بر مبنای آتش‌بس موقت دیگر گذشته و تنها گزینه باقی مانده، تبادل اسرا بر اساس اصل «همه در مقابل همه» است.

روزنامه الاخبار لبنان از سویی دیگر اعلام کرد مذاکرات رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در خصوص آزادی اسرا و آتش‌بس در نوار غزه ادامه دارد و نکته قابل توجه این است که اصل آزادی یک اسیر صهیونیست در ازای ۱۰ اسیر فلسطینی همچنان پابرجاست، اما از سویی دیگر صهیونیست‌ها می‌خواهند قبل از اعلام آتش‌بس اسامی اسرایی که حماس قصد آزادی آنان را دارد بدانند.

طرح سه مرحله‌ای مصر برای آتش‌بس

با افزایش تحرکات برای برقراری آتش‌بس روز گذشته مصر از طرح خود برای برقراری یک آتش‌بس سه مرحله‌ای رونمایی کرد. پیشنهاد مصر یک طرح سه مرحله‌ای برای پایان جنگ غزه است که همچنین شامل آزادی ۱۲۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و آزادی ۴۰ اسیر صهیونیست از غزه می‌شود.

مرحله دوم پیشنهادی مصر شامل مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین به امید ایجاد یک دولت امنیتی اضطراری در غزه با مشارکت گروه‌های مختلف فلسطینی است. مرحله سوم نیز شامل یک دوره طولانی آتش بس، بازگشت تعداد بیشتری از اسرا از غزه و خروج نهایی نظامیان صهیونیستی از خاک این منطقه است.

تبادل اسرا

از سویی دیگر یک روز قبل از رسانه‌ای شدن طرح مصر برای آتش‌بس، شبکه خبری سی ان ان به نقل از مقامات بلند پایه آمریکا گزارش داد که اسرائیل پیشنهاد داده است که با برقراری یک هفته آتش بس در غزه در مقابل آزادی ۳۵ اسیر خود موافق است. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی پیشتر گفته بود که این رژیم برای برقراری آتش بس جدید در غزه به شرط آزادی اسرای صهیونیست آماده است.

سفر رهبران مقاومت فلسطین به مصر

همزمان با منتشر شدن طرح سه مرحله‌ای مصر برای آتش‌بس، خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک هیات از جنبش جهاد اسلامی فلسطین که اسرای صهیونیستی را در غزه در اختیار دارد، برای مذاکره با مقام‌های امنیتی مصر به قاهره سفر کردند.

این درحالی است که پنج روز پیش نیز رویترز گزارش داده بود در بحبوحه تلاش‌های فشرده مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در رأس هیاتی از رهبران این جنبش برای گفتگو درباره آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا با صهیونیست‌ها وارد پایتخت مصر شد.

صهیونیست‌ها خواستار آزادی نظامیان اسیر خود هستند و از سوی مقابل فلسطینیان تاکید دارند در ازای آزادی هر نظامی صهیونیست ۱۰ تن از مردم فلسطین باید آزاد شوند. 

قطعنامه بی‌اثر شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌ای برای افزایش کمک‌ها به غزه تصویب کرد. آمریکا برخلاف چندین دفعه پیش که آتش‌بس غزه را وتو کرده بود، به این قطعنامه رأی ممتنع داد. روسیه دیگر کشوری بود که به این قطعنامه رأی ممتنع داد. ۱۳ عضو دیگر با قطعنامه موافقت کردند.  

شبکه سی‌جی‌تی‌ان درخصوص این قطعنامه نوشت که آمریکا درخواست روسیه برای گنجانده شدن بندی برای «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» در متن این قطعنامه را وتو کرده است. تصویب این قطعنامه در حالی صورت گرفت  رأی‌گیری بر سر آن چهار بار به تعویق افتاده بود. سرانجام نماینده آمریکا جمعه اعلام کرد آماده رأی دادن به متن اصلاح‌شده است.  

اعضای شورای امنیت

قطعنامه جدید که مورد تایید آمریکا قرار گرفت به قدری ناامیدکننده بود که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب در واکنش به آن تأکید کرد: تصویب این قطعنامه متناسب با نیاز‌ها و خواسته‌های وضعیت فاجعه‌بار کنونی در نوار غزه نیست. این جنبش افزود که دولت آمریکا این قطعنامه را از جوهره و ماهیت اصلی خود خالی کرد و آن را به شیوه‌ای ارائه داد که به اشغالگران اجازه ادامه قتل و کشتار و ویرانگری را می‌دهد.

قطعنامه‌ای که آمریکا به آن رأی ممتنع داد به قدری خالی بود که صدای سازمان‌های حقوق بشری را نیز درآورد. جیسیون لی، مدیر عامل موسسه «کودکان را نجات دهید» در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت هر اقدامی کمتر از درخواست آتش‌بس تنها در خدمت افزودن به رنج کشتار، بیماری و قحطی کودکان غزه خواهد بود.  

سازمان اوکسفام هم گفت که عدم حمایت از آتش‌بس بعد از پنج روز به تعویق انداختن رأی‌گیری در شورای امنیت «غیرقابل درک و کاملاً سنگدلانه است.  کمیته نجات بین‌المللی نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد: «زیربنای اقدامات شورای امنیت بایستی منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی باشد. این درگیری‌ها تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت بین‌المللی است و حقوق غیرنظامیان ذیل قوانین بین‌المللی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است.»

آمریکا مانعی بزرگ بر سر راه آتش‌بس

روزنامه انگلیسی گاردین در خصوص مانع‌تراشی آمریکا برای پایان دادن به رنج مردم غزه نوشت که واشنگتن با تهدید به استفاده از حق وتو، روز‌ها رأی‌گیری و مذاکرات را در شورای امنیت سازمان ملل به تاخیر انداخت. همچنین، با پیش‌نویس قطعنامه‌ای مخالفت کرد که خواستار «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» بود و اطمینان یافت که این قطعنامه کنترل اسرائیل بر تمامی کمک‌رسانی‌ها به جمعیت ۲.۳ میلیون‌نفری در غزه را پایان نمی‌دهد.

این رسانه انگلیسی می‌افزاید: آمریکا افزون بر این، با آتش‌بس مخالف است و ادعا می‌کند که این امر تنها به سود حماس خواهد بود. پیشتر در ماه جاری، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو خواستار آتش‌بس «بشردوستانه» شد و ۱۵۳ عضو به این اقدام که پیشتر، توسط آمریکا وتو شده بود، رای مثبت دادند.

بایدن و نتانیاهو

بایدن می‌گوید «قلبا، یک صهیونیست» است و پدرش ارزش تشکیل «سرزمینی یهودی» را در پی «هولوکاست» برای او تشریح کرده است. بایدن از سال ۱۹۹۰ تاکنون، با دریافت بیش از چهار میلیارد دلار کمک‌های اهدایی گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی، بزرگ‌ترین دریافت‌کننده این کمک‌ها بوده است و مبالغی که او دریافت کرده است، بسیار بیشتر از هم‌حزبی‌های دموکراتش «رابرت منندز» و «هیلاری کلینتون» است. او پس از ۷ اکتبر نیز از کنگره خواست ۱۴ میلیارد دلار کمک نظامی به رژیم صهیونیستی تخصیص دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۴ دی ۱۴۰۲
امروز جهان بیش از هر زمان دیگر نیازمند یک ناجی جهانی که بشریت را از این وضعیت وحشتناک و از ظلمی که همه جا را فرا گرفته نجات دهد امروز مدعیان حقوق بشر ،حقوقی برای بشر باقی نگذاشته اند یک مشت دزد و درنده و جنایتکار مقدرات جهان را بدست گرفته و هرچه می خواهند به سر نسل بشر می آورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۴ دی ۱۴۰۲
این جنگ تمام نمیشه
ادامه داره
Germany
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۴ دی ۱۴۰۲
تنها راه تسلیم شدن حماس هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۴ دی ۱۴۰۲
شایعه شده است نتانیاهو و گالانت در صورت عدم موفقیت در برقراری آتش بس قبل از شروع سال میلادی جدید و آزادی اسرای اسرائیلی تا آن زمان، مجبور به استعفا و یا حتی فرار از اسرائیل شوند تا از محاکمه و زندان رهایی یابند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۴ دی ۱۴۰۲
آتش بس چرا بزارید طوفان همون مسیر خودشو بره شما که از کشته سازی بدتون نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۴ دی ۱۴۰۲
آتش بس
Iran (Islamic Republic of)
یحیی
۱۱:۳۶ ۰۴ دی ۱۴۰۲
در مذاکرات شما حداکثر درخواست را از رژیم صهیونیست داشته باشید چون در میدان نبرد آنچنان ارتش صهیونیستی را به خفت و خواری وادار نموده و روحیه نیروهای مقاومت را چند برابر ساختیم که اگر نیاز باشد مقاومت می تواند تا چندین ماه دیگر هم به این نبرد مقدس با دشمن صهیونیست ادامه دهد. همچنین به طرف اسرائیلی هم هشدار می دهیم که دوباره اشتباهات محاسباتی قبلی خود را تکرار نکند و بداند که اگر تمام شروط ملت فلسطین را نپذیرید همانگونه که ارتش شما را زیر شدیدترین حملات و جنایات ضد بشری از غزه با دستان خالی به عقب راندیم قدرت پیشروی مجدد به عمق خاک شما را هم خواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
امامی
۱۱:۳۵ ۰۴ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟
آخرین اخبار