ترامپ در یک ایالت دیگر رد صلاحیت شد

یکی دیگر از ایالت‌های آمریکا نام دونالد ترامپ را از برگه‌های رأی‌دهی برای مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور حذف کرد.

مقام ارشد انتخاباتی ایالت «مین» نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را از برگه‌های رأی‌دهی در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حذف کرد. 

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان این اقدام را «تصمیمی شوک‌آور» بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا توصیف کرده که انتصاب مسئولان در مناصب دولتی را در صورت نقش‌آفرینی آن‌ها در شورش یا اغتشاش منع می‌کند. 

با این تصمیم، ایالت «مین» بعد از کلرادو دومین ایالتی است که دونالد ترامپ را با استناد به این بند قانونی رد صلاحیت می‌کند.

۱۰ روز پیش از این دیوان عالی ایالت کلرادو به رد صلاحیت ترامپ حکم داده بود. با وجود این، وزیر امور داخلی ایالت کلرادو ساعاتی قبل‌تر گفت با توجه به آنکه جمهوری‌خواهان در این ایالت حکم دیوان عالی کلرادو را به دیوان عالی کشور ارجاع داده نام ترامپ در انتخابات مقدماتی هفته آینده (روز ۵ ژانویه ۲۰۲۴) در برگه‌های رأی‌دهی قرار گرفت.

سی‌ان‌ان که یک رسانه نزدیک به دموکرات‌ها است تصمیم ایالت «مین» را در حکم یک پیروزی برای منتقدان ترامپ توصیف کرده است. 

گروه‌های منتقد ترامپ می‌گویند آن‌ها به دنبال آن هستند که از بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی برای جلوگیری از نامزد شدن دونالد ترامپ در انتخابات استفاده کنند.

در این بند قانونی که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» از انتخاب مجدد برای مناصب فدرال منع خواهند شد. 

از این بند پیش از این برای رد صلاحیت هزاران نفر از نامزد‌های ایالات موتلفه آمریکا (اتحاد مجموعه‌ای از یازده ایالات جنوبی آمریکا بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵) استفاده شده است. 

با وجود این، از سال ۱۹۱۹ به این طرف از بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا تنها دو بار استفاده شده، ضمن آنکه کارشناسان می‌گویند لحن مبهم موجود در این بند قانونی روسای جمهور سابق را شامل نمی‌شود. 

منتقدان ترامپ معتقدند که اقدامات او در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مصداق تحریک به شورش و اغتشاش بوده است.

در آن روز، هنگامی که قانونگذاران آمریکایی برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در کنگره حضور داشتند گروهی از هواداران دونالد ترامپ به تحریک او به «کاپیتول هیل» حمله کردند. 

دونالد ترامپ معتقد بود که پیروزی جو بایدن در انتخابات با تقلب صورت گرفته است و نتیجه انتخابات بایستی ابطال شود. 

«شینا بیلوز»، وزیر امور داخلی ایالت مین که عضو حزب دموکرات است روز پنجشنبه حکم رد صلاحیت ترامپ را منتشر کرد. او چند هفته پیش ریاست یک جلسه استماع برای بررسی صلاحیت ترامپ برای نامزد شدن در انتخابات را بر عهده داشت. 

بیلوز در این حکم نوشته است: «من به سادگی به این جمع‌بندی نرسیده‌ام. دموکراسی در هراس افتاده است... متوجه هستم که هیچ وزیر امور داخلی در یک ایالت هرگز ذیل بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی مانع دسترسی یک نامزد ریاست‌جمهوری به برگه‌های رأی نشده. اما متوجه این هم هستیم که هیچ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از این در تحریک به اغتشاش نقش نداشته است.»

ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در مرحله مقدماتی انتخابات به شمار می‌رود. این در حالی است که او در جریان چهار پرونده کیفری با ۹۱ مورد اتهام جرم مواجه است که به گفته خودش می‌تواند تا ۵۶۰ سال زندان برای او همراه داشته باشد.

دونالد ترامپ پرونده‌های قضائی و تلاش‌ها برای حذف نام او از برگه‌های رأی را نوعی سیاسی‌کاری از سوی حزب رقیب برای کنار زدن او از صحنه سیاست توصیف کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۱:۳۶ ۰۹ دی ۱۴۰۲
از انجایی که او یک امریکایی اصیل است و اگر بار دیگر در امریکا رییس جمهور شود چون ایده اش امریکا برای امریکایی است مهاجران را شوت خواهد کرد بیرون رد صلاحیت میشود تنها ره رهایی جنگ مسلحانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
همش بازی سیاسی و رقابت بین دو حزب است که برعکس شده محبوبیت ترامپ را افزایش داده . ایالت مین با 4 رای الکترال و با جمعیت 1/5 میلیون نفر چقدر میتونه در انتخابات امریکا تاثیر گذار باشه مضاف بر اینکه اهالی مین که طرفدار ترامپ هستند می توانند به ایالت های مجاور بروند و رای دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۸ دی ۱۴۰۲
تاثیری نداره و تا دیوان عالی بررسی و تایید نکنه باز میتونه شرکت کنه، دیوان عالی هم گفته فعلا بررسی نمی‌کنیم... قانون اساسی آمریکا اینطوریه که هرکس میتونه انتخابات شرکت کنه و این مردم هستن که بد یا خوب رو انتخاب می‌کنن نه یه نهاد بالا دستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۸ دی ۱۴۰۲
درسته اگر رئیس جمهور بشه به ضرر ایران و مردمشه ولی بهترین گزینه برای خود آمریکا و مردمشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۸ دی ۱۴۰۲
ترامپ برای همیشه به زباله دان تاریخ پرتاب شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۸ دی ۱۴۰۲
این هیتلر صلاحیت مسئولیت یه توالت عمومی هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
مرگ بر دونالد ترامپ خیانتکار مرگ بر آمریکا ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خدا مرگش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
ریس جمهور بعدی امریکاست بدون شک خدا کنه که ریس جمهور بشه و دلار گرون بشه تا سهامداران ومالباختگان بورش به اصل پولشون برسن انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۸ دی ۱۴۰۲
آخه تو که از سیاست و اقتصاد هیچ سرت نمیشه. اولا" که ترامپ قمار باز وحشی، بی منطق و بی وجدان ، دیکتاتور، دروغگو، قاتل و جانی، دیوانه ی زنجیری، حامی تروریست و ... برای همیشه به زباله دان تاریخ پرتاب شد و دیگه نمی تواند رئیس جمهور شود . ثانیا" اگر هم به احتمال نیم درصد رئیس جمهور شود و دلار گران شود ، خب به همان نسبت هم تورم بالا می رود و همه چیز گرانتر خواهد شد . درسته که بورس هم کمی رشد خواهد کرد ولی باز هم نسبت به بازارهای دیگر عقب تر هست. یعنی اینکه اگر با بالا رفتن دلار بورس بالا برود ، خب به همین ترتیب با بالا رفتن دلار ، همه ی بازارها رشد خواهد کرد و با این همه حالا باز هم بورس نسبت به بازارهای دیگر باز هم عقب هست . پس قبل از اینکه نظر بدهی کمی تفکر کن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خب همانگونه که دلار بالا برود ، همه ی بازارها هم رشد خواهند کرد. یعنی اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی پراید حدود ۳۵۰ میلیون تومان و سکه ۳۰ میلیون تومان هست ، وقتی دلار گران شود و مثلا" ۷۰ هزار تومان شود ، سکه‌ هم می شود ۴۵ میلیون تومان و پراید می شود ۵۵۰ میلیون تومان و باز هم بورس نسبت به آنها عقب هست . ممکن هست شاخص کل بورس به ۲میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد ولی باز هم نسبت به بازارهای دیگر خیلی خیلی عقب هست. مشکل بورس ایران فقط و فقط سوء مدیریت و فساد ، رانت خواری، دستکاری و دزدی در آن با چراغ سبز عشقی هست . مشکل بورس ایران قیمت دلار نیست .
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۱۰ ۰۸ دی ۱۴۰۲
سلام،

ما تا آخر ایستاده ایم.... .
آخرین اخبار