میزان بارندگی‌ها در زنجان ۳۰ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت:‌ میزان بارش‌ها در این استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

اکبر باقری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت:‌ از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۹.۷ میلیمتر بارندگی در استان داشتیم که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۵۷.۲ میلیمتر بود.

وی با بیان اینکه با کاهش بارندگی ها، تغذیه گرایی در دشت ها و آبخوان ها کم می شود و شاهد افت فاحش سطح آب در آنها هستیم،‌ اظهار داشت: استان زنجان هفت دشت دارد که سه دشت در خدابنده، یک دشت در ابهر و خرمدره، یک دشت در زنجان، یک دشت در ماهنشان و یک دشت در طارم را شامل می شود.

باقری خاطرنشان کرد:‌ از این تعداد دشت در استان، طی سالهای گذشته، پنج دشت بحرانی و ممنوعه است.

وی تصریح کرد:‌ بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه دشت ابهر و خرمدره امسال ۱.۶۴ متر افت سطح آب نسبت به سال های قبل اتفاق افتاده است و در دشت های خدابنده ۷۰ سانتیمتر، در دشت زنجان ۵۰ سانتیمتر و به طور میانگین یک متر در کل دشتهای استان افت سطح آب داریم.

باقری ادامه داد:‌ افت سطح آب در دشت های استان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و بر این اساس باید تدابیر لازم برای استفاده بیشتر از آبهای سطحی اندیشیده و تنفسی به دشتهای استان داده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت:‌ مهار سیلاب ها و تغذیه گرایی دشتها و آبخوانها رسالت این شرکت بوده و تغذیه مصنوعی آنها از سالهای گذشته در استان ایجاد شده است.

باقری افزود: در دشتهایی که برای استان حائز اهمیت است تغذیه مصنوعی انجام می‌شود به طوریکه در شرق زنجان در روستاهای ذاکر، بناب و در مرکز شهر نیز تغذیه مصنوعی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بارشی نباشد از تغذیه گرایی دشتها نیز بهره مند نخواهیم شد، اظهار داشت: در کنار این تغذیه مصنوعی دشتها، ایجاد سدها و سازه هایی برای جمع آوری و مهار روان آبها و سیلابها ضروری است.

باقری ادامه داد:‌ هم اکنون چهار سد در دست بهره برداری و سه سد در دست ساخت در استان داریم که در سد تهم سال قبل ۱۵ میلیون مترمکعب ذخیره آب داشتیم که این میزان نیاز سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را پوشش داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.