آئینی:

۳۴ هزار‌واحد بافت فرسوده در دست ساخت است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ۳۴ هزار واحد بافت فرسوده در دست ساخت است، گفت: در مجموع تاکنون برای ۲۱۰ هزار واحد در بافت فرسوده پروانه صادر شده است.

 محمد آیینی در بیست و یکمین اجلاس انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران شیراز، با بیان اینکه در مجموع تاکنون برای ۲۱۰ هزار واحد در بافت فرسوده پروانه صادر شده است، اظهارداشت: این تعداد در ۶۲ هزار نقطه است که عدد خوبی در سهم انبوه‌سازان در این پروژه‌ها نیست.

به گفته او، میانگین متوسط واحد‌ها در پروژه‌های بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، ۳/۸ واحد است که عدد خوبی در این زمینه نیست و این، نشان دهنده این است که انبوه‌سازان هنوز ورود خوبی به این حوزه نداشته‌اند که اگر ورود کنند، قطعا شرایط متفاوت می‌شود.

آئینی با بیان اینکه در این راستا چند تدبیر جدی اندیشیده شده است، ادامه داد: همگرایی نظری و ذهنی در نوسازی بافت فرسوده بیشتر شده و موضعگیری وزارتخانه هم در این بخش، سریعتر وشفاف‌تر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بازسازی بافت فرسوده از مسکن ملی هم مهمتر است، چراکه زودبازده، مفیدتر و اثربخش‌تر گفت: در استان فارس ۱۴۱ هزار بنای فرسوده ناپایدار داریم که این عدد ضرب در ۴، جمعیتی است که در این راستا در خطر هستند.

آئینی با تاکید بر اینکه این رقم در کشور، عدد بالایی است، ادامه داد: در بافت‌های تاریخی میانگین واحد‌های مسکونی کمتر از ۲۰ واحد می‌شود که مسکن‌های کم‌ارتفاع را می‌توان با طراحی دیگر هم به واحد‌های مسکونی افزود و بافت تاریخی را هم نجات داد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با دعوت از انبوه‌سازان برای نجات بافت تاریخی شیراز، تصریح کرد: منظور از این دعوت، این نیست که بافت تاریخی را با ساخت و ساز بی رویه خراب کنیم، اما زمینه‌ای فراهم شده که حرایم غیر ضروری محدود و تعدیل شود تا امکان ساخت و ساز مناسب‌تری وجود داشته باشد.

او با اشاره به گنجاندن ۵ بند در برنامه هفتم توسعه، افزود: این اتفاق برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رقم خورده تا حداکثر زمان برای صدور پروانه در این بافت‌ها از متوسط ۸ ماه به ۲تا۳ ماه تقلیل یابد. 

به گفته آئینی، بافت‌های تاریخی و فرسوده در برنامه هفتم در عداد مناطق کمتر توسعه یافته لحاظ شده و این، یعنی اینکه تمام تسهیلات و حمایت‌های مسکن ملی، شامل این موارد هم می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: پروژه‌هایی هم که در خارج و مجاورت بافت‌های فرسوده ساخته می‌شود، اگر به منظور سکونت سکنه بافت فرسوده باشد شامل ۴۰ درصد تخفیفات شهرداری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار