افزایش ۳۳ درصدی جمعیت کل و بز در کرمانشاه

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : پایان طرح سرشماری پستانداران نشان داد که جمعیت کل و بز موجود در استان با ۳۳ درصد افزایش در مقایسه با پارسال شامل بیشترین میزان افزایش در میان سایر پستانداران را شامل بوده است.

ثریا قربانی معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : سرشماری پستانداران حیات وحش به منظور کسب اطلاعات جمعیتی و برآورد دقیق جمعیت حیات وحش، اطلاع از زاد و ولد گونه‌های شاخص، مقایسه آمار جمعیتی و انجام برنامه ریزی زیست محیطی در این حوزه نسبت به سال‌های قبل انجام می‌شود.

وی بیان کرد: طرح سرشماری پستانداران امسال در ۱۰ منطقه از استان از اواخر آبان ماه آغاز و به مدت یک ماه به طول انجامید که این مناطق شامل ۲ منطقه آزاد، چهار منطقه حفاظت شده، سه منطقه حیات وحش و یک منطقه شکار و تیراندازی ممنوع بود.

قربانی با بیان اینکه این سرشماری امسال با بیشترین دقت در این مناطق صورت گرفت یادآور شد: نتایج این سرشماری نشان داد که در گونه‌های شاخصی مانند کل و بز با ۳۳ درصد افزایش مواجه بودیم و سایر گونه‌ها نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار بودند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این شرایط مطلوب وحوش و پستانداران در استان حاصل تلاش کارکنان و محیط‌بانان حفاظت محیط زیست استان بوده است که سینه خود را برای حفاظت از آن‌ها سپر کرده اند افزود: اگرچه گونه‌های پستاندار دیگر گرگ، پلنگ، گراز و کفتار نیز برای ما مهم است، اما این گونه‌ها عمدتا در شب فعالیت دارند و یا به دلیل استتار بالای آن‌ها در طبیعت سرشماری آن‌ها دشوار است.

قربانی وضعیت جمعیت وحوش استان را مناسب عنوان کرد و یادآور شد: این وضعیت باعث نمی‌شود که بسیار خوشبینانه به این مساله نگاه کنیم و صیانت از آن‌ها را کاهش دهیم تا این امر بابی شود که حتی موجب افزایش شکار بی رویه این موجودات شود و نیاز است با توجه به خشکسالی‌های اتفاق افتاده روند حفاظت از آن‌ها را تشدید نماییم تا شاهد روند افزایشی جمعیت آن‌ها در سال‌های آینده نیز باشیم.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه با تنوع آب و هوایی و زیستی دارای گونه‌های متنوعی از جمله شوکا، کل و بز، آهو، قوچ و میش، پلنگ، خرس قهوه‌ای و سایر پستانداران است بیان کرد: در جریان این سرشماری با استفاده از دوربین‌های چشمی، دوربین عکاسی و تلسکوپ بیش از ۲۶۰ هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت این اداره کل پایش و وضعیت حیات وحش آن مورد بررسی و رصد قرار گرفت.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه شرایط آب و هوایی، غذای مناسب و برنامه‌های حفاظتی همگی در زمینه افزایش جمعیت وحوش استان اثرگذار بوده است افزود: از آمار، داده‌ها و اطلاعات به دست آمده از سرشماری پستانداران شاخص به صورت سالانه مبنای برنامه ریزی و ارتقای سطح حفاظت قرار می‌گیرد و می‌تواند برای پروژه‌های دانشجویی و تحقیقات محققان در حوزه تنوع زیستی و حیات وحش و برنامه‌های حفاظتی استفاده شود .

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار