گرایش ۴۳درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی به رشته‌های فنی

۴۳ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی به رشته‌های فنی گرایش دارند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: اقداماتی در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده که در نتیجه آن ۴۳ درصد دانش‌آموزان استان به رشته‌های فنی و مهارتی گرایش دارند.

نبوی ثالث افزود: خراسان جنوبی در ردیف ۱۰ استان اول کشور از نظر جذب دانش‌آموز در رشته‌های فنی و مهارتی است.

وی با اشاره به افزایش پنج برابری سهمیه جذب هنرآموز در خراسان جنوبی عنوان کرد: توسعه هنرستان‌های جوار (هنرستان‌های در کنار صنایع) و خرید تجهیزات برای کارگاه‌ها از جمله اولویت‌ها و اقدامات آموزش و پرورش برای ترغیب دانش‌آموزان به منظور ادامه تحصیل در رشته‌های مهارتی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: در ۲ سال اخیر جذب دانش‌آموزان استان به رشته‌های فنی و مهارتی ۱.۴ درصد رشد داشته و در حال حاضر حدود ۱۵ هزار دانش آموز در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.

نبوی ثالث با بیان اینکه افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی خراسان جنوبی یکی از اولویت‌ها است ادامه داد: خراسان جنوبی رتبه دوم میانگین نمرات امتحانات نهایی را در خرداد ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است.

وی افزود: میانگین معدل دانش آموزان مدارس دولتی استان در امتحانات نهایی حدود ۲ نمره از میانگین کشوری و درصد قبولی مدارس دولتی خراسان جنوبی هم ۱۳ درصد از میانگین کشوری بالاتر بوده که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش یافته است در عین حال تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تاکید بر ترغیب دانش‌آموزان به انجام فعالیت‌های پژوهشی اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف توسعه کمی و کیفی پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی استان ضروری است.

وی با بیان اینکه ۱۲ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در خراسان جنوبی وجود دارد تصریح کرد: شاخص فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان استان نسبت به سال گذشته بیش از ۱۴ درصد در کشور رشد داشته که نشان‌دهنده گسترش فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان خراسان جنوبی است.

نبوی ثالث یادآور شد: پژوهش سرای دکتر حسابی طبس (قطب شبکه سازی محیط‌های یادگیری) و پژوهش سرای رازی سرایان (قطب آزمایشگاه علوم) میان تمام قطب‌های استانی در سطح کشور رتبه اول را کسب کردند.

وی اضافه کرد: برخی مدارس استان فاقد کارگاه و آزمایشگاه هستند به همین دلیل اهمیت استفاده از پژوهش‌سرا‌ها برای دانش‌آموزان دوچندان می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از دیگر آموزش‌های مد نظر به دانش‌آموزان را در حوزه فناوری دانست و گفت: آموزش هوش مصنوعی و کدنویسی در مدارس استان آغاز شده و خراسان جنوبی جزء استان‌های فعال کشور در اجرای این طرح است.

وی افزود: از آغاز سال تحصیلی جاری توسعه آموزش‌های کدنویسی در استان و کشور با محوریت پژوهش سرای دکتر حسابی طبس در حال پیگیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.