نمکدان را از سفره غذا حذف کنید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر حذف نمکدان از سفره غذا، گفت: دفعات کمتر افزودن نمک به غذا، با کاهش خطر عوارض قلبی مرتبط است.

احمد اسماعیل زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از عادت‌های غذایی ایرانیان اضافه کردن نمک به غذا هنگام خوردن غذا است، افزود: بسیاری از افراد قبل از اینکه غذا را از نظر نمک بچشند، نمکدان را برداشته و به غذا نمک اضافه می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین راهکار‌ها برای حفظ فشارخون و پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون، استفاده نکردن از نمکدان و اضافه نکردن نمک به غذا هنگام مصرف غذاست؛ این مورد شاید مهمترین کاری باشد که برای کاهش فشار خون خودمان می‌توانیم انجام دهیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، مصرف روزانه نمک در ایران ۲ برابر نیاز حد استاندارد است، نمک به عنوان یکی از عوامل اصلی ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی سالهاست که در دنیا مطرح شده است.

 اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: نتایج مطالعه‌ای نشان داده که کاهش مصرف سدیم با افزودن کمتر نمک به غذا پس از پخت و هنگام سرو غذا، با کاهش خطر بیماری قلبی ایسکمیک (IHD)، نارسایی قلبی (HF) و سکته مرتبط است؛ در این مطالعه رابطه بین دفعات افزودن نمک به غذا (هرگز/به ندرت، گاهی اوقات، معمولاً و همیشه) و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در یک گروه آینده نگر متشکل از ۱۷۶۵۷۰ شرکت کننده (حدود ۵۶ سال) بررسی شد.

وی افزود: محققان دریافتند دفعات کمتر افزودن نمک به غذا به طور قابل توجهی با کاهش خطر عوارض قلبی و عروقی مرتبط است، بنابراین برای پیشگیری از حوادث قلبی و عروقی از همین امروز نمکدان‌های خانه خود را از سفره غذا دور کنید و به کودکان خود آموزش دهید که برای حفظ سلامتی، نمک کمتر مصرف کنند و از نمکدان استفاده نکنند.

گفتنی است، پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با هدف آگاهی بخشی آحاد جامعه درخصوص مصرف نمک تصفیه شده یُددار و افزایش مصرف لبنیات با شعار "انتخاب همه، نمک کم، اما تصفیه شده یُد دار" برای هفته اول و شعار "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" برای هفته دوم، از تاریخ ۱ بهمن ماه آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
ما نمک نمیخوریم شما بجاش گوشت بیار میخوریم
Iran (Islamic Republic of)
رسول زهرائی رئوف
۰۹:۳۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
درست این است بگوییم نمک تصفیه شده را از سبد غذایی حذف کنید نمک طبیعی و کامل غیر تصفیه شده به علت داشتن پتاسیم و برخی دیگر از مواد معدنی مفید تنظیم کننده فشار خون است ولی نمک تصفیه شده (یعنی کلرید سدیم) هیچ ارزش غذایی ندارد و فشار خون را بالا می برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
نمک طبیعی استفاده کنید .
نمک تصفیه یددار باعث سرطان و فشار خون می شود .
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
غذایییی شور کلیه ها رو نابود میکنه همچنین قند کلیه ها رو نابود میکنه دیگه نیاید بریییی بینارستان ۱۰۰ میلیون ۲۰۰ میلیون بدیییی که عملت کننن
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
البته شما درس میگین بعضی ها هست غذا رو شور میکننن که اصلا این درست نیست چون غذایییی شور رو نمیش خورد اصلا غدا باید نه بی نمک باش نه شور
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
مردم نمک رو از سفرتون پاک نکنید غذا بدون نمک فاید ندار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
نمک تصفیه شده یددار را حذف کنید و نمک طبیعی را جایگزین نمایید .
مشکل از نوع نمک است که به خورد مردم می دهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
راست میگه نمکدون رو از سفره هاتون حذف کنید به جاش قرصهای رنگاورنگ رو بریزین تو حلقتون. تف به ذات کثیفتون. حالا که دیدید مردم به زندگی روی آوردن به دست و پا افتادین؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
مشکل حضور نمک در سفره نیست. بلکه مشکل از خالی شدن سفره ها در اثر گرانی مواد غذایی هست که باعث بروز مشکلات در سلامت شده. قدیم خوراکشون نمک و چربی بود و همه بالای 90 سال عمر می کردن. مشکل از جای دیگس نه نمک!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
فقط همین نمک مونده تو سفره
اونم حذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
پدرم تا٧٠سالگی کارمیکند و تا ٨۴ سالگی به شدت به غذایش نمک می‌ریخت و می‌گفت بدون نمک نمی‌شود غذا خورد در سن ٨۵ سالگی فشار خون گرفت با ٢ وعده نخوردن قرص سکته مغزی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
آب و نمک و روغن سه ماده اصلی است که می بایست در سفره مردم باشد. اگر اینهارو دستکاری کنند پزشکان چیکار کنن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
نمک طبیعی فشار خون ایجاد نمی کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
چشم خیلی چیزا رو حذف کردیم نمک هم روش..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
من که ازاول نمکدون سر سفره نیاوردم که عادت کنند.
گاهی اوقات که بیارم سر سفره ،میگن نمکدون برا چی آوردی؟