موافقت وزارتخانه برای ثبت جهانی محور ساسانی

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی گفت : ثبت جهانی محور ساسانی مورد موافقت وزارتخانه قرار گرفته و نگاه مثبتی به آن وجود دارد.

علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی در نشست شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در کرمانشاه، با اشاره به عقب ماندگی‌های کرمانشاه در حوزه‌های مختلف، گفت : وقوع هشت سال جنگ تحمیلی باعث شد تا این استان اتفاقات تلخ زیادی را پشت سر گذاشته و سال‌ها زیر آتش توپ و تانک و موشک دشمن باشد، به همین دلیل در زمانی که سایر استان‌ها از نظر اقتصادی در حال رشد بودند، کرمانشاه این فرصت را از دست داد. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز آثار جنگ هشت ساله تحمیلی در این استان وجود دارد، بنابراین کرمانشاه می‌تواند از آن‌ها یک فرصت‌سازی کرده و با ثبت ملی یادمان‌های دفاع مقدس، زمینه‌ای برای رونق گردشگری جنگ برای خود فراهم کند. 

مدیرکل ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد: اگر در استان هنوز یادمان و نشانه‌ای از جنگ وجود دارد که به ثبت ملی نرسیده، می‌توان پرونده آن را با مستندات لازم تدوین کرد تا برای قرار گرفتن آن در فهرست آثار ملی کشور اقدام کنیم. 

وی با بیان اینکه کرمانشاه علاوه بر یادمان‌های دفاع مقدس در حوزه آثار تاریخی، صنایع دستی و خوراک‌ها هم ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگران دارد، عنوان کرد: در بحث آثار تاریخی تاکنون بیستون به ثبت جهانی رسیده و ثبت جهانی محور ساسانی از معبد آناهیتا هم مورد موافقت وزارتخانه قرار گرفته و نگاه مثبتی به آن وجود دارد و آماده کمک به استان برای ثبت جهانی آن هستیم. 

ایزدی به ظرفیت‌های کرمانشاه در حوزه گردشگری خوراک هم اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه کرمانشاه شهر خلاق خوراک است، بنابراین ظرفیت‌های خوبی نیز در این زمینه دارد و همین هم باعث شد تا امروز ۳۷ خوراک استان را به ثبت ملی برسانیم. 

وی در ادامه به پتانسیل‌های کرمانشاه در حوزه صنایع دستی نیز اشاره داشت و افزود: فرش دستباف کرمانشاه بخش فراموش شده‌ای در استان است که باید روی آن کار کرد و نباید آن را نادیده گرفت، لذا این آمادگی را داریم که به حوزه ثبت نقوش اصیل فرش دستباف این استان در فهرست آثار ملی ورود کنیم. 

مدیرکل ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ثبت ملی میراث‌های فرهنگی به حفظ هویت اصیل ما و نشان دادن آن به دنیا کمک می‌کند، گفت: متاسفانه دشمنان تلاش می‌کنند تا با ساخت فیلم‌هایی همچون ۳۰۰ که از ریشه کذب است، روایت و تصویری منفی را از ما نشان بدهند، در حالیکه ما مردمانی متمدن با پیشینه‌ای قوی هستیم که با حفظ میراث گذشته خود و ثبت آن‌ها می‌توانیم واقعیت هویت خود را به جهانیان نشان دهیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.