پیگیری‌ برای ثبت ملی تعدادی از خوراک‌های کرمانشاه

۳۷ خوراک کرمانشاه در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور قرار گرفت.

داریوش فرمانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در حاشیه برگزاری نشست شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در کرمانشاه، با اشاره به پیگیری‌ها برای ثبت ملی تعدادی از خوراک‌های استان، گفت : در این راستا، شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در کرمانشاه حضور پیدا کردند تا یک اتفاق بی‌نظیر رقم بخورد. 

وی افزود: در این نشست، پرونده ۳۷ خوراک کرمانشاه مورد داوری قرار گرفت و اعضای شورای ثبت میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی آن‌ها رای مثبت دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه هر استان سالانه سهمیه ثبت ملی دو یا سه غذا را دارد، این برای اولین بار است که این تعداد غذا از یک استان به ثبت ملی می‌رسد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که کرمانشاه به عنوان جهانشهر خلاق خوراک در یونسکو به ثبت رسیده و از نظر تنوع غذایی ظرفیت بسیار بالایی دارد، بنابراین شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور موافقت کردند که بتوانیم ۳۷ غذای استان را در یک روز به ثبت ملی برسانیم.

 عزیز مصطفایی کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس استان که تدوین پرونده‌های ثبت ملی خوراک‌های کرمانشاه را بر عهده داشته و در این نشست به ارائه این پرونده‌ها پرداخت نیز در گفتگو با ایسنا، بااشاره به تلاش‌های زیادی که برای ثبت ملی این خوراک‌ها انجام شده، اعلام کرد: تا پیش از این ۱۲۵ میراث فرهنگی ناملموس در استان به ثبت ملی رسیده بود که از این تعداد ۲۲ مورد مربوط به خوراک‌ها بود.

وی خاطرنشان کرد: طی تمام سال‌های گذشته تنها ۲۲ خوراک از کرمانشاه به ثبت ملی رسیده بود، اما امروز تنها در یک نشست توانستیم ۳۷ خوراک را به ثبت ملی برسانیم که اتفاقی بی نظیر در کشور بود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.