ساخت دومین مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» کشور در ارومیه+عکس

با هدف تامین گاز مصرفی احداث مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» در ارومیه آغاز شد.

 

با هدف تامین گاز مصرفی پایگاه‌های مرزی ارتفاعات شمال غرب کشور، ساخت دومین مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع»  کشور در ارومیه و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و به همت جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، آغاز شد.

 این شرکت دانش بنیان پیش از این و پس از سال‌ها تلاش، موفق به بومی‌سازی دانش تولید گاز طبیعی مایع LNG شده و اولین مجتمع تولید ال ان جی در ایران را در تهران، طراحی، احداث و راه‌اندازی کرده بود.

سوخت مورد نیاز برای نخستین پایگاه مرزی از مجتمع تولید ال ان جی در تهران تامین شده است.

با کلنگ‌زنی دومین مجتمع تولید ال ان جی بر اساس فناوری داخلی توسط این شرکت در شهرستان ارومیه، تامین سوخت سایر پایگاه‌های مرزی از طریق این مجتمع انجام خواهد شد.

ساخت دومین مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» کشور در ارومیه

 

ساخت دومین مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» کشور در ارومیه

 

ساخت دومین مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» کشور در ارومیه

تولید LNG، مستلزم استفاده از فناوری‌های فوق سرد، موسوم به کرایوژنیک است. از نگاه بسیاری از کارشناسان کشور، دستیابی به این فناوری یک آرزو امکان ناپذیر بود و تحقق آن را بجز از طریق همکاری با شرکت های خارجی میسر نمی شد اما جوانان نخبه ایرانی به این مهم دست یافته اند.

ال ان جی یا گاز طبیعی مایع، یک راهکار نوین و ایمن جهت گاز رسانی به نقاط دور دست و صعب‌العبور است. گاز طبیعی در فشار یک بار و در دمای تقریبی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر مایع می‌شود و حجم آن بیش از ۶۰۰ برابر کاهش می‌یابد. این حامل انرژی پرارزش به دلیل سهولت در استفاده، ارزش حرارتی بالا، به صرفه بودن و آلایندگی بسیار پایین در مقایسه با دیگر انواع سوخت‌های فسیلی، به طور گسترده‌ای در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلایل استفاده از گاز طبیعی در سبد انرژی جهان یک روند فزاینده و رو به رشد است.

همکاری با شرکت های دانش بنیان از راهبردهای سپاه است

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه السلام در مراسم آغاز عملیات اجرایی مجتمع تولید گاز ال ان جی به خبرنگاران گفت: همکاری با مجموعه های دانش بنیان یکی از راهبردهای مجموعه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حل مشکلات خود است.

سردار علی اکبر پورجمشیدیان، اضافه کرد: این پروژه یک نمونه موفق از همکاری بین سپاه و مجموعه های دانش بنیان است که با تلاش متخصصان و حمایت مجموعه قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه السلام محقق شده است. 

فرج‌الهی، مدیر مرکز طرح‌های کلان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز از اعتماد مجموعه سپاه پاسداران به شرکت‌های دانش بنیان برای استفاده و توسعه فناوری داخلی تشکر کرد و با ارائه گزارشی از حمایت‌های صورت گرفته توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه فناوری‌های حوزه نفت و گاز، در خصوص آینده روشن توسعه پلنت‌های ال ان جی در کشور با فناوری بومی ابراز امیدواری کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.