«مهدویت، مشارکت و مقاومت» شعار امسال جشن‌های نیمه شعبان

رئیس ستاد مرکزی اعیاد شعبانیه گفت: شعار امسال برای برگزاری جشن‌های نیمه شعبان «مهدویت، مشارکت و مقاومت» انتخاب شده است.

حجت الاسلام سید مسعود پورسیدآقایی امروز، دوشنبه ۳۰ بهمن در نشست خبری اعلام برنامه‌های نیمه شعبان با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد مرکزی اعیاد شعبانیه گفت: با مساعدت اتاق اصناف پویش تخفیف ویژه نیمه شعبان به عشق حضرت مهدی و برپایی نمایشگاه‌های تخفیفی عرضه کالا توسط بازاریان و کسبه متدین و انقلابی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات تخفیف و مشخصات فروشگاه‌ها گفت: این موضوع به اصناف واگذار شده است. چون این پویش پیشنهاد خود آن‌ها بوده و در این زمینه پیشگام هستند، آن‌ها بهتر می‌توانند در این زمینه پاسخ بدهند. البته کاسبان با عشق این پویش را ایجاد کرده اند و طبیعی است که، هم جنس خوب ارائه کنند و هم تخفیف بدهند.

پورسیدآقایی افزود: قرار شد اصناف مشخصات فروشگاه‌ها را اعلام کنند و همچنین ممکن است مراکزی را معرفی کنند. مغازه داران و کاسبان در این روز‌ها به خریداران تخفیف می‌دهند. مانند رانندگان تاکسی که به صورت رایگان در نیمه شعبان مسافران را به جابجا می‌کنند یا در برخی نانوایی‌ها شاهد هستیم که نان صلواتی میان مردم توزیع می‌کنند.

ستاد مرکزی هماهنگی اعیاد شعبانیه با حضور ۴۰ نفر از نمایندگان وزارتخانه ها، نهادها، مراکز و فعالان مهدوی تشکیل و ۱۲ مصوبه برای نیمه شعبان اعلام شد. البته یکی از نکات مهم در برگزاری مراسم اعیاد نیمه شعبان توجه به بعد مردمی مراسم و حضور قشر‌های مختلف در این برنامه هاست. 

وی شعار امسال را مهدویت، مشارکت و مقاومت همراه با پویش سراسری مهدیه ایران اعلام کرد و گفت: پویش ملی مرا دریاب با پخش دعای عظم البلا و لبیک یا مهدی در ساعت ۲۱ شب نیمه شعبان با همراهی مردم در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه برگزار می‌شود. همچنین جشن‌های مردمی در سطح محلات و تجمع در امام زادگان و حسینیه‌ها برگزار می‌شود. 

راهپیمایی در حمایت از مردم غزه

برپایی راهپیمایی بزرگ با نام آماده باش بزرگ مردمی لشکریان صاحب الزمان در راستای مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مردم مقتدر غزه از مسجد جمکران از عمود ۱۴ بلوار پیامبر اعظم در ساعت ۱۴ آغاز می‌شود و به طرف مسجد جمکران ادامه یپدا می‌کند.

احیای شب نیمه شعبان در اماکن مقدس، شادپیمایی و اجتماع بزرگ مهدی یاوران در روز نیمه شعبان در مسجد جمکران، شادپیمایی و اجتماع بزرگ مردمی روز امید در نیمه شعبان در میدان های، ولی عصر مراکز استان‌ها و شهرستان ها، برگزاری پویش او خواهد آمد همراه با مسابقاتی همچون کتابخوانی، خاطره دل نوشته، نقاشی، مستند، نماهنگ و شعار با محوریت ظهور آخرین منجی (عج)، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در سراسر کشور با همکاری اقشار مختلف و همچنین گسترش آذین بندی‌ها و طاق نصرت توسط معاونت عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از برنامه‌های این ستاد برای عید نیمه شعبان است. 

شادپیمایی مثل حسینیه معلی 

پورسیدآقایی درباره برنامه‌های شادپیمایی گفت: در این ایام که اعیاد شعبانیه است باید الگودهی در جهت شادی افراد داشته باشیم تا تفاوت‌هایی با مراسم غیراعیاد داشته باشد. مانند حسینیه معلی که این شب‌ها می‌بینیم یک الگوی جدیدی برای اعیاد و روز‌های شاد ارائه می‌کند. ما می‌خواهیم این الگو‌ها را معرفی کنیم تا نسل جوان اینگونه تصور نکند که فقط در زمینه عزاداری مهارت داریم و در این زمینه باید کار‌های جدیدی را ارائه دهیم. 

دکترین مهدویت در مسجد جمکران برگزار می‌شود

این استاد حوزه گفت: امسال نوزدهمین همایش دکترین مهدویت برگزار می‌شود. فقط یک سال که اوج کرونا بود این همایش برگزار نشد، ولی در سایر سال‌ها برگزار شده و امسال این همایش با عنوان «جوان، انتظار و استمرار انقلاب» پنجشنبه سوم اسفند مصادف با ۱۲ شعبان در مسجد جمکران از ساعت هشت تا ۱۷ با حضور اساتید و دانشگاهیان برگزار می‌شود. 

وی افزود: در این مراسم از ۲۰ مهدی یاور تجلیل می‌شوند و مقالات اساتید و دانشجویان در چهار کمیسیون ارائه می‌شود. 

قائم مقام ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی گفت: تمام مراکز مهدوی را برشمردیم و مراکز شاخص انتخاب شدند که در حدود ۳۰ مرکز است و در این جلسات علاوه بر وحدت رویه و هم افزایی تلاش می‌کنیم تا کار‌های موازی صورت نگیرد. البته در موضوع مهدویت به اندازه‌ای کار وجود دارد که بعید است کار موازی صورت گیرد. 

سند توسعه فرهنگ مهدویت 

پورسیدآقایی درباره اجرای سند توسعه فرهنگ مهدویت گفت: این سند مصوب و ابلاغ شد. ریاست اجرای این سند با مدیر حوزه‌های علمیه آیت الله علیرضا اعرافی است و دبیر آن حجت الاسلام سید علی‌اکبر اجاق نژاد تولیت مسجد جمکران است. امید داشتیم که این سند در چنین روز‌هایی اجرایی شود، ولی چون با ایام انتخابات تقارن داشت، نتوانست به صورت فعال ظاهر شود.

وی افزود: با وجود این که تصویب این سند سال‌ها طول کشید و انتظار این بود که با ابلاغ این سند، شاهد اجرای برنامه‌های مهدوی در نهاد‌ها و سازمان‌ها باشیم، ولی اینگونه نشد و امیدوارم این سند در سال آینده اجرایی شود. 

عناوین دهه مهدویت 

دهه مهدویت از پنجشنبه ۲۶ بهمن، مصادف با پنجم شعبان آغاز شده و تا یکشنبه ۶ اسفند مصادف با ۱۵ شعبان ادامه دارد. عناوین روز‌های دهه مهدویت به شرح زیر است: 

۵ شعبان - ۲۶ بهمن / دعا، فرج و پیروزی مقاومت

۶ شعبان - ۲۷ بهمن / انتظار و همگرایی مظلومان مقتدر

۷ شعبان - ۲۸ بهمن / مهدویت و امیدآفرینی

۸ شعبان - ۲۹ بهمن / انتظار و اقتصاد مقاومتی

۹ شعبان - ۳۰ بهمن / انتظار، مقاومت و تمدن‌سازی

۱۰ شعبان - ۱ اسفند / خانواده منتظر و فرهنگ مقاومت

۱۱ شعبان - ۲ اسفند / جوان، انتظار و مقاومت

۱۲ شعبان - ۳ اسفند /انتظار و مسئولیت پذیری اجتماعی

۱۳شعبان - ۴ اسفند/ مهدویت و حکمرانی صالحان

۱۴ شعبان - ۵ اسفند / انتظار و انتخاب اصلح

۱۵ شعبان - ۶ اسفند / روز جهانی مستضعفان

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار