در رابطه با واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ وزیر صمت به تازگی گفته است، بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، همه چیز را باید به بخش خصوصی سپرد و دولت باید تنها نظارت کند.

واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور که بحث آن بار‌ها و بار‌ها مطرح شده و هر بار اما به دلایل مختلف بی‌نتیجه باقی می‌مانده و  حالا به چالشی بزرگ تبدیل شده است!

واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ که آبادی وزیر صمت در تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص آن  می‌گوید: باید کار را به بخش خصوصی واگذار کرد و دولت نظارت داشته باشد متاسفانه اکنون این‌گونه نیست و در بخشی از نقاط نقش اول را دولت دارد.

کلافه واگذاری سهام دو خودروساز که احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی هم در خصوص آن ۱۴ آذر ماه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: تاکنون به جمع بندی نرسیدم بعد از این که وزیر صمت آمدند بنا شد نسبت به برنامه قبلی اصلاحی صورت بگیرد امیدواریم برنامه قبلی را با نظر آقای علی آبادی اصلاح کنیم.

خصوصی سازی خودروسازان که در دو سال اخیر هم رئیس جمهور بار‌ها بر آن تاکید داشتند به طوری مثال ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، رئیس جمهوری در خلال صدور ۸ فرمان برای بهبود عملکرد صنعت خودروسازی، واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی را مورد تاکید قرار داد؛ بر اساس این فرمان، مقرر شد واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه بعد یعنی تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود.

بحث خصوصی سازی که رهبر انقلاب هم در دیدار اخیر خود با کارآفرینان ضمن آن‌که نظارت دولت را مکمل حمایت از بخش خصوصی برشمردند، فرمودند: حمایت دولت لازم است، نظارت دولت هم لازم است. ضوابطی وجود دارد که باید این ضوابط رعایت بشود؛ چه کسی باید مراقبت کند؟ دولت. بنابراین، نظارت دولت مطلقاً قابل اغماض نیست؛ امّا نظارت غیر از دخالت کردن است. من دیروز شنیدم که در بعضی از شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه سهم دولت سهم زیادی نیست، مدیریّت در اختیار دولت است؛ به نظر من این منطق ندارد از همان شیوه‌های قانونی استفاده کنند، مدیریّت را به خود مردم و به خود سهامداران شرکت‌ها بسپارند.

البته که پیش از این هم رهبر انقلاب ۱۰ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرموده بودند: «من با دخالت مسئولین دولت و دستگاه‌های دولتی در فعالیت‌های اقتصادی موافق نیستم، اما با هدایت، نظارت و کمک‌شان موافقم.»

حالا وزیر صنعت معدن و تجارت قول داده که به دستور رهبر انقلاب عمل کند و در این راستا علی آبادی می‌گوید: من می توانم  این قول را بدهم که در چهارچوب سیاست‌های ابلاغی دولت و فرمایشات مقام معظم رهبری این کار (واگذاری سهام خودروسازان) دنبال می‌شود.

گفتنی است، بنابر آمار مرکز پژوهش‌های مجلس سهم مجموعه‌های دولتی در ایران‌خودرو ۵/۷۱ درصد و در سایپا ۱۷/۳۱ درصد است، ولی خود سهامداری ایران‌خودرو و سایپا و نیز سهام‌داری شرکت‌های عمومی وابسته به دولت و بانک‌ها باعث شده تا دولت به بزرگترین سهام‌دار این دو شرکت مبدل شود. درمجموع، حدود ۷۲/۵۲ درصد سهام شرکت سایپا و حدود ۵۲/۰۷ سهام ایران‌خودرو در اختیار بخش عمومی و شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۵:۵۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
هر شناسه ملی ایرانی باید اجازه واردات آزاد یک خودرو پاک تمام برقی را داشته باشد اینکار هم بنفع کشورمان و هم مردم ناز و نازنینمان است
#هر ایرانی ،یک خودرو پاک تمام برقی

#هر ایرانی یک خودرو پاک تمام برقی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
انشاله یه روزی درشون تخته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
تو فکر کن راس مافیای خودرو خود دولته حالا اون میخود حل کنه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
احتمالا یک شرکت خصوصی دیگر راه اندازی خواهد شد مثل نیشکر هفت تپه و به احتمال زیاد فقط و فقط دسترسی دولت کمتر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
افسوس که فقط عمر میسوزانیم و هیدروکربن
این است ایران عزیز ما و ایرانیان نازنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
یتیم‌خانه ایران حالا هم هست مخصوصا در خودروسازی بسته و مافیایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
ایران بیچاره ترین کشور دنیا در خودروسازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
بخدا گویا مسولان و مردم هم نادانند که بسمت خودروهای پاک برقی و واردات انبوه نمی روند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
ایران=
ضعیف در خودروسازی
شکست خورده در خودروسازی
بازنده در خودروسازی،
خودروسازی مونتاژی،
و صدها دلیل دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
این دو خودروساز بحدی مافیایی و مخوف شدند که خریداران سهامشان را به تردید و هراس می افکند. و در ضمن هزاران نفر مفنخور که بصورت سفارشی و رانت در این شرکتها استخدام شدند و با نداشتن مهارت و سواد لازم از امتیازات و حقوق مدیران برخوردار هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
زمانی باید مدیریت به سهامداران اندک داده شود که واقعا خودروسازی ما رقابتی باشد که نیست و تا خودروسازی رقابتی فاصله بسیار داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
خودروسازی ما شکست خورده است و هیچکس قبول نمیکند
بهترین کار وارد کردن مدیر از ژاپن و کره و چین و
یا کشورهای غربی است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
یک نماینده ای بود که مقابل این دو فرغون ساز وایساده بود اونم رد صلاحیتش کردین.ما نه خودرو میخوایم نه نماینده نه شماها رو.لطفا جمع کنید.این حرف کل مردم ایرانه که بعد از انتخابات متوجه میشید.البته دیوار حاشا بلنده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
خودرو نه ارابه مرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
اشتباهی مثبت دادم حیف ارابه مرگ که شرف داره به خودروسازی تک قطبی و مافیایی ما
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۸:۵۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
زمانی نچندان دور صادرات میتسوبیشی یک پنجم صادرات ایران به این پهناوری بود!!!!!
میتسوبیشی یک فرد ژاپنی است که علاوه بر خودروسازی میتسوبیشی چندین کارخانه دیگر و تولیدات دیگری هم دارد
حال خودروسازی یک فرد را با خودروسازی یک کشور نود میلیونی مقایسه کنید !!!!!!
آیا باز هم میگویید خودروسازی ما خصوصی است زمانی میتوان گفت خودروسازی خصوصی است که دولت سهمی نداشته باشد یا سهمش بسیار اندک و سیاست و حمایت‌ها و هزاران یارانه و هزاران حمایت و ایزوله کردن بازار و مافیایی و غیره را کنار بگذارد
صنعت خودرو ما نابود است چرا بسمت تولید یا واردات دهها میلیونی اصلا فکر نمی‌کنیم ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
علاوه بر خصوصی سازی کامل، مهمترین عامل افزایش قطب‌های خودروسازی به دهها قطب و رقابتی شدن است نه رفاقتی و نه مافیایی
۱۲
آخرین اخبار