امام جمعه قزوین:

وکلا نسبت به مفاسدی نظیر زمین‌خواری واکنش سریع داشته باشند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: وکلای استان به مفاسدی نظیر زمین‌خواری و پشت‌صحنه‌های آن واکنش سریع و صریح داشته باشید.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار هیئت مدیره کانون وکلا و جمعی از وکلای استان قزوین گفت: وکالت در همسایگی قضاوت قرار دارد، یک مسئله‌ای که در همه امور به ویژه شغل شما حائز اهمیت است، این است که ما برای مجموعه خود از نظر اعتقادی اهتمام جدی داشته باشیم، دائم یکدیگر را رصد کنیم، خودمان را رصد کنیم و دست همدیگر را در زمینه‌های اعتقادی بگیریم و ببینیم از نظر اعتقادی در کجا قرار داریم.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۲۷ سوره غافر می‌فرماید «وَقَالَ مُوسَى إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَرَبِّکُمْ مِنْ کُلِّ مُتَکَبِّرٍ لَا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسَابِ»، یعنی (و موسى گفت من از هر متکبرى که به روز حساب عقیده ندارد به پروردگار خود و پروردگار شما پناه برده‏‌ام)، برخی آدم‌ها تکبر دارند و وقتی راجع به قیامت با آن‌ها حرف می‌زنیم چیزی متوجه نمی‌شوند، باید بدانیم ذره‌ای کار خیر و ذره‌ای کار شرّ در قیامت محاسبه می‌شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: نکته دوم ضرورت اهتمام به امور اخلاقی و معنوی است، امام خمینی (ره) خیلی اصرار داشتند که ما باور کنیم بدون مربی کار آدم درست نمی‌شود، امروز خیلی جای مسائل معنوی که تکان‌دهنده دل هستند، خالی است، متأسفانه گاهی برای این مسائل بها قائل نیستیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما تصور می‌کنیم اگر قوانین حقوقی و وکالت را بدانیم همه کار‌ها درست می‌شود، در حالی که قوانین مانند روشنایی خورشید هستند، اما باید بدانیم خورشید خاصیت‌های دیگری هم دارد، بنابراین ضرورت دارد ما برای امور اخلاقی، معنوی و روحانی فکر جدی داشته باشیم.

وی بیان کرد: نکته بعدی واکنش سریع و صریح در مواجهه به وقایع و حوادث است، معمولاً ما هر چه سنمان بالاتر می‌رود ملاحظه‌کاری‌هایمان بیشتر می‌شود و خیری از کارمان گیر مردم نمی‌آید، برای مثال شما باید به عنوان وکلای استان به مفاسدی نظیر زمین‌خواری و پشت‌صحنه‌های آن واکنش سریع و صریح داشته باشید.

حجت الاسلام و المسلمین  عابدینی تاکید کرد: شما وکیل مردم هستید، باید در مواجهه با این خیانت‌ها واکنش نشان دهید، خداوند در قیامت به شما می‌گوید این تخصصی که دارید امانت من نزد شماست، شما از این امانت در کجا استفاده کردید؟

امام جمعه قزوین گفت: شما فقط وکیل چند روز زندگی دنیوی نیستید، باید همت کنید، شما وکیل جواب دادن به خدا در روز قیامت هم هستید، اینجا ممکن است امکان دور زدن قانون وجود داشته باشد، اما در روز قیامت خدا هیچ پاسخ دور زننده‌ای را نمی‌پذیرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در رابطه با مبارزه با فساد نیز باید از پیشگامان باشید، خدای متعال در آیه ۱۶ سوره اسراء می‌فرماید «وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا»، یعنی (و، چون بخواهیم شهرى را هلاک کنیم خوشگذرانانش را وا مى‌داریم تا در آن به انحراف و فساد بپردازند و در نتیجه عذاب بر آن شهر لازم گردد پس آن را یکسره زیر و زبر کنیم).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: خداوند می‌فرماید اگر عزم خود را جزم کنیم که جامعه‌ای را به نابودی بکشانیم، به زیاده‌خواهان و زیاده‌خواران آن جامعه فرمان می‌دهیم که شروع به فسق و فجور، حرام‌خوری و دنیاپرستی کنند، سپس قول ما محقق می‌شود و این جامعه را بلند می‌کنیم و با صورت به زمین می‌زنیم.

وی بیان کرد: این آیه آمده که ما بترسیم و در مقابل اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد واکنش نشان دهیم و بی‌تفاوت نباشیم، بنابراین در مبارزه با فساد باید جدی بود، هر کدام از شما در هر جایگاهی که هستید باید یاور رهبر حکیم انقلاب باشید و در رسالت‌هایی که ایشان دارند یاورشان باشید و زیر بار مسئولیت بروید، این مسئله در آیه ۱۴۲ سوره اعراف آمده است.

امام جمعه قزوین گفت: خدای متعال در این آیه می‌فرماید «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ»، یعنی (و با موسى سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام کردیم تا آنکه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى هنگام رفتن به کوه طور به برادرش هارون گفت در میان قوم من جانشینم باش و کار آنان را اصلاح کن و راه فسادگران را پیروى مکن).

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تاکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند دین گاهی در دست آدم‌های اهل شرارت و بدی، اسیر می‌شود، چون آن‌ها از هوا‌های نفسانی تبعیت می‌کنند و به‌دنبال دنیاپرستی هستند، به همین دلایل دین را به اسارت در می‌آورند، وظیفه ماست که دین را از اسارت بیرون بیاوریم.

وی بیان کرد: برخی منصب دینی دارند، اما دروغ می‌گویند، یعنی برای مثال به نام دین در عرصه انتخابات می‌آیند، اما به مردم دروغ می‌گویند و آن‌ها را فریب می‌دهند، ما باید در بیان این قیبل موارد صراحت و صداقت داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: کلمه تقوا به ندرت و در برخی آیات معنای پرهیز و ترس می‌دهد، در عمده جا‌ها تقوا به معنای خود نگهداری است، خود را باید کجا نگه داریم؟ خود نگهداری به معنای جا‌هایی است که ما با خدا قرار داریم و باید خود را در آن جا‌ها نگه داریم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند در آیات ۶۰ و ۶۱ سوره یس می‌فرماید «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ، وَأَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ»، یعنی (اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را مپرستید زیرا وى دشمن آشکار شماست، و اینکه مرا بپرستید این است راه راست)، این عهد و پیمان عبادی ما با خداست.

وی عنوان کرد: خدای متعال در آیه ۱۷۲ سوره اعراف می‌فرماید «وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ»، یعنی (و هنگامى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم گفتند چرا گواهى دادیم تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این امر غافل بودیم).

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در این آیه از عهد و پیمانی که از انسان‌ها گرفته سخن می‌گوید و می‌فرماید پای عهد و پیمانتان باشید، بنابراین اینکه گفتیم ما باید تقوا داشته باشیم، معنایش این است که باید خود نگهدار باشیم و به عهد و پیمانی که با خدا بسته‌ایم وفادار باشیم، این عهد و پیمان اعتقادی ما با خداست.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: خدای متعال در آیات ۷ و ۸ سوره شمس می‌فرماید «ونَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»، یعنی (سوگند به نفس و آن کس که آن را درست کرد، سپس پلیدکارى و پرهیزگارى‏‌اش را به آن الهام کرد)، در این آیات نیز عهد و پیمان اخلاقی انسان‌ها با خدا مطرح شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین باید از منظر عهد و پیمان اعتقادی، عبادی و اخلاقی روی عهد خود با خدای متعال باشیم، این سه رکن اساسی زندگی ماست، تقوا این‌هاست، آدمی که متقی می‌شود دو ویژگی برجسته پیدا می‌کند، به این صورت که عقلش دانا و اراده‌اش توانا می‌شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما در زندگی‌مان هر کجا گرفتار می‌شویم به این دلیل است که یا نمی‌دانیم و یا نمی‌توانیم، اگر متقی باشیم عقلمان دانا و اراده‌مان تواناست.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: اقدام خداپسندانه نیز حائز اهمیت است، چه کسی به امام (ره) رسمیت داد؟ کاپیتولاسیون می‌خواست حق مردم ایران را ضایع کرده و مردم ایران را تحقیر کند، امام (ره) در مقابل فساد رژیم شاهنشاهی و پذیرش کاپیتولاسیون ایستاد و حقوق مظلومان را وکالت کرد، یعنی ماهیت کار شما را انجام داد.

وی اظهار کرد: این حق‌گویی امام (ره) را بزرگ کرد، امام حسن عسکری (ع) فرمود هیچ عزتمند، آبرومند و توانمندی حق را زمین نگذاشت مگر اینکه خوار، ضعیف و بیچاره شد، و هیچ آدم ضعیف و ناتوانی به حق نچسبید مگر اینکه به عزت رسید.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: آن چیزی که آدم را به عزت می‌رساند بخشنامه‌ای و دستورالعملی نیست، بلکه ماهیت اقدامات مخلصانه، شجاعانه و برای رضای خداست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.