فناوری استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی

محققان استخراج طلای با خلوص بالا از ضایعات الکترونیکی را توسعه داده‌اند، اقدامی که می‌تواند فرآیند‌های بازیابی طلا را متحول کند.

محققان فناوری استخراج طلای با خلوص بالا از ضایعات الکترونیکی را توسعه داده‌اند، اقدامی که می‌تواند فرآیند‌های بازیابی طلا را متحول کند، به‌ویژه که این فناوری از یک عنصر غیرمنتظره به‌دست‌آمده از صنایع غذایی بهره می‌برد.

طلا به دلیل ارزش ذاتی و کاربرد‌های متنوع آن در صنایع مختلف از جمله الکترونیک، هوافضا، پزشکی و نانوتکنولوژی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و باتوجه به ماهیت محدود منابع طلا و افزایش تقاضا برای آن، شناسایی روش‌های استخراج پایدار بسیار ضروری است.

مکانیسم این فناوری حول محور استفاده از آب پنیر، محصول جانبی تولید پنیر، به عنوان یک عنصر حیاتی در فرآیند استخراج طلا، با تبدیل پروتئین‌های آب پنیر به ماتریکسی از "الیاف آمیلوئید" است که ماده جاذب را تولید می‌کند که قادر به استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی است.

تحت شرایط کنترل شده، اعم از وجود اسیدیته و دمای بالا، پروتئین‌های آب پنیر تحت یک فرآیند دناتوره شدن قرار می‌گیرند و این فرآیند منجر به تشکیل نانوالیاف در داخل یک ماتریس ژلاتینی می‌شود. ژل به دست آمده متعاقباً به یک ماده اسفنج مانند تبدیل می‌شود و آماده جذب یون‌های فلزی از اجزای محلول زباله‌های الکترونیکی است.

پس از یک سری آزمایشات، محققان موفق به بازیابی طلا از مادربرد‌های یک کامپیوتر قدیمی شدند که نشان دهنده کارایی روش آنهاست، به گونه‌ای که طلای استخراج شده درجه خلوص قابل توجهی را نشان می‌دهد که عمدتاً از طلا با حداقل ناخالصی مانند مس و نیکل تشکیل شده است، بر خلاف روش‌های سنتی، که اغلب منجر به نتایج ناخالص می‌شود.

امکان اقتصادی این فرآیند نوآورانه قابل تایید است، زیرا کل هزینه بازیابی طلا از زباله‌های الکترونیکی ۵۰ برابر کمتر از ارزش طلای به دست آمده تخمین زده می‌شود، در حالی که به طور قابل توجهی ردپای زیست محیطی این روش را در مقایسه با روش‌های سنتی کاهش می‌دهد.

در حالی که روش فعلی بر پروتئین‌های آب پنیر متکی است، محققان در حال بررسی منابع پروتئینی جایگزین، از جمله گزینه‌های گیاهی، برای کاهش اثرات زیست‌محیطی با تنوع بخشیدن به مواد پروتئینی هستند تا راه‌حلی پایدار و مقیاس‌پذیر برای استخراج طلا از جریان‌های زباله مختلف فراتر از زباله‌های الکترونیکی ایجاد کنند.

محققان در حال آماده شدن برای تجاری‌سازی این فناوری هستند و کاربرد آن را در بخش‌های مختلف فراتر از بازیافت زباله‌های الکترونیکی در نظر می‌گیرند. 

استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی نه تنها سودآور است، بلکه بر پتانسیل اقدامات پایدار برای کاهش اثرات زیست محیطی مرتبط با استخراج منابع تاکید می‌کند و با پیشرفت و بهبود بیشتر، روش کشف شده نویدبخش تغییر شکل آینده بازیابی طلا با تقویت اصول اقتصاد و نظارت بر محیط زیست‌است.

منبع: ارم نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
باید از تولید زباله دوری کرد. هرچه باشد زباله زباله است و آلوده کننده محیط زیست.
آخرین اخبار