حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

الگوی حکمرانی آموزش و پرورش باید تدوین شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسائل آموزش و پرورش گسترده است، اما دو کار باید در اولویت باشد؛ اول رسیدن به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش و دوم مساله تربیت معلم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در نشست با وزرای ادوار مختلف آموزش و پرورش که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: در طول عمر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد دستاورد‌های زیادی در حوزه‌های علم و فرهنگ بوده‌ایم. زمانی که ستاد انقلاب فرهنگی ایجاد شد، سیاستگذاری در دانشگاه‌ها مدنظر بود، اما در ادامه که شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده مقوله فرهنگ نیز به دانشگاه اضافه شد و اسنادی نظیر سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شد.

وی با اشاره به دوره جدید فعالیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در این دوره چند تغییر و تکامل ایجاد و باعث شد از سند بسندگی فاصله بگیریم، به همین خاطر لازم بود نگاه قرارگاهی در شورا شکل گیرد. در حال حاضر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان دارد که ذیل آن‌ها میز‌هایی تعریف شده است و هر میزی ناظر به موضوعی، به فعالیت می‌پردازد، در ستاد‌ها چهار وظیفه راه بینی و رصد، راهبردی یا تدوین سیاست‌ها، راهبری و راه سنجی دنبال می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: در خارج از شورای عالی انقلاب فرهنگی مراکز متعدد، کار رصدی انجام می‌دادند که با تشکیل مرکز ستادی رصد توانستیم با این رصدخانه‌ها ارتباط داشته باشیم و گزارش‌های آن‌ها را مورد استفاده قرار دهیم. از طرفی اتاق وضعیت فرهنگ و علم را در این مرکز راه‌اندازی کردیم تا وضعیت مراکز علم و فناوری و فرهنگ را در کشور مورد بررسی قرار دهیم.

حجت الاسلام خسروپناه بیان کرد: در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی وزرا نسبت به مصوبات گزارش می‌دهند ارتباط خوبی با فعالان مردمی در ستاد تعلیم و تربیت و ستاد فرهنگی - اجتماعی برقرار کرده‌ایم، هیات‌های اندیشه‌ورز با حضور استادان تشکیل داده‌ایم که با ستاد علم و فناوری و نوآوری ارتباط دارند.

وی ادامه داد: ایراد اصلی در مقوله‌هایی نظیر تعلیم و تربیت، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی، نخبگانی و آموزش عالی به حکمرانی برمی‌گردد؛ چراکه عموما حکومت‌داری می‌کنیم. حکمرانی در تعلیم و تربیت شامل نظریه‌پردازی، ایدئولوژی، سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری در این حوزه است، بنابراین حکمرانی یک فرآیند و فناوری نرم است که آغاز و انجامی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مسائل آموزش و پرورش گسترده است، اما دو کار باید در اولویت باشد، اولی رسیدن به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش است که از نظریه تا سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری را شامل می‌شود، چرا که در این زمینه برای دستیابی به الگوی حکمرانی ابهام وجود دارد و اگر این ابهام حل شود و به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش برسیم، نقشه راه مشخص می‌شود.

حجت الاسلام خسروپناه دومین اولویت را مساله تربیت معلم دانست و افزود: در این زمینه باید با تاکید بر تربیت معلّم کار کنیم و اگر اینگونه شود بسیاری از عرصه‌های دیگر قابل حل است، ابزار‌های فضای مجازی در این زمینه باید مدنظر باشد، سواد رسانه و سواد مجازی در مواجهه مسائل این حوزه باید مورد توجه باشد چراکه با آشفتگی فرهنگی در جهان مواجه هستیم، الگوی حکمرانی باید بتواند به آشفتگی‌ها پاسخ بدهد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
این تاثیر سوابق واقعا ایده بدی بود حق خیلی ها خورده شد
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا برخورداری
۲۳:۴۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
به عنوان یک دوازدهمی چرا باید در صورتی که بخوام پشت کنکور بمونم باید برای دیپلمی که با معدل عالی گرفتم مجدد هزینه پرداخت کنم؟ کتاب شب امتحان بخرم ؟ استرس و درگیری پیدا کنم؟ یک میلیون تومن یا حتی بیشتر پول ترمیم هزینه هنگفتی برای قشر ضعیف هست این هزینه از جیب مردم و سفره مردم کم میشه..چرا بجای یک بار کنکور باید 30 بار امتحان نهایی که نه تصحیح درست و نه امنیت کافی و نه سنجش درستی داره رو شرکت کنم؟ چرا بجای یک سال سه سال درگیر باشم؟ این استرس بر دوش جوانان مضرات روانی زیادی خواهد داشت