در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۳.۰۲ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۳.۰۲ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۳.۷۵ درصدی در پله ۷۷۰ هزار و ۴۴۰ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۲.۵۲ درصدی در ارتفاع ۲۶ هزار و ۷ واحدی ایستاد تا هر سه شاخص روند مثبتی را در این هفته شاهد باشند.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت محصولات چوبی با افزایش ۴.۵۰ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت دستگاه‌های برقی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت سایر محصولات چرمی با افت ۳.۳۳ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۶ هزار و ۸۰۳ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که یکشنبه ۳ هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۴ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان، سه شنبه ۳ هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان و چهارشنبه ۴ هزار و ۱۷ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

ورود ۴۷۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته ۴۷۷ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی به بازار سهام تزریق شد.

غافلگیری فروشندگان با اقدامات بازارسازها

در ادامه رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در اولین هفته کاری سال جدید هرچند با ارزش معاملات متوسطی مواجه بودیم، اما تابلوی معاملات پرقدرت بود، بازارساز بعد از مدت‌ها یک غافلگیری برای فروشندگان ایجاد کرد تا کم کم شاهد غلبه ترس در بازار باشیم.

او افزود: هرچند بازار در میانه هفته بعد از هیجان اولیه با فشار فروش نیز مواجه شد ولی به راحتی تعادل به تابلو بازگشت و بازار ساز با حمایت از سهم‌های بزرگ ترس اصلاح را کاهش و خریداران خوبی در منفی سهام ظاهر شد.

وفایی بیان کرد: طی روز‌های متعادل برای بزرگان، سهم‌های کوچک و متوسط بازار نیز شاهد توجه فعالان هستند. سهام جامانده از رشد که نسبت به شاخص ساز‌ها فاصله قابل توجهی تا ارزش واقعی خود دارند در این صورت بازار آرام آرام و بدون حاشیه در روند مثبت خودش می‌تواند به حرکت ادامه دهد.

او افزود: امیدواریم این روند منجر به سقف شکنی و رشد خوب بازار پس از حدود یکسال انتظار سهامداران گردد. تقاضای سمت دلاری‌ها رشد شاخص را به همراه داشت، با توجه به اختلاف به وجود آمده بین دلار بازار آزاد و دلار نیما بزودی شاهد رشد دلار نیما خواهیم بود که به رشد سود آوری شرکت‌های بورسی کمک خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار