ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه به آمریکا نتیجه معکوس بر اقتصاد آمریکا دارد

به گفته سفیر مسکو در آمریکا ممنوعیت واردات اروانیوم روسیه به آمریکا، برای اقتصاد آمریکا نتیجه معکوس خواهد داشت.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا لایحه‌ای را امضاء کرده است که واردات اورانیوم غنی‌شده روسیه را ممنوع می‌کند، علی‌رغم هشدار‌هایی مبنی بر اینکه این اقدام می‌تواند برای اقتصاد آمریکا نتیجه معکوس داشته باشد. روسیه حتی در بحبوحه تنش‌ها بر سر جنگ اوکراین، منبع اصلی خارجی آمریکا برای سوخت هسته‌ای حیاتی باقی مانده است.

بایدن این قانون که با موافقت دو حزب بود را شامگاه دوشنبه امضاء کرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، مدعی شد که «با کاهش - و در نهایت حذف - اتکای ما به روسیه برای انرژی هسته‌ای غیرنظامی، امنیت انرژی و اقتصادی کشور ما تقویت می‌شود».

این مصوبه که در اواخر آوریل به اتفاق آراء توسط سنا تصویب شد، حدود ۹۰ روز دیگر اجرایی خواهد شد. با این حال، وزارت انرژی ایالات متحده می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ در مواردی که جایگزینی برای اورانیوم با غنای پایین روسیه وجود ندارد یا اگر محموله‌های آن در راستای منافع ملی باشد، معافیت‌هایی صادر کند. این ممنوعیت همچنین حدود ۲.۷ میلیارد دلار بودجه فدرال برای ایجاد ظرفیت جدید غنی‌سازی در آمریکا برای تقویت صنعت هسته‌ای غیرنظامی این کشور فراهم می‌کند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، این ممنوعیت را محکوم کرد و واشنگتن را به پافشاری بر «سیاست مرده خود برای تحمیل شکست اقتصادی استراتژیک به روسیه» متهم کرد. به گفته او کمبود اورانیوم مورد استفاده در نیروگاه‌های هسته‌ای - منجر به شوک‌های جدیدی در روابط اقتصادی بین المللی می‌شود. "

آنتونوف افزود: زیان مالی برای ایالات متحده بسیار بیشتر از روسیه خواهد بود. او همچنین استدلال کرد که تحریم‌های آمریکا در تضعیف روسیه شکست خورده است. واقعیت نشان داده است که اقتصاد روسیه برای هر چالشی آماده است و به سرعت به مشکلات نوظهور پاسخ می‌دهد و حتی از شرایط سود می‌گیرد.»

تا سال ۲۰۲۲، روسیه با ارزش صادرات ۲ میلیارد دلار، بزرگترین صادرکننده اورانیوم غنی شده در بازار جهانی بود. بر اساس داده‌های وزارت انرژی ایالات متحده، حدود یک چهارم اورانیوم مورد استفاده در راکتور‌های ایالات متحده را روسیه تامین می‌کند.

در این خصوص، بلومبرگ هشدار داد که این ممنوعیت «خطراتی دارد». جاناتان هینزه، رئیس شرکت تحقیقاتی بازار سوخت هسته‌ای UxC، به این روزنامه گفت که این قانون می‌تواند به افزایش ۲۰ درصدی قیمت اورانیوم منجر شود.

در ماه دسامبر، بلومبرگ به نقل از منابعی اعلام کرد که Tenex، یک شرکت بازرگانی روسی در خارج از کشور متعلق به شرکت دولتی روسی روس اتم، به مشتریان آمریکایی خود هشدار داده بود که در صورت تصویب ممنوعیت اورانیوم، مسکو می‌تواند پیشگیرانه صادرات سوخت هسته‌ای به ایالات متحده را ممنوع کند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار