قتل سیاه‌پوستان از سوی مجریان قانون در آمریکا؛

سنتی قدیمی از شکارچیان برده تا افسران پلیس

رگ‌های سیستم حقوقی، پلیسی و قضایی آمریکا مملو از خون مسموم نژادپرستی و تبعیض نژادی است و همین امر برخورد‌های مرگ‌بار و خشونت‌آمیز پلیس این کشور با سیاه‌پوستان را رقم می‌زند.

انتشار خبر قتل راجر فورتسون، خلبان ۲۳ ساله آفریقایی‌الاصل در آمریکا به دست پلیس فلوریدا نشان داد که سیاه‌پوستان در این کشور ورای هرگونه شرایط و موقعیتی که دارند، هدف سنت تاریخی قتل سیاه‌پوستان به دست مجریان قانون قرار دارند.

تداوم بحران قتل سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکا یادآور این واقعیت است که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار عموما از سوی مجریان قانون این کشور به‌عنوان دشمنان تلقی می‌شوند و همین امر سبب می‌شود تا آنها همواره قربانی اعمال بیش از حد زور، قدرت و کنترل پلیس این کشور شوند.

دولت فدرال و ایالت‌های مختلف آمریکا در پی بروز هر اعتراض و ناآرامی متعاقب قتل سیاه‌پوستان به دست پلیس، وعده انجام تغییر‌ها و تشدید آموزش‌ها برای کاهش و رفع بحران را می‌دهند، اما آنچه در ادامه مشاهده می‌شود این است که افسران پلیس همچنان به رویه سابق خود عمل می‌کنند و حتی زنان و کودکان سیاه‌پوست نیز از این رویکرد مرگ‌بار در امان نمی‌‎مانند.

همین امر نشان می‌دهد که قتل آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار عمدتا غیرمسلح در در سراسر آمریکا به دست پلیس این کشور برخلاف ادعا‌های مقام‌های این کشور اصلا تصادفی نیست.

از شکارچیان برده گرفته تا افسران پلیس در آمریکا، همگی براساس سنت چند صد ساله این کشور در به دام انداختن و برخورد با سیاه‌پوستان عمل می‌کنند و آنها را با تیراندازی، گذاشتن گردن روی زانو یا کوبیدن سر به زمین، به قتل می‌رسانند.

نژادپرستی و تبعیض بیش از ۴۰۰ سال است که در رگ‌های سیستم حقوقی، پلیسی و قضایی آمریکا جریان دارد و تجربه‌های دردناکی را به سیاه‌پوستان این کشور تحمیل کرده و آنها را با سهم نامتناسبی از قتل به دست پلیس و جمعیت زندانیان، ... مواجه می‌کند.

قوانین آمریکا به‌ندرت درباره شهروندان سیاه‌پوست این کشور به‌صورت غیرتبعیض‌آمیز اعمال می‌شوند و زیرساخت‌های حقوقی و کیفری این کشور به شکلی سازمان یافته‌اند که سیاه‌پوستان را به شکل نامتناسبی به قتل رسانده و مجازات و زندانی می‌کنند.

تاریخ ۴۰۰ ساله آمریکا ثابت کرده که پلیس خطری آشکار و در جریان برای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، بومیان آمریکا، لاتین‌تبار‌ها و دیگر افراد غیرسفیدپوست و از جوامع به حاشیه‌رانده شده است؛ سند‌های مربوط به این ادعا وجود دارند و خود را در کشتار سالانه هزاران نفر عمدتا سیاه‌پوست به دست پلیس و تبرئه افسران به دلیل ارتکاب جرایم نمایان می‌کنند.

حدود ۱۴ درصد جمعیت آمریکا را سیاه‌پوستان و آفریقایی‌تبار‌ها تشکیل می‌دهند؛ از این رو می‌توان درک کرد که چرا برای آمریکایی‌ها خشونت پلیس، سوءرفتار یا بلای حبس‌های دسته‌جمعی علیه سیاه‌پوستان موضوع هشدار‌دهنده و دارای اولویتی نیست؛ به همین دلیل رفتار‌های خشونت‌بار پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان همچنان به جوامع تخریب‌شده، خانواده‌های ویران‌شده و اندوه و درد وصف‌ناپذیری منجر می‌شود.

بررسی‌ها و مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که بی‌اعتمادی عمیقی میان مجریان قانون و جوامع رنگین‌پوست این کشور وجود دارد که نتیجه و میراث تبعیض نژادی تاریخی در آمریکا است.

در عین حال، بخش قابل توجهی از خصومت بین سیاه‌پوستان و پلیس آمریکا، از ریشه‌های پلیس مدرن این کشور یعنی تاریخ طولانی، منحرف، خونین نژادپرستی، خشونت پلیس وزور بیش از حد نشات می‌گیرد.

شکارچیان برده به‌عنوان پیش‌ساز‌های پلیس مدرن آمریکا از دهه ۱۷۰۰ شروع به کار کردند و در دهه ۱۹۰۰ همین ساختار پایه تشکیل پلیس این کشور شد و قوانین جیم کرو تا اواسط دهه ۱۹۶۰ همچنان اجرا می‌شد.

قوانین جیم کرو Jim Crow laws، قوانین ایالتی و محلی در آمریکا بین سال‌های ۱۸۷۶ تا ۱۹۶۵ بودند؛ این قوانین به‌صورت دوژور دستور جداسازی نژادی را در همه مراکز و ساختار‌های آمریکا می‌دادند؛ قانونی که تسهل‌کننده تبعیض و خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان در آمریکا بود.

آمار‌ها نشان می‌دهند که تصمیم افسران پلیس آمریکا برای استفاده از نیروی کشنده در امتداد خطوط نژادی شکسته می‌شود؛ براساس گزارش‌ها، در سال ۲۰۲۳، دست‌کم هزار و ۲۴۷ نفر به دست پلیس آمریکا کشته شدند.

پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۳ بیش از هر سال دیگری در دهه گذشته شهروندان این کشور را به قتل رسانده است؛ حدود ۹۶ درصد از کشته‌شدگان به دست پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۳ پس از شلیک گلوله جان خود را از دست دادند.

با وجود این، افسران پلیس آمریکا فقط در یک مورد از هر ۱۰۰ مورد از این موارد متهم به ارتکاب جرم شدند، به این معنی که فقط یک درصد از کل افسران پلیس آمریکایی که یک انسان را می‌کشند، در نهایت محاکمه یا محکوم می‌شوند.

علاوه بر این، آمار‌ها همچنین نشان می‌دهند که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار با احتمال بالاتری در معرض شلیک مرگبار پلیس و مرگ قرار دارند.

براساس تجزیه و تحلیل رسانه آمریکایی واشنگتن‌پست، سیاه‌پوستان آمریکایی ۲ برابر بیشتر از سفیدپوستان این کشور به دست پلیس کشته می‌شوند.

پرسش مهم در این رابطه این است که آیا آمریکا درصدد تغییر رویکرد مرگ‌بار پلیس علیه سیاه‌پوستان است؟

تداوم بحران قتل سیاه‌پوستان به دست افسران پلیس آمریکا تایید می‌کند که مقام‌های این کشور تلاشی برای تغییر این پارادایم مرگ‌بار نمی‌کنند و به آن توجهی ندارند.

البته آمریکا هرگز بابت گناه اصلی خود یعنی برده‌داری از سیاه‌پوستان عذرخواهی نکرده و درصدد تغییر تاثیر‌های دیرپای آن روند نبوده است.

مقام‌های این کشور حتی به درخواست‌های آشکاری که در اعتراض‌های یک‌ساله به قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس ایالت مینه سوتا، مطرح شد، توجهی نکردند.

در عین حال، در حالی که پلیس آمریکا ارتباط تاریخی با شکارچیان برده دارد، به‌صورت روزافزونی نظامی می‌شود؛ تشدید روند نظامی‌سازی پلیس این کشور به موازات بقای فرهنگ خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان به‌عنوان زمینه‌ای برای تشدید نژادپرستی، فساد، وحشی‌گری، استفادع غیرقابل توجیه از نیروی کشنده و نظامی‌گری بیش از حد عمل می‌کند.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
یکی از شگردهای نژاد پرستان این است که حتی در سازمان ملل وکارهای زشت وسخت وفیلمهای وحشیگری که باعث آبرو ریزی وخشونت میشود این است از نژاد سیاه به عنوان مترسک مثل مترسک زمینهای کشاورزی در تمام ارگانهایشان تا بگوید ما نژاد پرستی یا برده داری نمیکنیم اونها خودشان تصمیم به کارهای زشت میگیرند بیچاره سیاه پوستی که فکر میکند وزیر جنگ است یانیروی سازمان ملل اگر راست میگویید این سیاهپوستان یک طرح جامع برای دنیا یا خودشان بدهند
آخرین اخبار