ویژه برنامه‌های رادیو برای روز ملی جمعیت

با آغاز هفته ملی جمعیت هر یک از شبکه‌های رادیویی بنا به ماموریت و رسالتی که برایشان تعریف شده، ویژه برنامه‌های متنوعی تولید و راهی آنتن می‌کنند.

۳۰ اردیبهشت ماه سالروز ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری و در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ملی جمعیت نامگذاری شده است. در همین راستا با آغاز هفته ملی جمعیت هر یک از شبکه‌های رادیویی بنا به ماموریت و رسالتی که برایشان تعریف شده، ویژه برنامه‌های متنوعی تولید و راهی آنتن می‌کنند. البته این سیاست و راهبرد محدود به این هفته نیست و در طول سال برنامه‌هایی با این محوریت تهیه و پخش می‌شود. در این برنامه‌ها کارشناسان از ابعاد مختلف به موضوع جمعیت نگاه می‌کنند و این مبحث را مورد بررسی قرار می‌دهند. در این گزارش به جزئیات برنامه‌های شبکه‌های رادیویی ویژه روز جمعیت اشاره شده است.

رادیو ایران؛ همراه به خانه و خانواده 
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، شبکه رادیویی ایران در برنامه‌های مختلف به این مهم می‌پردازد. برنامه صبح گاهی "سلام صبح بخیر" با موضوع جوانی جمعیت و گفتگو با مسئولان در خصوص جوانی جمعیت و دستگاه‌های دولتی و همچنین معرفی نخبگان جوان ساعت ۶:۳۵ تقدیم می‌شود. برنامه "خانه و خانواده" با محور‌های نشاط جوانی و جلوگیری از ناباروری در خانواده، ترویج ازدواج در جوانان و آمادگی روانی برای فرزندآوری با حضور کارشناسان مختلف ساعت ۹ روانه آنتن می‌شود. برنامه "نمودار" از تسهیلات مربوط به فرزندآوری خواهد گفت که ساعت ۱۷:۱۵ پخش می‌شود. برنامه اذانگاهی "به افق آفتاب" با بیان تحکیم خانواده، نقش و اهمیت فرزندان در خانواده از بعد روایت و احادیت به این موضوع می‌پردازد وساعت ۱۱:۴۰ روی آنتن می‌رود. ایران امروز، میزگرد چالشی است که با حضور مسولان ساعت ۱۲:۴۰ تقدیم مخاطبان می‌شود. برنامه عصرگاهی "ایرانشهر" در خصوص برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور با موضوع روز ملی جمعیت اطلاع رسانی می‌کند که ساعت ۱۸:۱۵ پخش می‌شود.

رادیو جوان؛ شنیدن ایران جوان
به مناسبت روز جمعیت شبکه رادیویی جوان در برنامه‌های روزانه خود به موضوع جمعیت و خانواده می‌پردازد. برنامه رادیویی مستند "ایران جوان" ساعت ۲۱:۳۰ به تهیه کنندگی و اجرای محسن رسولی ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ جﻤﻌﻴﺖ می‌پرﺩﺍﺯﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ به ﺧﻄﺮﺍﺕ کاﻫﺶ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﻭ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺟﻮﺍنی ﺟﻤﻌﻴﺖ در گفتگو و ﺻﺤﺒﺖ با کارﺷﻨﺎﺳﺎﻥ متخصص بررسی می‌ﺷﻮﺩ. همچنین برنامه "ساختمان پزشکان" با آیتم گزارشگری مهدیه پهلوانی که با زنان باردار و مادران به گفتگو در خصوص جمعیت و خانواده می‌پردازد. همچنین در بخشی از برنامه "جوان ایرانی سلام" و "امروز و فردا" نیز به روز جمعیت پرداخت می‌شود.

رادیو فرهنگ؛ همراه با مسابقه قند و فرزند
مسابقه قند و فرزند با هدف ترویج فرهنگ فرزندآوری و بر مبنای رهنمود‌های رهبری و توصیه ایشان درباره فرزندآوری و داشتن فرزندان بیشتر در خانواده است. "قند و فرزند" مسابقه‌ای مخصوص زوج‌های جوان است که در سن فرزندآوری قرار دارند و پنجشنبه‌ها ساعت ۱۴:۳۰ پخش می‌شود. برنامه "بنیان فردا" به تهیه کنندگی فاطمه محمدیانفر با موضوع بررسی زیرساخت‌های طرح جوانی جمعیت، بررسی و پیگیری عملکرد نهاد‌هایی که در طرح جوانی جمعیت وظایفی به آنها ابلاغ شده و گزارش از مردم برای چگونگی اجرایی شدن این طرح روی آنتن می‌رود. برنامه "آشتی کنان" به تهیه کنندگی و اجرای نیکنام جبرائیلی پور با هدف تحکیم بنیان خانواده، ترغیب به فرزندآوری و توجه دادن به ارزش‌های خانوادگی پخش می‌شود. "سه جیم" از دیگر برنامه هاست.

رادیو تهران؛ خانواده تهرانی
شبکه رادیویی تهران به مشکلاتی همچون تک فرزندی، سن جمعیت و... می‌پردازد. برنامه «شهر آفتاب» ساعت ۶:۳۰ در گفتگو با مسئولان به موضوعات روز جامعه و دغدغه‌های مخاطبان می‌پردازد. این برنامه در روز ملی جمعیت در گفتگو با مسئولان مربوطه به روز ملی جمعیت اختصاص یافته است. برنامه «خانواده تهرانی» در این روز با موضوع فرزندآوری از ساعت ۸ روی آنتن می‌رود. برنامه"بازار تهران" ساعت ۱۱ به موضوع سن جمعیت و رونق اقتصادی می‌پردازد. 
موضوع‌های سلامت محور و پزشکی در برنامه "تهران ما سلامت" پیگیری می‌شود و ساعت ۱۰:۳۰ پخش می‌شود. برنامه عصرگاهی "تهران من" ساعت ۱۷ روی آنتن می‌رود. این برنامه به مشکلات تک فرزند‌ها اختصاص یافته است.
برنامه «مهربانو» که با محوریت زنان تاثیرگذار جامعه و موفق روی آنتن می‌رود با مادران صاحب چند فرزند گفتگو خواهد کرد.

رادیو سلامت؛ نبض جمعیت 
ویژه برنامه "نبض جمعیت" یکشنبه ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۸:۰۵ از شبکه رادیویی سلامت تقدیم شنوندگان می‌شود. در این برنامه، درباره توجه به جمعیت آینده ایران و نقش جامعه امروز پرداخت می‌شود. اطلاع رسانی در خصوص بحران پیری و سیر جمعیت در ایران، اهمیت اجرای قانون جوانی جمعیت و. از مباحث برنامه است.
میهمان حضوری این برنامه
دکتر احمد دلبری رئیس انجمن طب سالمندی، دکتر صابر جباری، رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت هستند. این برنامه دارای بخش‌های متنوع و مختلفی از قبیل زادگان نامه با محوریت تاریخچه‌ای از روز ملی جمعیت، آینده سامان می‌خواهد با موضوع پیام رهبری به فعالان جمعیت، چترحمایت خدمات بیمه‌ای ناباروری، طرح نفس گزارشی ازصحبت‌های دکتر امیر آبادی متخصص زنان، دکتر مصلحی مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، سرمایه‌های فردا با دیدگاه جامعه نسبت به مقوله فرزند در آینده سازی جمعیت و... است. این برنامه به تهیه کنندگی فاطمه بی تقصیر و گویندگی زهرا حاجی زاده تقدیم شنوندگان می‌شود.

رادیو قرآن؛ طعم آفتاب
همزمان با روز جوانی جمعیت شبکه رادیویی قرآن در برنامه‌های زنده خود به این مناسبت می‌پردازد. برنامه تسنیم، طعم آفتاب و برنا در بازده‌های زمانی صبح، قبل از ظهر و عصر با بخش‌های گزارشی و کارشناسی با مخاطبان همراه خواهند بود.

رادیو نمایش؛ سریال "چهار بر یک به نفع من"
شبکه رادیویی نمایش به مناسبت روز ملی جمعیت، سریال " چهار بر یک به نفع من " را به روی آنتن می‌برد. این سریال به نویسندگی سهیلا خدادادی، تهیه کنندگی ژاله محمدعلی، کارگردانی نازنین مهیمنی، افکتوری محمدرضا قبادی فر، صدابرداری رضا محتشمی و هنرمندی شمسی صادقی، فریده دریامج، رضا عمرانی، شیوا رفیعیان، سارا فردوسی از سی ام اردیبهشت ماه ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت ۲۰:۳۰ تکرار آن است.

رادیو پیام؛ پیام زندگی
شبکه رادیویی پیام با محوریت روز جمعیت برنامه "پیام زندگی" به تهیه کنندگی رضا صفری در خصوص جمعیت، جوانی جمعیت و سبک زندگی اسلامی - ایرانی پخش می‌شود. برنامه "پیام سلامت" به تهیه کنندگی مهدیه پهلوانی به موضوع جمعیت و سلامت خانواده می‌پردازد. برنامه "پیام همزیستی" به تهیه کنندگی سمیه رنجکش و برنامه "پیام روز" به تهیه کنندگی مجید امجدی فرد در خصوص روز جمعیت است.

رادیو ورزش؛ بانوی ایرانی 
بانوی ایرانی از تولیدات شبکه رادیویی ورزش ساعت ۸ تا ۸:۳۰ پخش می‌شود. برنامه "گلخونه" ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ به موضوع جمعیت می‌پردازند.

رادیو معارف؛ زندگی زیباست
"زندگی زیباست" شبکه رادیویی معارف، چالش‌های فرزندآوری را با حضور کارشناسان و فعالان حوزه خانواده و جمعیت بررسی می‌کند. این برنامه تا ۴ خرداد ماه با حضور فعالان حوزه جمعیت و فرزندآوری به طور ویژه چالش‌های این حوزه را تحلیل و بررسی می‌کند. "زندگی زیباست" حاصل دو گروه برنامه ساز با تهیه کنندگی اعظم ایرانی و سیدمحمدعلی حسینیان و اجرای هدایت فر، حامد خانی و محبوبه شیرعلی و مریم احمدپور زنده پخش می‌شود.

رادیو اقتصاد؛ ثروت خاموش
شبکه رادیویی اقتصاد برنامه "ثروت خاموش" را با محوریت نظارت بر فرآیند‌های اجرای قوانین جوانی جمعیت با رویکرد مطالبه گری، بررسی خواهد کرد. در این برنامه با دکتر فاطمه محمدبیگی (رئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی)، حجت الاسلام میلاد صالحی (نویسنده و پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت) و دکتر سیدجمال هاشمی دهکردی (حسابرس کل هیات حسابرسی بهداشت دیوان محاسبات کشور) گفتگو خواهد کرد. برنامه تحلیلی «۸ صبح» به مولفه‌های موثر بر ترجیحات و تمایلات باروری در جامعه می‌پردازد. 
مستند «مصائب شیرین» را گروه کارآفرینی و کسب وکار تدارک دیده است. این برنامه سبک زندگی یک خانواده پرجمعیت را روایت کرده و مخاطبان را در تجربه‌های ناب خانوادگی آنها سهیم می‌کند. برنامه زنده "رهیافت" به بررسی سیاست‌های پایدار خانواده محور و نقش نهاد‌ها و دستگاه‌های مرتبط در تحقق اهداف قوانین حمایت از خانواده و جمعیت اختصاص داده که ساعت ۲۱ پخش می‌شود. "روزیِ نو"، "گذر بازار" و "به توان زندگی" ۳۰ اردیبهشت به بررسی ابعاد سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی درجهت رفع موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در فرزندآوری می‌پردازند. "شمارش معکوس" ساعت ۱۷:۵۰ با موضوع ارزش و اهمیت تولد و زایمان طبیعی پخش می‌شود.

رادیو صبا؛ شهر فرنگ
شبکه رادیویی صبا روز ملی جمعیت را در برنامه‌های صبح صبا، عصر صبا، صبامک و شهر فرنگ گرامی می‌دارد. برنامه زنده صبح صبا ساعت ۶:۳۰ با نگاهی طنز به موضوع جمعیت می‌پردازد. برنامه مخطب محور صبامک ساعت ۸:۱۵ با موضوع پیری جمعیت پخش می‌شود. جنگ رادیویی شهر فرنگ ساعت ۹ در قالب نمایش طنز و پخش طنز آهنگ به این موضوع می‌پردازد. 
برنامه شاد عصرگاهی عصر صبا ساعت ۱۷ با سوژه قرار دادن جمعیت خانواده‌ها و فامیل این روز را گرامی می‌دارد.

 

برچسب ها: اخبار فرهنگی ، رادیو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار