رویداد «ایران جان» رسانه ملی که چند روزی از آغاز به‌کارش می‌گذرد، ارائه تصویری همه‌جانبه از ایران را در دستور کار قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - زهرا صلواتی نوشت: رویداد «ایران جان» رسانه ملی که چند روزی از آغاز به‌کارش می‌گذرد، ارائه تصویری همه‌جانبه از ایران را در دستور کار قرار داده و در همین راستا، ۱۰ استان را هدف‌گذاری کرده که اولین‌شان خوزستان است. بر مبنای این رویداد، هر هفته ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک استان به تصویر کشیده شده و با مردم سایر استان‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. با وجودی که رویداد «ایران جان» اهداف و رسالت‌هایی ملی و کشوری را برای خود تعریف و تبیین کرده و برنامه‌هایی را بر این اساس تدوین نموده و در دست اجرا دارد، اما برگزاری این رویداد در جغرافیای سازمان صداوسیما نیز قابل بررسی است و به طور قطع، برکات و آثار مثبتی را با خود به همراه دارد.

برگزاری این رویداد که با احتساب قدرت تولید شبکه‌های استانی رسانه ملی استارت خورده است، فرصتی بی‌نظیر را در اختیار دست‌اندرکاران استانی شامل گوینده، مجری، کارگردان، تهیه‌کننده تصویربردار، صدابردار و سایر عوامل ساخت برنامه‌های تلویزیونی قرار می‌دهد تا ضمن ارائه کارهایشان در سطح کشوری، توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را نیز محک بزنند و در بوته نقد قرار دهند. این اتفاق از این منظر قابل تامل و بررسی است که دقیقا در تراز سند تحول رسانه ملی و شعار‌ها و اهداف برآمده از آن و به‌طور مشخص، عدالت‌گستری قرار می‌گیرد.

رویداد «ایران جان» فرصتی مغتنم است برای هنرمندان دور از پایتخت تا بخشی از ظرفیت‌های شاید مغفول‌مانده خود را عرضه نمایند و به منصه ظهور برسانند. این مجال البته فقط در دسترس عوامل تلویزیون قرار نگرفته است و هنرمندان رادیو نیز از چنین فرصت و امتیازی برخوردار هستند. اگر چه محتوای عمده برنامه‌های تولید شده در قالب رویداد «ایران جان» متمرکز بر استان هدف و توانایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن است، اما نکته حائز اهمیت این‌که، بخش اعظم این برنامه‌ها در صداوسیمای مرکز همان استان تولید شده و از شبکه‌های سراسری بر روی آنتن می‌رود. فرآیندی که به وضوح در هفته اول رویداد که با محوریت استان خوزستان در حال برگزاری است مشاهده می‌شود. به این ترتیب، سازمان صداوسیما با رویداد «ایران جان» در کنشی عدالت‌گستر و هویت‌محور، فرصت‌هایی عادلانه را در اختیار نیرو‌ها و همکاران خود قرار می‌دهد تا توانایی‌هایشان را در عرصه ملی در معرض دید و قضاوت مخاطبان قرار دهند. این فرصت شاید برای اهالی رادیو بیشتر و مساعدتر هم باشد، چرا که برنامه‌سازی در این رسانه شنیداری، هم ارزان‌تر و هم سهل‌الوصول‌تر است. نشانه‌اش هم ۳۵۰ برنامه‌ای است که در هر هفته رویداد «ایران جان» تولید می‌شود و روی آنتن شبکه‌های مختلف رادیو می‌رود.

تصور کنید وقتی گوینده خبر مرکز آبادان در اصلی‌ترین و پربیننده‌ترین بخش شبکه خبری شبکه اول سیما حاضر می‌شود و اخبار می‌گوید، یا مجری مرکز اهواز صدایش را از رادیو ایران و سایر شبکه‌های سراسری رادیو می‌شنود به چه حس شعف و خودباوری می‌رسد و چه‌قدر کار خود را موثر و مفید برای جامعه در سطحی وسیع‌تر می‌بیند. چنین فرآیندی به طور قطع، اعتماد به نفس دست‌اندرکاران مراکز استانی سازمان صداوسیما را افزایش می‌دهد و اراده و انگیزه‌شان را برای ادامه کار دوچندان می‌کند.

حضور و مشارکت همه معاونت‌های سازمان صداوسیما از جمله سیما، صدا، استان‌ها و حتی برون مرزی نشان از آن دارد که «ایران جان» چه رویداد بزرگی است و چه‌قدر برای برگزارکنندگانش جدی و مهم تلقی می‌شود. این اهمیت شاید از این بابت باشد که رویداد «ایران جان» در پیوند و در راستای تحقق «سرمایه‌گذاری برای تولید» که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال ۱۴۰۴ تعیین شده، تعریف و تبیین شده است. طبیعی است که تمرکز یک هفته‌ای برنامه‌های رسانه ملی بر روی توانایی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک استان سبب‌ساز آشنایی سرمایه‌گذاران با این توانایی‌ها و ظرفیت‌ها شده و در نتیجه، جذب سرمایه و رونق تولید را به دنبال خواهد داشت.

 این هدف حتی از سوی معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما نیز دنبال شده است. این معاونت همزمان با رویداد «ایران جان» پویش «ایران را کشف کن» را راه‌اندازی کرده است تا با روی آنتن بردن تولیدات و برنامه‌های این رویداد، فرصت‌ها و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش تولید ایران را برای بینندگان فرامرزی خود تبیین و تشریح کند و در عین حال، جامعه مخاطبان هدف را به سفر ایران در قامت گردشگر تشویق نماید.

از یک منظر کلی، رویداد «ایران جان» که از استان خوزستان آغاز شده است، می‌تواند سمبلی باشد از کارکرد‌های رسانه‌ای که همچنان جامع‌ترین و فراگیرترین رسانه در کشور محسوب می‌شود و با وجود بروز رقبای ماهواره‌ای و مجازی، توانسته نگاه مثبت و اعتماد مخاطبان را برای خود حفظ نماید. سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی با برگزاری رویداد «ایران جان» گام بلندی در راستای اهداف بزرگی همچون تحقق شعار سال، ایجاد وفاق و همدلی ملی و عدالت‌گستری برداشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار