معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۹ مجموعه در صنعت خودرو دخالت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ سید حامد عاملی عصر روز شنبه در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران (IIAC) با محوریت «چالش‌ها و فرصت‌ها» اظهار داشت: کشور‌های دیگر اگر در صنعت خودرو به جایی رسیده‌اند به خاطر ریل گذاری پنج تا ۲۰ ساله بوده، درحالیکه اولین مسئله ما در صنعت خودرو تدوین برنامه ۵ ساله است که باید این برنامه را تنظیم کنیم.

وی تاکید کرد: در همین راستا جمعی از صاحب نظران و فعالان حوزه صنعت خودرو را جمع کرده و برنامه پنج ساله صنعت خودرو را تبیین کردیم که ابزار‌های آن نیز مشخص شده است.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، نظام تعرفه گذاری و کیفیت را از مهم‌ترین ابزار‌های صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: باید نظام تعرفه گذاری را پنج ساله تنظیم و مشخص کنیم و از این مسیر عمر ساخت داخل را افزایش داده تا خودروسازانی، بالای ۵۰ درصد ساخت داخل داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال کیفیت و رضایت مردم هستیم، باید بر روی آن برنامه ریزی کنیم؛ همه مجموعه دولت، مجلس و سران قوا دست به دست هم بدهیم و برنامه پنج ساله را اجرا کنیم تا تمامی مشکلات قیمت گذاری، ساخت داخل و توسعه قطعه سازان به صورت تخصصی و منطقی حل شود.

عاملی به موضوع واگذاری‌ها در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ما در وزارت صمت به واگذاری‌ها به بخش خصوص اعتقاد داریم، بخشی از کار انجام شده و بخش دیگر نیز فراخوان صورت گرفته و در حال انجام است، امیدواریم هستیم این موضوع نیز به سرانجام برسد.

وی با اشاره به مشکلات ارزی گفت: جلساتی با قطعه سازان و خودروسازان داشته‌ایم، برای تمامی زنجیره خودرو سهمیه ارزی تا هشت ماه سامانه باز شده است، مشکلات سیستمی و اختلال در سامانه داریم که به جد پیگیر هستیم.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: سامانه برای سهمیه ارزی تا پایان آبان ماه باز شده است؛ زیر پنج میلیون دلار ثبت سفارش قطعه سازان به استان‌ها واگذار شده و نیاز به طی مسیر در گذشته نیست در خصوص دستگاه‌ها برای قطعه سازی بالای پنج میلیون دلار با نظر دفتر تخصصی وزارت صمت در استان‌ها پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بحث قیمت گذاری دستوری باید برداشته شود گفت: وزارت صمت صد در صد به این موضوع اعتقاد دارد که پیگیر این موضوع هستیم تا همه با هم بتوانیم همگرایی و همفکری با مجموعه‌های مرتبط در حذف قیمت گذاری دستوری ایفا کنیم.

وی گفت: باید با تایید مجموعه‌های مربوطه قیمت‌ها اصلاح شود، ضمن اینکه وزیر صمت تاکید کردند در روز‌های آینده و در همین خردادماه این مساله حل شود.

عاملی با بیان اینکه صنعت خودرو ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود، گفت: هنوز ما صنعت خودرو را به عنوان صنعت اول در کشور به رسمیت نشناخته‌ایم، اگر مسائل صنعت خودرو را اولویت قرار دهیم، باید همه چیز از جمله تسهیلات، مالیات و ارز را باید با تولید هماهنگ کنیم نه اینکه صنعت خودش را با این فرایند‌ها تطبیق دهد.

وی ادامه داد: همه ما با هم برای پیشرفت این مملکت باید تلاش کنیم تا صنعت خودرو اولویت مهمی در دولت و مجلس شود.

در ادامه این همایش، عادل پیرمحمدی مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه در ۲۱ اردیبهشت نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن در خصوص قیمت گذاری محصولات ارسال کردیم گفت: ۲۰ روز از این نامه می‌گذرد و هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: بابت تخصیص ارز خیلی پیگیری کردیم، بعد از ۲ ماه تازه سامانه جامع تجارت باز شده، ضمن اینکه درخصوص ناترازی انرژی نیز با کسری رو‌به‌رو هستیم و هنوز این مساله حل نشده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال با عنوان «سرمایه گذاری برای تولید» گفت: در صنعتی که ضرر می‌دهد چه کسی حاضر به سرمایه گذاری در تولید است؟ این در حالیست که در همه جای دنیا مسیر توسعه صنعتی از خودرو می‌گذرد و چیزی غیر از این نیست.

مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: برای اینکه به فناوری‌های جدید در خودرو‌های روز دست پیدا کنیم تا رضایت مردم بدست آوریم، باید در صنعت خودرو سرمایه گذاری کرد.

وی بیان داشت: تکنولوژی‌ها مربوط به ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته است پس ما نیاز به قطعات و دستگاه‌های جدید داریم.

پیرمحمدی با اشاره به قیمت گذاری در خودرو‌ها گفت: از آذر ۱۴۰۳ تاکنون با افزایش ۶۴ درصدی نرخ ارز رو‌به‌رو بودیم و قیمت نهاده‌های تولید افزایش یافته با این حال چگونه می‌توان قیمت خودرو را ثابت نگه داشت، به نظر می‌رسد باید سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کنندگان قیمت‌ها را به روز کند.

وی ادامه داد: این معطلی‌ها منجر به ۱۵۰ همت زیان انباشته و بدهکاری به قطعه سازان و بانک‌ها شده است، به همین دلیل به جایی رسیده‌ایم که بیشتر از این نمی‌توانیم، ادامه دهیم، در عین حال باید گوش به حرف تولیدکننده داد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
برعکس هر چه صنعت کوچکتر باشد مصاعب سود یا زیان در محدوده اقتصادی محصور در حیطه کارفرما خلاصه میشود نه بر کشور،و نه صنعتی که زیان انباشته ساخته دست خودش را نهایتا با تحمیل گرانی از جیب مردم تامین کند ،و مانند بانکها همچون غولی که چابکی و نخبگی، مدیریت با درایت ووو ندارد و بر گرده اقتصاد کشور و مردم ادامه حیات میدهد، با تغییر رویه و تکنولوژیی روز خودرو برقی برای عموم مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
بر هیچ کس پوشیده نیست که این ارزها چرا داده میشه کجا خرج میشه و همه مسئولین هم ناراحت اند!!! و در آخر مردم هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
تمام ماشین های تولید شده تا امروز با قطعات ارز ارزان بوده و در انبار موجود بوده است و این دزدی اشکار می باشد و اگر ماشین با ارز گران تولید کردید بعدا قیمت را بالا ببرید.در ضمن تا کی باید قطعات از خارج و با هزینه کرد ارز تامین شود یعنی 50 سال هنوز کم است و باید مردم یک 50 سال دیگر شاهد خرید قطعات از خارج باشند.مگر ما خوروی ملی 100 % نداشتیم. این را در زمان احمدی نژاد اعلام کردند پس چه شد .امان ازایم مافیای واردات که چوب لای چرخ تولید داخلی در جهن منفعت خودشان می گذارند. این قضیه هم در تولید محصولات کشاورزی و نرسیدن به خودکفایی نیز صدق می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
مافیای خودروسازی وزیر صنعت رو مشخص می‌کنه .... من خودم ایران خودرو خراسان هستم ، تمام خودروهای هایما تو پارکینگ ها هست و حتی یک دونه به بازار نمی‌دن .‌.‌. هیچ نهاد و هیچ کسی هم زورشون به اینا نمیرسد...اعلام هم کردند چرا باید خودرو ارزان به مردم داد.
Iran (Islamic Republic of)
خداشناس
۰۶:۲۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
مشکل خودرو سازان ارز است ، ارز که الان اومده پائین چرا اینقدر خودرو جدیدا رفته بالا به والله ارز نیست این مافیای داخلی است که دست از سر مردم مظلوم ایران بر نمی دارد . خدا خودشان و بچه هاشون روز خوش نداشته باشند که آرامش را از خانه های مردم با این قیمت ها گرفته اند . گروه بهمن خودروهاشو بعضا سیصد میلیون گرون کرده و همچنین دیگر شرکتها کو سازمان حمایت از مصرف کننده ، کو سازمانهای بازرسی . خدا به عذاب دنیوی و اخروی دچار شوید .
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۳۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
با دروغگویی مملکت را میگردونن / فعلا تا ابانماه ملت سر کار باشن / بعدا یه دروغ دیگه تو پاچشون میکنیم
نتنها در صنعت خودرو / بلکه در تمام زمینه ها
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۳:۵۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
اینها که مدعی تولید داخلی خودروها بودن پس ارز برای چی میخوان ؟ جمع کنید این مافیای کثیف خودرو سازی (لگن سازی) را . والله اگر فقط دو سه سال واردات خودرو آزاد بشه این لگن سازها مجبور میشن هم کیفیت خودرو را بالا ببرن و هم قیمتش را معقول کنن . قیمتها را چند برابر کردن و کیفیت را چند برابر آوردن پایین حتی وزن خودروها هم کم شده . واقعا متاسفم برای کسانیکه با حمایت از مافیای خودرو باعث گرفتاری و مرگ و نقص عضو ایرانیها میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
باز افزایش قیمت؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۳۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
یک رانت مشتی 5 ساله اینقدر که دلار به صنعت خودرو تزریق گردید دها سال با ان دلارها مشد تمام کارخانهای صنعت خودرو کره را تماما خرید ولی فقط متاسفم برای ایران و ایرانی با دها در صد ثروت کره زمین همانند بدترین کشور افریقایی زندگی را بر پشت خود حمل میکنیم ملتی با ان عظمت چطور مقطوع نسل داره میشه کار دشمن را خودیها کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
سهمیه ارز. رانت. فساد مافیای خودرو. تا کی ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
پنجاه تا ازین برنامه های چند ساله تدوین کردید همه تو بایگانی خاک میخوررد ، چهل ساله وقت داشتید الان یاد برنامه افتادید
هیچکدوم عملی نمیشود وقتی ساختار خودروسازی کلا معیوب است و لیشتر بنگاه رانت خواری است
هنوز صنعت اول نشناختیم که سالی ۸ میلیارد میدن به شما ؟ یدونه صادرات ندارید ؟؟؟‌
قیمتگذاری دستوری وقتی باید برداشته شود که واردات با تعرفه نرمال جهانی و بسیار کم ازاد شود نه اینکه نعمت بخش و انجمن خودروسازان تا شنیدن شاید دولت ۲۰ درصد تعرفه کم کند دوتا نامه به رئیس جمهور زدند و اه و ناله کم نکنید و دوباره سه سال وقت بدید همون کارهای متسوخ بی نتیجه همیشگی
اونم برا چه تعداد واردات کلا سالی ۳۰ هزارتا که تن و بدنتون لرزیده است گرچه همونم نفوذ کردید و مختل کردید
آخرین اخبار