مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تا رسیدن به افق ۳۰ درصد حمل ریلی بار کل کشور فاصله زیادی داریم، گفت: هدفگذاری راه آهن در سال جاری حمل ۵۴ میلیون تن بار داخلی و بین المللی است که امیدواریم با انسجام تیمی و فراهم کردن مقدمات به این برنامه دست یابیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - به نقل از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جبارعلی ذاکری در دومین نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی مشکلات حمل بار و دستیابی به راهکار‌های مناسب، افزود: با وجود اینکه در برنامه‌های توسعه کشور، سهم بار ریلی از کل بار کشور ۳۰ درصد در نظر گرفته شده، اما این میزان طی دهه‌های گذشته بین ۹ تا ۱۳ درصد متغیر بوده است.

وی افزود: لازمه رسیدن به تکلیف در نظر گرفته شده برای راه‌آهن در برنامه‌های توسعه، فراهم کردن مقدمات و عزم جدی بین دستگاه‌های مختلف است.

ذاکری همچنین درباره سهم بار ریلی از بنادر کشور، گفت: رسیدن به ظرفیت ۲۵ درصدی از بار موجود در بنادر در مجلس مصوب شده است که با امضای تفاهم نامه بین شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی، امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم راه آهن از بار موجود در بنادری همچون امیرآباد و کاسپین قابل قبول نیست، تصریح کرد: وجود الزامات قانونی برای صاحبان دولتی بار می‌تواند منجر به افزایش سهم راه آهن از کل بار کشور شود.

به گفته ذاکری، استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف کشور، اصلاح فرایند‌ها و پرهیز از نگاه جزیره‌ای و بخشی، از دیگر مواردی است که می‌تواند در افزایش سهم ریلی بار کشور موثر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عبور راه آهن از بحران کمبود ناوگان در سال گذشته، افزود: اکنون تعداد لکوموتیو‌های آماده به کار از ۴۸۹ دستگاه در مرداد و شهریور سال گذشته، به ۵۵۵ دستگاه رسیده است و در حال حاضر نیز درصدد اخذ چند مجوز از دولت به منظور تامین ناوگان ریلی هستیم.

مصرف ۴ تا ۷ برابری سوخت در حمل جاده‌ای نسبت به راه آهن

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه میزان مصرف سوخت در حمل و نقل جاده‌ای چهار تا هفت برابر حمل و نقل ریلی است، گفت: این در حالی است که با انتقال بار از جاده به روی ریل، صرفه جویی قابل توجهی رخ می‌دهد.

محمدرضا رضایی، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بندر ذخیره گاه نیست بلکه محل عبور کالاست، گفت: بار باید به سرعت از بنادر کشور به پس کرانه‌ها و بنادر خشک مانند مطهری و آپرین منتقل و تخلیه شود و شبکه کامیونی حمل بار نیز دو سربار شود تا راندمان جابجایی حمل بار افزایش یابد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با قدردانی از عملکرد فعالین حوزه حمل و نقل کشور به ویژه کارکنان شرکت راه آهن، گفت: وجود فرماندهی واحد در بنادر ضروری است تا کالا‌هایی که به کشور وارد می‌شود بلادرنگ ترخیص و حمل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار