بر اساس ماده (۳) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، عرضه کنندگان کالا و خدمات و تولیدکنندگان مکلفند ضمانتنامه‌ای را که در بردارنده مدت و نوع ضمانت است همراه با صورتحساب فروش که در آن قیمت کالا یا اجرت خدمات و تاریخ عرضه درج شده باشد به مصرف کنندگان ارائه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان - کیوان فخاری زاده مدیر کل اداره نظارت بر خدمات زیر بنایی و بازرگانی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: با توجه به لزوم اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و ارتقاء سطح آگاهی آن‌ها نسبت به حقوق خود در زمینه بهره مندی از گارانتی کالا‌های خریداری شده و یا خدمات دریافت شده و حسب وظیفه ذاتی این سازمان مبنی بر حمایت از حقوق مصرف کنندگان، به ویژه در خصوص ضمانت نامه (گارانتی) و مدت اعتبار آن برای کالا‌های مصرفی بادوام و سرمایه‌ای نکاتی به شرح ذیل به اطلاع هموطنان می‌رساند:

۱-مدت ضمانت با توجه به نوع کالا متفاوت بوده و برای هر کالا براساس ضوابط و دستورالعمل‌های ذیربط تعیین می‌گردد.

۲-حداقل مدت زمان ضمانت کالا‌های تلفن همراه، تبلت وتجهیزات رایانه‌ای ولوازم جانبی ۱۸ ماه می‌باشد. (مبنای محاسبه زمان شروع گارانتی برای کالا‌های تلفن همراه و تبلت زمان فعالسازی و حداکثر شش ماه پس از زمان اظهار واردات در سامانه جامع تجارت خواهد بود.)

۳- مدت ارائه خدمات ضمانت انواع تایر و تیوپ اعم از تولید داخل و وارداتی از تاریخ تولید کالا به ترتیب به مدت ۵ و ۳ سال می‌باشد.

۴- حداقل مدت زمان ضمانت برای کالا‌های لوازم خانگی و صوتی و تصویری ۲۴ ماه می‌باشد.

۵- مدت زمان ضمانت قطعه کمپرسور یخچال، فریزر و کولر‌های گازی حداقل ۶۰ ماه می‌باشد.

۶- مدت زمان ضمانت برای باتری‌های خودرو سنگین (بالای ۷۵ آمپر) ۱۰ ماه از زمان تولید و برای باتری‌های خودرو سبک (کمتراز ۷۵ آمپر) ۱۳ ماه از زمان تولید محاسبه می‌گردد.

منبع: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار