قطعه‌سازی خودرو یک زنجیره ارزش مزیت‌دار در کرمانشاه

رئیس انجمن همگن صنایع خودرو و نیرو محرکه استان کرمانشاه با بیان اینکه قطعه‌سازی خودرو می‌تواند به یک زنجیره ارزش مزیت‌دار تبدیل شود، گفت : قطعه‌سازان فعلی استان با تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی می‌توانند ظرفیت اشتغال خود را دو برابر کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛بابک کریمخان رئیس انجمن همگن صنایع خودرو و نیرو محرکه استان کرمانشاه گفت : به واسطه وجود واحد مونتاژ خودرو در کرمانشاه و همچنین امکان ورود به بازار‌های صادراتی امکان توسعه صنعت قطعه‌سازی خودرو در کرمانشاه وجود دارد.

او با اشاره به اینکه برای توسعه صنعت قطعه‌سازی خودرو در کرمانشاه اولویت اصلی با حمایت و توسعه واحد‌های قطعه‌سازی موجود است، گفت : این واحد‌ها اگر حمایت شوند می‌توانند هم ظرفیت فعلی خود را افزایش دهند و هم به زمینه‌های دیگر تولید قطعات جدید وارد شوند.

کریمخان افزود: اگرچه تعداد واحد‌های قطعه‌سازی در کرمانشاه بر اساس پروانه بهره‌برداری زیاد است، اما تعداد واحد‌های فعال کنونی حدود هشت یا ۹ واحد است.

او با بیان اینکه همه قطعه‌سازان مستقیم با چرخه تامین قطعه خودروساز‌های کشور در ارتباط نیستند، یادآور شد: فقط سه یا چهار واحد استان در زمینه تامین مستقیم قطعات خودروساز‌های کشور فعالیت دارند و مابقی یا قطعات خود را در اختیار سایر قطعه‌ساز‌ها قرار می‌دهند و یا تامین قطعات اولیه و پیش‌نیاز‌های قطعه‌ساز‌های دیگر را انجام می‌دهند.

رئیس انجمن همگن صنایع خودرو و نیرو محرکه کرمانشاه نقدینگی مورد نیاز برای حمایت از واحد‌های موجود را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: این نقدینگی باید از طریق تسهیلات کم بهره بانکی تامین شود که البته تاکنون اجرایی نشده است.

او تعداد افرادی که در واحد‌های کنونی قطعه‌سازی کرمانشاه مشغول به کار هستند را ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در صورت تزریق نقدینگی به قطعه‌ساز‌های موجود، این تعداد تا دو برابر قابل افزایش است.

رییس انجمن همگن صنایع خودرو و نیرو محرکه استان کرمانشاه با بیان اینکه صنعت قطعه سازی شرایط و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، ادامه داد: واحد‌هایی که از قبل تجربه و استاندارد‌های کافی برای تولید قطعات خودرو را دارند بهتر می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند، تا اینکه به سمت احداث واحد‌های جدید برویم.

کریمخان افزود: واحد‌های قطعه‌سازی خودور درجات مختلفی دارند و ورود آن‌ها به چرخه تامین قطعات خودرو کشور روندی پیچیده دارد که شاید سرمایه‌گذاران جدید نتوانند به آن وارد شوند. از سوی دیگر بسیاری از قطعه‌سازان معمولا از خودروساز‌ها طلب دارند و مطالبات آن‌ها دیر پرداخت می‌شود و کسی که قرار است به تازگی وارد این چرخه شود شاید نتواند این روند را بپذیرد.

کریمخان افزود: با این روند، ورود سرمایه‌گذاران جدید و متفرقه که آشنایی چندانی با صنعت قطعه‌سازی ندارند ممکن است باعث متضرر شدن آن‌ها شود.

رئیس انجمن همگن صنایع خودرو و نیرومحرکه استان کرمانشاه گفت: اگر بنا به راه‌اندازی واحد‌های جدید هم داشته باشیم، این واحد‌ها باید به سمت تولید قطعات یدکی که در خدمات پس از فروش استفاده می‌شود وارد شوند، زیرا هر کسی نمی‌تواند وارد چرخه تولید و توزیع قطعات اصلی خودرو که مورد نیاز خودروساز‌ها است، وارد شود.

او در نظر گرفتن تسهیلات و مشوق برای سرمایه‌گذاران جدید را ضروری دانست تا شرایط کار برای آن‌ها تسهیل شود.

کریمخان با بیان اینکه برای توسعه قطعه‌سازی خودرو در کرمانشاه استراتژی و برنامه‌هایی با همکاری دستگاه‌های مربوطه تعریف شده، گفت: امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها شاهد توسعه این صنعت در کرمانشاه باشیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار