سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

اولین کوهنورد ایرانی که غار پروا را پیمایش کرد

استان کرمانشاه سرزمین فرهاد کوه کن و خطه دلاوران کوهنورد با وجود قله‌ها و کوههای بسیار در سطح استان، پتانسیل‌ بالایی در زمینه تمامی رشته‌های کوهنوردی دارد.

محمد باقر عیوضی کوهنورد کرمانشاهی که افتخار ات بی شماری دررشته کوهنوردی و سنگ نوردی را به نام خود ثبت کرده است یکی از کسانی است که درهمین دیار دیده به جهان گشود. او متولد سال 1330 و دارای مدرک لیسانس تربیت بدنی است .

این کوهنورد کرمانشاهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران کرمانشاه گفت: از 19 سالگی کوهنوردی را آغاز کرده است و اکنون 40 سال است که به صورت کلاسیک و حرفه ای در این رشته فعالیت می کند.

وی درباره شاخص ترین فعالیت های خود در این رشته می گوید: برای اولین بار در جهان در سال 60_1359 موفق به صعود زمستانی کوه بیستون شد وسال 1352 برای اولین بار به همراه کوهنوردان لهستانی غار پراو ،اورست غارهای جهان را پیمایش کرد و در سال 1991 میلادی صعود زمستانی بین المللی به قله آرارات داشته و سر پرستی صعود قله آیلندپیک-کالاپاتاوکمپ اصلی اورست و قله مرا پیک هیمالیا برعهده داشته است.

سایر فعالیت های وی در این رشته شامل :طراحی و ایجاد 6 جان پناه در غار پرآو وساختن پناهگاه هاوگشایش مسیرهای گوناگون روی دیوارهای بیستون طاقبستان کرج ،ایلام، مشهد، اصفهان،یاسوج،و سرپرستی گروه های مختلف در صعود زمستانی به قلل ایران است.

بازکردن مسیر جدید روی دیواره بیستون در جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون در کرمانشاه به نام مسیر 63 ساله از فعالیت های اخیر او در رشته کوهنوردی است.

وی درباره خاطرات تلخ و شیرین کوهنوردی خود می گوید: به لطف خدا تا کنون خاطره ی تلخی که منجر به حادثه یا مرگ دوستانم باشد رخ نداده است زیرا فعالیت کوهنوردی به طور حساب شده و با برنامه ریزی انجام شده است و صعود های انجام شده و دستیابی به هدف های تعیین شده در صعود از لذت بخش ترین خاطرات سال های کوهنوردی است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: کرمانشاه ، اولین ، اورست ، غار ، جهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.