سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موگرینی: ایران نقش عمده‌ای در حل بحران سوریه دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر نقش عمده ایران در حل سیاسی بحران سوریه تأکید کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فدریکا موگرینی در پاسخ به سوالی درباره نشست امروز اتحادیه اروپا با نمایندگانی از ایران در زمینه مسائل غرب آسیا و بحران سوریه و راه حل این اتحادیه برای این مسائل گفت: ما امروز کار را بر روی جستجوی زمینه‌های مشترک با ایران آغاز کردیم و با دیگر شرکای منطقه‌ای و بین المللی نیز این برنامه را خواهیم داشت تا برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه تلاش کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: ما همین دیروز همراه با همه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تصمیم گرفتیم که نقشی عمده در یافتن راه حلی سیاسی برای این بحران ایفا کنیم. قطعاً بازیگران مهم منطقه‌ای مانند ایران می‌توانند نقش بسیار مهمی در آغاز فرآیندی سیاسی برای انتقال (قدرت) داشته باشند که بتواند به جنگ در سوریه که موجب مرگ و آوارگی افراد بسیاری شده است پایان دهد.

وی در ادامه افزود: در زمینه مبارزه با پدیده داعش و سازمان‌های تروریستی که در سوریه و عراق حضور دارند و به طور بالقوه در دیگر نقاط خاورمیانه نیز هستند تلاش می‌کنیم. ما بحث‌ها و گفت‌وگوهای بسیار خوب و سازنده‌ای درباره زمینه‌های مشترک برای تلاش به منظور آغاز این فرایند سیاسی داشتیم.

موگرینی در پاسخ به سوالی درباره نحوه کمک اتحادیه اروپا به این راه حل گفت: ما نمی‌توانیم جزئیات این کار را علنی کنیم اما تلاشی فشرده و منسجم با ایران و نیز دیگر بازیگران عمده منطقه‌ای به عمل می‌آوریم تا فرآیندی را آغاز کنیم که بتواند به انتقال سیاسی قدرت در سوریه منجر شود که در آن همه طرف‌های سیاسی و همه مردم سوریه بتوانند بعد از چهار سال و نیم جنگ داخلی دخیل باشند، همچنین فرآیندی برای مبارزه موثر با تروریسم ترسیم شود، دو موضوع فرآیند سیاسی و مبارزه با تروریسم می‌تواند و باید به موازات هم دنبال شود.

فدریکا موگرینی در پاسخ به سوالی درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و گروه پنج به علاوه یک پس از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی گفت: من امروز صبح خبر خوبی را از تهران دریافت کردم که خبر تصویب برجام در پارلمان ایران بود، این خبر بسیار خوبی است که ما را به آغاز اجرای توافق نزدیک می‌کند. کاملاً از این امر مطمئن هستم که اجرای توافق به خوبی انجام می‌شود زیرا هم در طرف ایرانی و هم در طرف مقابل آن شامل اروپایی‌ها و دیگران شاهد اراده سیاسی برای اجرای جدی، محکم و کامل توافقی هستیم که در ماه ژوئیه حاصل شد و پارلمان ایران (مجلس شورای اسلامی) هم امروز تصمیم به تصویب و تأیید آن گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم این امر نشانه بسیار خوبی است و من برای همکاری با مقامات ایرانی و طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای به منظور اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌ها آماده هستم.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.