سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

گرمای نگران کننده زمستان در چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری امسال تا کنون شاهد زمستانی گرم و بهاری بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ استان چهارمحال و بختیاری امسال تا کنون شاهد زمستانی گرم و بهاری بوده است که این موضوع برای مردم، کشاورزان و کارشناسان نگران کننده است.

زمستان امسال چهارمحال و بختیاری با زمستان سال های گذشته متفاوت شده به طوری که هوای این استان در برخی روزها و در پی تابش آفتاب داغ، بسیار گرم است.

گرمای بی سابقه و غیر عادی و در برخی موارد بالای ۱۸ درجه در زمستان امسال، درختان بویژه در نقاط گرم تر چهارمحال و بختیاری را در آستانه شکوفه زدن قرار داده، در حالی که تنها ۱۵ روز از دی ماه گذشته است، ماهی که سردترین ماه سال در چهارمحال و بختیاری به شمار می رود و دمای هوای استان همه ساله در دی ماه زیر صفر درجه و حتی کمتر از منفی ۱۵ درجه بوده است.

می توان گفت این اولین زمستان و دی ماه بدون برف و یخبندان، قندیل های یخی و سرمای شدید در سال های اخیر در چهارمحال و بختیاری است.

مردم با لباس های معمولی به خیابان ها می آیند و خبر چندانی از کاپشن، شال و کلاه، تن پوش های زمستانی، برف روبی پشت بام ها و معابر و کوچه ها، و حتی بازی های زمستانی کودکان نیست و انگار که زمستان به این استان نیامده است.

در حالی که همه ساله در زمستان شاهد انبوه برف در مناطق مرتفع استان از جمله شهرستان کوهرنگ به عنوان قطب برفی کشور بودیم اما امسال گرمای هوا و بارش باران، اندک برف ذخیره شده در این شهرستان را هم آب کرد.

پیست اسکی چلگرد در شهرستان کوهرنگ و سایر پیست های اسکی استان شامل بارده و شیخ شبان در شهرستان بن که همه ساله میزبان خیل گردشگران و ورزشکاران زمستانی بود امسال تا کنون به دلیل نبود برف بازگشایی نشده و تعطیل است.

از یخ زدن آب تالاب های استان هم که هر سال پرندگان مهاجر را به دردسر می انداخت، خبری نیست.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گرمای امسال فصل زمستان در این استان غیر عادی و بی سابقه است گفت: بارش باران و دمای بالای هوا طی چند روز اخیر در کوهرنگ، ارتفاع 45 سانتیمتری برف در این شهرستان را به طور کامل آب کرد.

شاهرخ پارسا افزود: این در حالیست که سال گذشته و البته همه ساله در این روزها، ارتفاع برف در شهرستان کوهرنگ بیش از 120 سانتیمتر بود و بر اساس میانگین بلند مدت، حد استاندارد ارتفاع برف برای چنین تاریخی باید بیش از 55 سانتیمتر باشد.

وی، آب شدن برف استان در زمان فصل زمستان را نگران کننده دانست و گفت: برای ذخیره مطمئن آب در استان نیازمند بارش برف هستیم.

پارسا اضافه کرد: با تغییر الگوی بارش ها از برف به باران و آب شدن ارتفاع ناچیز برف در استان، احتمال تداوم خشکسالی وجود دارد.

وی ادامه داد: علیرغم بارش قابل توجه باران طی ماه های اخیر در استان، از آنجا که آب باران از استان خارج و به استان های همجوار سرریز می شود، نقش مهمی در جبران افت آب های زیرزمینی ندارد.

البته خوشبختانه در 2 روز اخیر شاهد کاهش نسبی دمای هوا هستیم و اداره کل هواشناسی هم از خروج توده هوای گرم از استان و پیش بینی کاهش دمای هوا تا فردا جمعه به 6 درجه زیر صفر خبر می دهد که این امر از شکوفه دهی زودرس درختان جلوگیری می کند.

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.