سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طنز در مقاطع بحرانی نقش موثری در روشنگری دارد

یک مترجم طنز معتقد است كه رویكرد اجتماعی در جهت روشنگری مردم و رویكرد فلسفی از جمله رویكردهای طنز است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حسین یعقوبی، نویسنده و مترجم طنز، با بیان اینكه طنز تعاریف متفاوتی دارد، اظهار كرد: تعریفی كه عامه مردم از طنز دارند به چیزی كه كارشناسان از آن به عنوان هزل و هجو یاد می كنند نزدیك است.
 
وی ادامه داد: هدف در هجو، فقط و فقط خنداندن و سرگرم كردن مردم و در هزل، خنك كردن دلشان و خالی كردن دق دلی و كینه‌شان نسبت به فلانی است.
 
یعقوبی با اشاره به اینكه چیزی كه از آن به عنوان طنز فاخر یاد می‌كنیم دو رویكرد دارد، تصریح كرد: رویكرد اجتماعی در جهت روشنگری مردم و ریشه یابی نارسایی‌ها و ناهنجاری‌ها و ارائه راهكارهایی برای اصلاح امور و رویكرد فلسفی در باب جایگاه انسان در جامعه و فردیت او و دعوتش برای تفكر و تامل درباره وضعیتش در جهان بشری از جمله رویكردهای بنیادین طنز است.

نویسنده كتاب «اتفاق ممنوع نیست» در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه آثار برجسته و شاخص طنزنویسان جهان نقش غیرقابل انكاری بر ادبیات طنز ایران داشته است، گفت: در این میان نقش شماری از طنزنویسان جهان چون «مارك تواین»، «آرت بوخوالد»، «عزیز نسین» و «وودی آلن» پررنگ تر از سایرین بوده است.
 
یعقوبی حركت طنزنویسان كشورمان را در چند سال اخیر رو به جلو توصیف كرد و اظهار داشت: شاهد حركت طنزنویسان در جهت خلق آثاری با فضایی جدید و زبانی نو هستیم. امسال وظیفه بررسی آثار ارسال شده در بخش داستان كوتاه و نثر جشنواره طنز سوره حوزه هنری به عهده من بود و  تعداد آثار متفاوت و قابل اعتنایی كه نویسندگان جوان خلق كرده بودند كم نبود.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.