سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امیراحمدیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نشست سوچی، نشان‌دهنده عزم کشورهای منطقه‌‌ای برای حل بحران سوریه است

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: ایران، روسیه و ترکیه می‌خواهند مسئله سوریه را از طریق همکاری‌های منطقه‌ای حل کنند.

بهرام امیراحمدیان کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی، اظهار کرد: این نشست‌ها از مدتها پیش در جریان است و سرنوشت نهایی سوریه در این دیدارها رقم خواهد خورد.

کارشناس مسائل اوراسیا با بیان اینکه ترکیه حدود 900 کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و ایران هم همکاری‌های استراتژیکی خود با دمشق را ادامه می‌دهد، گفت: روسیه نیز قدرت منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار در سوریه است و این سه کشور می‌خواهند مسئله سوریه را از طریق همکاری‌های  منطقه‌ای حل کنند.

وی با اشاره به اینکه هنوز این اراده وجود دارد که کشورهای منطقه بدون دخالت قدرت‌های فرا منطقه‌ای به‌ویژه دولت‌های مداخله‌گر مانند آمریکا مشکلات کارشان را حل کنند، افزود: یکی از موضوعاتی که در نشست سوچی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، بحث معارضین است.

امیراحمدیان با بیان اینکه معارضین مخالف بشار اسد هستند؛ اما به دنبال براندازی نیستند، گفت: آنهابه دنبال سهمی از قدرت هستند.

وی با تأکید بر اینکه داعش و جبهه النصره گروه‌های ترروریستی بودند، بیان داشت: آنچه اکنون در سوریه مطرح است، نیروهایی هستند که تروریست نیستند و می‌خواهند سهمی از قدرت بگیرند. بنابراین مدیریت این مسائل مهم است تا در صورت پذیرفته‌ شدن چگونه بتوانند در بازسازی سوریه در کنار دولت این کشور قرار بگیرند.

کارشناس مسائل اوراسیا با بیان اینکه گردآمدن وزرای خارجه سه کشور در آنتالیا برای حل مسئله سوریه هم نشان‌دهنده عزم و همکاری کشورهای منطقه‌‌ای بود، گفت: در صورتی که این مدل پیاده شود، می‌توان دیگر بحران‌های منطقه‌ای مانند مسئله قره باغ و غیره را هم حل کرد.

وی گفت: به هر حال اقدام خوبی از سوی سه قدرت منطقه‌‌ای درباره سوریه صورت گرفته و جامعه جهانی هم نگاه مثبت به این نشست‌ها دارد.

امیراحمدیان با اشاره به برگزاری نشست‌های صلح در آنتالیا و سوچی و همچنین گردآمدن وزرای کشورهای عربی در نشست ضد ایرانی قاهره، اظهار کرد: جهان معاصر جهان تعارضات است. خیلی از کشورهای خارج از منطقه علاقه‌مندند در زمینه بهبود روابط ایران و عربستان به عنوان دو قدرت جهان اسلام میانجیگری کنند؛ اما سعودی‌ها با برگزاری برخی اجلاس‌ها به دنبال دامن ‌زدن به اختلافات هستند.

وی با بیان اینکه اتحادیه عرب در نشست قاهره یکدست نبود، خاطرنشان کرد: اگر تهران و ریاض به یکدیگر نزدیک شوند، اختلافاتشات بهتر حل می‌شود تا اینکه بخواهند آنها را به مجامع بین‌المللی ببرند.

امیراحمدیان گفت: اتحادیه عرب یک جانبه است و همگی عرب هستند. اگر قرار است موضوعی در رابطه با دو کشور مطرح شود، بهتر است به جای عرقیت عربی دیگر کشورهای اسلامی مانند ترکیه و اندونزی وارد مذاکرات شوند و در اینصورت موفقیت‌ها بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.