سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از مکیدن محل مارگزیدگی خودداری کنید

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری از انجام بیش از ۳۵۰ مورد زنده‌گیری انواع مار طی سه ماه ابتدای سال جاری در شهر کرمان خبر داد و گفت: شهروندان باید هر مارگزیدگی را جدی گرفته و از مکیدن محل مارگزیدگی خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی عسکری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گفت: با توجه به این که در سه ماه ابتدای سال جاری بیش از ۳۵۰ مورد زنده‌گیری انواع مار‌ها در منازل شهروندان و محیط شهری توسط آتش‌نشانان شهر کرمان انجام شده، لازم است شهروندان در خصوص نحوه‌ی محافظت از خود در برابر مار‌ها و همچنین اقدامات اولیه در مقابل مارگزیدگی آگاهی حاصل کنند.

وی با تاکید بر لزوم آشنایی شهروندان با انواع مار‌ها گفت: مار‌های سمی دارای سر مثلثی بزرگ‌تر از عرض بدن، مردمک چشم بیضی شکل و فرو رفتگی در بین دو چشم هستند؛ ضمن اینکه در مار‌های سمی دندان‌های نیش از سایر دندان‌ها بزرگ‌تر و به خوبی قابل تشخیص است؛ این مار‌ها دارای دم کوتاه و معمولا پوستی رنگین و پر از خط و خال هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری با بیان اینکه مار‌های غیرسمی دارای سر گرد یا بیضی هستند و از قسمت میانی بدن تا دم باریک می‌شوند، افزود: مار‌های نیمه سمی همه‌ی مشخصات مار‌های غیرسمی را دارند و تنها تفاوت آن‌ها با مار غیرسمی، دم متوسط‌شان است که کوتاه‌تر از مار‌های غیرسمی و بلندتر از مار‌های سمی است.

عسکری با اشاره به اینکه هر مارگزیدگی را باید جدی گرفت و سمی تلقی کرد، گفت: چنانچه شخصی دچار مارگزیدگی شد، از شکافتن و مکیدن محل گزش یا تزریق مواد شیمیایی و دارویی در محل گزش خودداری شود.

وی همچنین بر لزوم پرهیز از قرار دادن کیسه‌ی یخ در محل گزش تاکید و تصریح کرد: در صورت مارگزیدگی ابتدا باید آرامش بیمار حفظ شود و ضمن بی حرکت نگه داشتن عضو دچار مارگزیدگی شده، آن ناحیه از بدن در سطح پایین‌تر از قلب نگه داشته شود.

عسکری گفت: باید نسبت به دور کردن بیمار از محل آسیب و انتقال او در سریع‌ترین زمان به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مناسب حتی در غیاب علایم مارگزیدگی اقدام شود.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده مار در منزل و محیط اقامت، از برخورد تهاجمی با مار پرهیز کرده و با حفظ خونسردی، با شماره ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تماس حاصل کنند.

عسکری همچنین به شهروندان توصیه کرد اگر در طبیعت چادر می‌زنند، دقت کنند حتما درب آن بسته باشد و شیشه و درب‌های اتومبیل را نیز باز نگذارند؛ ضمن اینکه از تردد غیر ایمن در مکان‌هایی که فاقد دید کافی یا دارای گل و گیاه فراوان هستند، پرهیز شود و شهروندان برای کوه‌نوردی و پیاده‌روی در طبیعت از کفش‌های ساق‌بلند مانند چکمه و پوتین استفاده کنند.

انتهای پیام/ی

زنده گیری 350مار در کرمان

برچسب ها: آتش نشانی ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.