سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی:

ما در فضای مجازی با مسئله‌ای به نام "استعمار مدرن" مواجه هستیم

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما در فضای مجازی با مسئله‌ای به نام "استعمار مدرن" مواجه هستیم، دیگر تسخیر جوامع و تصرف افکار و‌اندیشه ها، از طریق حضور فیزیکی در جامعه‌ها دنبال نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در گردهمایی سالانه و مراسم تحلیف مسئولان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان گفت: یکی از موضوعاتی که انجمن اسلامی در زمینه آن سابقه درخشانی دارد، مبارزه با استکبار و استعمار است.

وی افزود: انجمن‌های اسلامی، محیطی برای فراگیری دانش و افزایش میزان آگاهی‌های دانش آموزان است و وقتی چنین انتظاری از انجمن اسلامی داریم، نمی‌توانیم شرایط و محیط و وضعیتی را که این افراد در شرایط کنونی و در آینده، با آن مواجه هستند در نظر نگیریم.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی افزود: باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و اگر معتقد هستیم فضای مجازی در همه عرصه‌ها تأثیرگذار است، باید رابطه میان عرصه‌های مختلف فعالیت انجمن اسلامی و فضای مجازی را به درستی تعریف کنیم.

امیر خوراکیان گفت: سال ۲۰۰۹ حدود هشت سیستم عامل در کشور‌های مختلف دنیا فعالیت می‌کردند، اما سال ۲۰۱۶ حدود ۸۴.۸ درصد از سیستم عامل‌های دنیا‌اندروید و ۱۴.۴ درصد IOS است و تمام فعالیت انسان‌ها نیز در همین دو سیستم عامل است و کسی که صاحب این سیستم عامل هاست، همه این فعالیت‌ها در گستره او انجام می‌شود، در حالی که اگر او به صورت رسمی از شما دعوت می‌کرد در فضایی که او فراهم کرده است فعالیت کنید، شما این موضوع را به هیچ عنوان قبول نمی‌کردید.

وی افزود: امروز فضای مجازی فقط در سبک زندگی تغییر ایجاد نمی‌کند بلکه به دلیل ویژگی‌های خود، بر نظام معرفتی ما بدون آن که خود ما هم متوجه آن شویم، تأثیر می‌گذارد و تغییر ماهیتی در آن ایجاد می‌کند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: نظام عادی آموزش و پرورش که این مسائل را حل نمی‌کند، چرا که ما در بدیهیات نظام تعلیم و تربیت گیر کرده ایم امیدی نیست، به جز خود شما که باید در برنامه‌ها و جلسات خود وقت بگذارید، از مسائل حاشیه‌ای و سطحی فاصله بگیرید و به این امور مهم بپردازید.

امیر خوراکیان با اشاره به گسترش ارتباطات در عرصه فضای مجازی به سیاست‌های مالکان فناوری‌ها در این عرصه اشاره کرد وافزود: ۷۸ درصد جست وجوی مردم دنیا در فضای گوگل است، با این اوصاف، بسیاری از خدمات گوگل به روی ما بسته است، آن جایی که صحبت از فعالیت‌های علمی، پژوهشی، زیرساختی و فناوری است، ما امکان استفاده از آن را نداریم و آن جایی که ما را مصرف کننده بار می‌آورد، برای ما باز است.

وی گفت:حدود ۴۸ درصد خدمات اصلی گوگل به روی کشور ما از سوی این شرکت بسته شده است.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی افزود:اگر می‌خواهیم نسلی را تربیت کنیم که برای نقش آفرینی در جامعه مؤثر و مفید واقع شود، باید این تربیت منطبق با سیر تحولات موجود در دنیا باشد.


در جنگی کاملا جدی و همه جانبه هستیم


محمدسعید احدیان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری خراسان هم در این مراسم گفت:تردید نکنیم که انقلاب اسلامی و گذشتن از خطرات پیش روی آن مقدمه ظهور، ولی عصر (عج) است و ظهور به این امر اتصال دارد، که انقلاب اسلامی ایران به نتیجه برسد.

  وی افزود: اگر این انقلاب به نتیجه نرسد، معلوم نیست این اتفاق عظیم چقدر به تعویق بیفتد.

 مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری خراسان گفت: امروز ایران به این دلیل خبر اول رسانه‌های دنیاست که تهدیدات آن بزرگ‌تر شده است، اما فرصت بزرگ دیگری هم ایجاد کرده و آن، این است که پیام ما، به دنیا منتقل می‌شود و این انتقال پیام همچنان باید بتواند به صورت بلند و رسا، ادامه یابد.

احدیان افزود: ما درون یک جنگ کاملا جدی، همه جانبه و به تعبیر غرب، جنگ هوشمند هستیم.

وی گفت: در حوزه اقتصاد ورود می‌کنند، تا در فضای ذهنی جامعه تأثیر بگذارند، همزمان در حوزه فرهنگ نیز فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و ما گام به گام، عقب نشینی می‌کنیم، متاسفانه نه تنها از اصول انقلاب که از اصول اولیه دین هم در حال عقب نشینی هستیم و آن‌ها کاری می‌کنند که حتی نهی از منکر زبانی هم نداشته باشیم.

 مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری خراسان افزود: به تعبیر مسئولان عالی رتبه نظام، اگر جوانان می‌دیدند که ما وسط چه جنگی هستیم، راحت نمی‌خوابیدند، اما ما الان به راحتی به زندگی جاری خود می‌پردازیم و فقط کمی نسبت به بقیه بیشتر تلاش می‌کنیم.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری خراسان افزود: البته این بیان احساسات لازم است، ولی کافی نیست، مفهوم انتظار شهادت، تلاش، فهم موضوعات و حرکت در جهت حل آن است .


اتحادیه انجمن‌های اسلامی، طلیعه دار فعالیت‌های فرهنگی


قاسمعلی خدابنده مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این مراسم گفت:اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی، طلیعه دار فعالیت‌های فرهنگی در استان است.

وی افزود: اصل و پایه کار در آموزش و پرورش، مسائل تربیتی، اخلاقی، اعتقادی و پس از آن نیز آشنایی دانش آموزان با حقوق و تکالیف سیاسی و اجتماعی است و انجمن‌های اسلامی دانش آموزان به عنوان تنها تشکلی که رهبر معظم انقلاب برای آن نماینده منصوب کرده‌اند، از مراکز مهم و تأثیرگذار در این عرصه است.

گفتنی است در پایان این مراسم، از خانواده شهید سید علی آل شهیدی که گردهمایی سالانه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با نام او مزین شده بود، قدردانی شد.

انتهای پیام // ف. ک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.