سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظام سلامت باید منجر به حفظ کرامت بیماران شود

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: نظام سلامت باید منجر به حفظ کرامت بیماران شود و نظام نوبت دهی در دل نظام ارجاع ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دراین آئین استقرار آزمایشی پایگاه سطوح سه گانه نظام ارجاع الکترونیکی سلامت در خمینی شهر  با اشاره به آمادگی زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شهرستان خمینی شهر گفت: علاوه بر این وجود مدیریت نظام مند، موجب شد این شهرستان پایلوت اجرای این طرح باشد.

علیرضا رئیسی افزود: براساس قانون برنامه ششم، بیمه‌ها موظفند تا پایان سال دوم اجرای برنامه خرید راهبردی مبتنی بر پرونده الکترونیک داشته باشند و پرداخت‌های بیمه‌ای بر اساس قانون طبق نسخه الکترونیک و رسیدگی به اسناد پزشکی الکترونیک باشد.

او با بیان اینکه در بخش دولتی برای هر ۱۸ هزار نفر یک پزشک وجود دارد افزود: تلاش می‌شود با طرح‌هایی همچون نظام ارجاع سلامت این میزان به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک برسد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: در حال حاضر برای هر ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت و برای هر ۱۲ هزار نفر یک پایگاه سلامت و برای ۲ هزار و پانصد تا سه هزار نفر یک مراقب سلامت و یک کارشناس تغذیه و روان در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه نظام ارجاع بدون بازخوردگیری موفق نمی‌شود گفت: نظام سلامت باید منجر به حفظ کرامت بیماران شود و نظام نوبت دهی در دل نظام ارجاع ضروری است.

محمود مسلم زاده فرماندار خمینی شهر هم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۵ مرکز جامع سلامت در شهرستان خمینی شهر فعال است، هدف از اجرای این طرح را ایجاد بانک اطلاعاتی قوی به منظور تحلیل و مدیریت بهداشت و درمان در مناطق مختلف، جلوگیری از خدمات القایی، کاهش هزینه‌های دوره درمان و جلوگیری مفاسد عنوان کرد.

نظام ارجاع خدمات پزشکی نوعی شیوه ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است که در آن بیماران باید طبق یک سلسله‌مراتب به مراکز درمانی مراجعه کنند که شروع آن با پزشک خانواده است. این طرح از سال ۱۳۸۴ در ایران آغاز شده و تاکنون با معضلاتی از قبیل کمبود‌های بودجه‌ای مواجه بوده است.

سطح اول این نظام در پایگاه‌های شبکه بهداشت و درمان کشور مستقر و خدمات پایش بهداشتی و غربالگری و ارجاع به پزشک عمومی به صورت رایگان در کشور اجرا می‌شود.

اجرای سطح دوم این نظام در قالب سه مرحله پیش بینی شده که در مرحله اول ارجاع به بیمارستان و مراکز درمانی دولتی، در مرحله دوم ارجاع به مراکز درمانی خصوصی و در مرحله سوم ارجاع به تمام مراکز درمانی دولتی و خصوصی و همچنین تمام مطب‌های پزشکان به منظور ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی در دستور کار قرار دارد.

در سطح سوم این طرح ارجاع بیماران به منظور دریافت خدمات فوق تخصصی که در برخی بیمارستان‌های شهرستانی قابل ارائه نیست، با ارجاع به مراکز بهداشتی عضو شبکه بهداشتی پیش بینی شده است.


انتهای پیام/م

 

استقرار پایگاه سطوح نظام ارجاع الکترونیکی سلامت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.