سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از قربان تا غدیر/۸

مهدویت در امتداد غدیر/ روزی که دین کامل شد

مهدویت و غدیر ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند، زیرا غدیر معرفی امام زمان (عج) به دیگران است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی سخنران و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به سه ضلع حیاتی مبعث، غدیر و مهدویت در اسلام اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام دارای سه مرحله اساسی و مهم است که مرحله ابتدایی آن با بعثت رسول خدا (ص) شروع می‌شود و این شروع ۲۳ سال به طول می‌انجامد، مرحله دوم یعنی کمال دین با ولایت امیرالمومنین (ع) است و آخرین مرحله، اوج، اعتلاء و پیروزی دین اسلام با زمان ظهور امام زمان (عج) تلاقی دارد.


بیشتر بخوانید


این پژوهشگر دینی تصریح کرد:یکی از بیانات پیامبر (ص) در روز غدیر خم  اتصال جریان غدیر به مهدویت بود آنجا که در خطبه غدیر فرمودند: «همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست، او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود».

وی در تایید صحبت خود به آیه ای از قرآن کریم اشاره کرد و افزود: مبانی روایی و قرآنی مختلفی در ارتباط مبعث، غدیر و مهدویت وارد شده است؛ به عنوان مثال خداوند در آیه ۳۳ سوره توبه می‌فرماید: «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ»؛ او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!، کسانی که ارتباط بعثت و مهدویت را در غدیر نمی‌دانند، نمی‌توانند ارتباط این آیه با امام عصر (عج) را درک کنند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با توجه به این آیه باید به سه نکته توجه داشت؛ ابتدا این که اسلام دین حق است و اکثر مفسران این مسئله را پذیرفته اند؛ زیرا ادیان دیگر به دلیل تحریف و جامع نبودن نسبت به دین اسلام برتری ندارند. نکته دوم در آیه بحث غلبه و پیروزی مقطعی اسلام بر سایر ادیان در زمان رسول خدا (ص) است که بهترین دلیل پرداخت جزیه از طرف پیروان سایر ادیان به مسلمانان است که بیانگرقدرت و شوکت مسلمانان در آن دوران بود.

حجت الاسلام حسینی مطرح کرد:مسئله آخر که با توجه به آیه مطرح می‌شود این است که این پیروزی و غلبه به دست چه کسی اتفاق می‌افتاد؟ بسیاری از مفسران اهل سنت و بزرگان شیعه، این غلبه را به دست امام زمان (عج) می‌دانند در نتیجه سنت خدا بر این شد که بعثت اتفاق بیفتد و این بعثت همراه با چیرگی بر ادیان باشد که در زمان رسول خدا (ص) به صورت کامل محقق نشده و با ظهور حضرت مهدی (عج) در آخر الزمان کامل محقق می‌شود.

غدیر؛ پل ارتباطی مبعث رسول خدا (ص) و ظهور امام زمان (عج)

وی مطرح کرد: با توجه به آیه ۵۵ سوره مائده،خداوند می‌فرماید: « به کسانی از شما که ایمان آورده و کار‌های شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آن‌ها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت»، یک پل ارتباطی بین مبعث و مهدویت به نام غدیر وجود دارد که خداوند در این روز (غدیر) دین را کامل کرد.

او گفت: با توجه به این که اسلام در اواخر عمر پیامبر (ص) کامل شد و همه مفسران اتفاق نظر دارند که آیه اکمال در رابطه با غدیر و ولایت امیرالمومنین (ع) است در آخر به این نتیجه می‌رسیم که با بعثت پیامبر (ص) و ۲۳ سال تبلیغ دین اسلام ابتدا این دین در واقعه غدیر به یک بلوغ و رضایت الهی رسید و این چیرگی به واسطه اعلام و زحمات پیامبر رخ داد و در آخرالزمان چیرگی پایانی به دست حضرت مهدی(عج) اتفاق می‌افتد.

حجت الاسلام حسینی افزود: ارتباط غدیر و مهدویت اعتقاد به استمرار پیوند آسمان و زمین است، زیرا پیامبر آخرین فرستاده الهی است و امام عصر (عج) دینی را ارزانی می‌کنند که خاتم النبیین تبلیغ کرده است در نتیجه یک پل ارتباطی بین رسول خدا (ص) و مهدویت وجود دارد و آن واقعه غدیراست که با امیرالمومنین (ع) آغاز و با حضرت مهدی (عج) ختم می‌شود.

حضرت مهدی (عج) وارث نور الهی

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: ترویج فرهنگ مهدویت با غدیر آمیخته است. پیامبر اکرم (ص) در فرازی از خطبه شریف غدیر مهدویت را مورد توجه قرار داد و امام عصر (عج) را این گونه معرفی کردند:‌ای مردمان! نور از سوی خداوند در جان من سپس در جان علی بن ابیطالب، آن گاه در نسل او تا قائم مهدی (عج) تجلی پیدا می‌کند.

او توضیح داد:پیامبر (ص) در این فراز امام مهدی (عج) را وارث نور الهی معرفی می‌کند که از جانب خدای تبارک و تعالی در وجود پیغمبر (ص) تجلی پیدا کرده است. در نتیجه رسول خدا (ص) در پرتو نور الهی که منشأ ربوبیت خداست به هدایتگری رسیده و پس از او امیرالمؤمنین (ع) و هر کدام از ائمه معصوم (ع) به این جایگاه می‌رسند تا در نهایت به وجود نازنین امام مهدی (عج) ختم شود.

وی در پایان گفت: اگر ایجاد مهدویت را در واقعه غدیر ندانیم تعریف مهدویت ابتر می‌ماند و نمی‌توانیم در مسیر اصلاح جامعه قدم برداریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
عالی