سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سایه همای رحمت بر سر زائران امام رضا(ع)

حرم ثامن الحجج (ع) به رسم هر ساله در سالروز میلاد امام علی (ع) گل آرایی و آذین بندی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  بیرق‌های سبز و زرد در و دیوار صحن جامع حرم مطهر رضوی به پیشواز میلاد خجسته شاه مردان آمده‌اند و به مهمانان حرم امام رئوف تبریک عید می‌گویند؛ اسعدالله ایامکم...
 
۱۳ رجب فرا رسید؛ روزی که جهان به حضور و ولادت میلاد یگانه مولود کعبه، امیر مومنان علی (ع) مفتخر شد و سایه این همای رحمت بر سر اهل زمین گشوده گشت.

در چنین روزی کعبه به حرمت علی (ع) شکافت و او در خانه خدا زاده شد تا همگان بدانند که باطن کعبه چیست و کیست!
 
فضیلتی که نه پیش از او و نه پس از او کسی در آن شریک نشد، علی (ع) مقصود دو عالم بود که پدید آمد، آنچنان که با زاده شدنش بانگ تهنیت از ساکنان عرش به گوش جهان رسید و شگفتی جهان از معجزه ایزدی، شور و هلهله را از زمین به آسمان رساند.

علی (ع) نخستین مسلمان و ایمان آورنده به دین محمد مصطفی (ص) بود. مردی که به رسالت ایمان آورد و در روز‌های سخت و پرآشوب، یاور اسلام بود ؛ همان که آخرین پیامبر خدا دستش را در غدیر خم بالا برد و او را نخستین امام مسلمین کرد.
 
آستان مقدس رضوی نیز به رسم هر ساله، به یمن سالروز میلاد نخستین امام علی ابن ابیطالب (ع) به گل های زیبا و معطر مزین شده است، سالروز طلوع خورشید کعبه، بر حرمت حرم قدسی نیز افزوده است.
 

در ورودی باب‌الرضا(ع) موسی شعیبی مأمور به خدمت و خوشامدگوی مهمانان شب میلاد پدر است. از خادمان قدیمی و با معرفت حرم آقا است که به قول خودش، ۲۴ سال از عمرش را پای دربانی صحن و سرای حضرت صرف نکرده، ذخیره کرده است.

او در توصیف حال و هوای حرم و زائران در این میلاد با سعادت، می گوید: ایران یک ولی و سلطان و سرور دارد آن هم امام هشتم است که مردم عاشق و دلداده او هستند. به‌خصوص در شب‌های عید و مناسبت‌ها، با نیت و حس و حال دیگری عزم زیارت حرم مطهر رضوی می‌کنند.
 

بیشتر بخوانید

 
او می افزاید: امشب، در میلاد جد بزرگوار امام هشتم، دل اهل بیت (ع) و فرزندانشان شاد و مسرور است و زائران این حرم و شیعیان این مکتب هم از شادی خدا و ائمه شاد هستند.
 

دلگرم و نمک‎ گیر

ورودی ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد، پذیرای خیل زائرانی است که برای اقامه دو رکعت نماز و توسل به حضرت رضا (ع) وارد می‌شوند.
 
در بین همهمه، جمعی از بانوان با پوشش رنگین بلوچی بیشتر به چشم می‌آیند. جوان‌تر‌ها بار اولی است که زائر شده‌اند و مسن‌تر‌ها شاید یکی دو بار بیشتر مشرف شده اند.
 
یکی از دختران جوان کاروان مشغول عکس گرفتن از گل‎های میان حوض صحن است. برایم تعریف می‌کند که به چه دشواری هزینه سفر را فراهم کرده‌اند تا همراه مادربزرگ و چند تن دیگر از خانواده از روستای مرزی حیدرآباد، جایی در سیستان و بلوچستان، در این شب ویژه ماه رجب زائر حرم امام هشتم باشند.

۲۲ ساله است و تا حالا مشرف نشده بود، برای همین با شوق زیادی از گوشه‎گوشه صحن تصویر می‌گیرد تا سوغات ببرد. چند بسته نبات و نمک متبرک هم در دست دارد و می‌گوید: از سردی هوای مشهد غافلگیر شدیم ولی همین که گنبد آقا را دیدم و سلام‌ کردم، دلم گرم شد. از خادمان حرم نبات و نمک هم گرفته‌ام و هنوز نرسیده و زیارت نکرده، نمک‌گیر شدم.
 


معنی عید و عیدانه

گوشه دیگری از صحن، علیرضا علیزاده با بی‌سیمی در دستش گرم هماهنگی و رتق و فتق امورات میلاد است تا هر چه بهتر میزبانی کنند.
 
او خادم رسته فراشان است و به واسطه سال‌ها بهره‌مندی و هم‌جواری با منبع نور و رحمت، تعریف عارفانه‌ای از عید دارد که می گوید: علیرغم همه فضائلی که برای اعیاد و مناسبت‌ها می‌شمارند، معتقدم مهم نیست چه زمانی زائر حرم می‌شوی، به‌محض ورود در قلب زائر عید می‌شود.
 
او می افزاید: یعنی با اتصال دل‌ها به این وجود مطهر و نورانی، آثار و برکات عید در دل‌ها پدیدار شده و وجود زائر غرق شادمانی و فرح می‌شود. هر چند زمینه بهره‌مندی از این توفیق را باید خودمان با اعمال و نیات نیک خود بسازیم. وقتی سیم باور ما وصل شود، حتی با یک سلامِ راه دور هم از عنایت این حضرات برخوردار می‌شویم و عیدی می‌گیریم.

افضل کمالات

ایوان نقاره‌خانه با طوقی از گل آراسته شده و ایوان ناصری با سربندی بر پیشانی تبریک عید می‌گوید " از کعبه برون آمدی‌ای شاه ولایت/‌ای زاده کعبه همه جان‌ها به فدایت"
 
صحن آزادی مزین به گل‌های گرم شمعدانی شده و با صف طویلی از زائرانِ به‌صف شده در قلبش که تا روضه منوره کشیده شده، مهیای این عید بزرگ است.
 
 
صحن همسایه، صحن انقلاب هم به شکلی رنگ و بوی عید گرفته است؛ زائران با گنبد و ریسه‎های رنگی عکس یادگاری می‌گیرند. برخی با تماس تصویری دل جاماندگان را به شادی شب عید وصل می‌کنند. جلوی پنجره فولاد هم برای دیدار و درد دل با آقا غلغله است. بین این همه هیاهو و زمزمه و نجوا و مناجات، زیباتر از همه زمزمه شاعرانه ایوان نادری است که از گلوی استاد شهریار بیرون می‌آید: علی‌ای همای رحمت؛ تو چه آیتی خدا را ...
 
انتهای پیام//ف.ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.