سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وجود سایت زباله، فاجعه‌ای زیست محیطی برای فهرجی‌ها

مردم فهرج سالهاست از وجود سایت زباله در منطقه گردشگری شاه مردان که تنها و اولین مقصد تفریحی مردم این شهرستان است، رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حمید وحیدزاده رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فهرج گفت: در آستانه پنجمین سالروز ثبت جهانی بیابان لوت و قرار گرفتن فهرج در لیست ورودی‌های اصلی بیابان لوت در کشور و حضور بیشمار گردشگران از مناطق کویری فهرج، امروزه همه دستگاه‌ها باید برای میزبانی و قراردادن امکانات و خدمات دهی برای استقبال از گردشگران داخلی و خارجی کوشا باشند؛ اما فهرجی‌ها سالهاست، از وجود سایت زباله در همجورای منطقه گردشگری شاه مردان که تنها و اولین مقصد تفریحی مردم شهرستان فهرج است، رنج می‌برند.

او به همجواری سایت زباله در رودخانه فصلی فهرج و شهر اشاره کرد و افزود: همچنین دامداران و شتربانان به دلیل خشکیدگی رودخانه به ناچار دام‌های خود را به سایت زباله می‌برند که خود کمک به انتقال ویروس‌های خطرناک و آلوده شدن گوشت می‌کند و این امر، یک فاجعه انسانی در آینده به بار خواهد آورد.

وحیدزاده تصریح کرد: هر سال شاهد از بین رفتن دام‌های زیاد و همچنین زخمی شدن پای کودکان و مردم به واسطه پخش شیشه در محیط هستیم.

مدیر پایگاه جهانی لوت گفت: فاجعه بزرگی به دلیل ایجاد بیماری‌های مختلف به واسطه وجود انواع ویروس ها، جانداران سمی (مار، عقرب، انواع حشره‌ها و...) و وجود پلاستیک به خطر افتادن سلامتی در کمین مردم است.

وحیدزاده افزود: تعداد زیادی از دامدارن و شتربانان دام‌های خود را از مسیر رودخانه انتقال می‌دهند و با توجه به خشکیدگی رودخانه، دام‌ها مجبور می‌شوند از محل سایت زباله استفاده کنند.

او گوشت چنین دام‌هایی را آلوده دانست و تصریح کرد: با توجه به وجود این سایت، حتی خطر آلودگی آب‌های زیر زمینی نیز دور از انتظار نیست.

وحیدزاده گفت: از سوی دیگر، از آنجایی که حیوانات زیادی به دلیل گرسنگی به سایت زباله می‌روند و بعد در مرکز شهر و اطراف جابجا می‌شوند، لذا می‌توانند حامل ویروس باشند.

او خطاب به مرکز بهداشت، اداره محیط زیست، شرکت آب و شهرداری هشدار داد: توجه ویژه‌ای به جابجایی سایت زباله شهر داشته باشید؛ چرا که سلامتی مردم در خطر است.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.