سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت بیش از ۱۴ هزار تن دانه روغنی کنجد از زمین‌های کشاورزی خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان از برداشت ۱۴هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کنجد از زمین‌های کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: امسال ۱۴هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کنجد از سطح ۱۶هزار و ۴۷۸هکتار از زمین‌های کشاورزی استان برداشت شد.

او با بیان اینکه  برداشت این محصول که ارزش افزوده بالایی دارد از اواخر آبان شروع و آخرین خوشه‌های آن در روز‌های اخیر برداشت شد، افزود: کمبود آب وتنش آبی در امسال، میزان تولید و سطح زیرکشت این گیاه روغنی در خوزستان با تولید سال زراعی گذشته تفاوتی ندارد.

نوروزی اظهار داشت:کشت دانه روغنی کنجد به دلیل مصرف یک دهم شلتوک، الگویی مناسب برای کشت جایگزین است و درآمد خوبی برای کشاورزان دارد که امسال کشت این گیاه روغنی به عنوان جایگزین شلتوک به کشاورزان پیشنهاد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان تصریح کرد: کنجد مقاوم به ریزش ۲ سال است در خوزستان کشت می‌شود، ولی هنوز کنجدکاران خوزستان از بذر‌های سنتی استفاده می‌کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: در صورت استفاده از بذر کنجد مقاوم به ریزش، هزینه تولید کنجد که بخش زیادی از آن صرف برداشت و خشک کردن آن می‌شود کاهش می‌یابد و برداشت به صورت مکانیزه (کمباین) انجام می‌شود.

دانه روغنی کنجد از گذشته‌های دور در خوزستان کشت می‌شده و کیفیت تولیدی آن نسبت به سایر مناطق کشوربالاتر است.  کشت دانه روغنی کنجد از اوایل تیر در شهرستان‌های شمالی، غربی و مرکزی خوزستان کشت می‌شود.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.