سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

لباس لرستان به عنوان میراث ماندگار ثبت شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: طراحان و صنعتگران مد و لباس برای ثبت لباس محلی لرستان به عنوان میراث ماندگار تلاش کنند.

 سید مجید امامی  در نشست اصحاب مد و لباس استان اظهار کرد: کارگروه مد و لباس باید در سراسر کشور فعال باشد که اکنون جای گروه‌هایی از لرستان خالی است.

وی گفت: امضای تفاهم‌نامه‌های جشنواره ملی در استان صورت گیرد و کارگاه‌های تخصصی نیز باید زمینه ساز تولید آثار خوب شود تا لباس لرستان به عنوان میراث ماندگار ثبت شود.

وی گفت: جشنواره‌ای در یکی از گالری‌های تهران با عنوان دختر لر برگزار خواهد شد و اقدامات لازم را فراهم خواهیم کرد تا آثار مربوط به لرستان معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مد و لباس همزمان با عید نوروز در تهران برگزار خواهد شد ادامه داد: اقدامات علمی و تحقیقی در خصوص جشنواره مد و لباس زاگرس اجرایی می‌شود که امیدواریم شاهد آثار خوب لرستان باشیم.

وی ادامه داد: همچنین جشنواره ملی طراحی پوشاک اجرا و در این راستا تیم علمی متشکل از نخبگان بومی و غیر بومی صاحب نظر تشکیل خواهد شد تا نتایج کار آن‌ها در جشنواره مد و لباس فجر به نمایش گذاشته شود.

امامی با تاکید بر ثبت تصاویر به صورت حرفه‌ای بیان کرد: طراحان مد و لباس باید با عکاسی از لباس، آثار تبلیغاتی را ارسال کنند تا با حفظ جایگاه و منزلت بانوان در مجله مد منتشر شود.

وی اظهار داشت: نگاه طراحان و صنعتگران حوزه مد و لباس باید نزدیک به هم باشد تا شاهد ارایه آثار مناسب باشیم که در این راستا شورای فرهنگ عمومی حمایت خواهد کرد چراکه منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود.

برچسب ها: لباس محلی ، فرهنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
ایمه لکیل لریمن
اونایی که میگن قوم لک و لکستان بهتره دهنتون رو ببندید چون شما پانکوردید لک ها تا ابد لرن ، لر بودن و باقی میمونن و اونایی که میگن گلونی متعلق به لک و کورده باید بگم تمام اسلات لر از گلونی استفاده میکنن و هر کدوم به ی اسم جدا ، مثلا لرای جنوب بهش میگن چارقد ، قشقایی های عزیز شما مهمان لرها هستید و فرهنگ و رسوم و رقص و لباس و همچیتون لریه پس احترام خودتونو حفظ کنید و مدعی چیزی نشید که برای شما نیست ، لباس قشقایی رو در ازبکستان دنبالش بگردید مهاجر های عزیز و در آخر زنده باد قوم بزرگ لر ، قوم آغازگر تاریخ با قدیمی ترین تاریخ و اولین تمدن در دنیا ، اولین اهلی کنندگان اسب در جهان و اجداد تمامی انسانها(لک،بویری،بختیاری،مینجابی و..)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
این لباسی که میگید لچک و مینا و ..... لباس بختیاری هستش ن قشقایی و لک . من خودم لر بختیاری هستم. با افتخار
لر زاده
۱۱:۲۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
چه فرقی میکنه در هر حال لریه فرقی نداره لباس لرای لک باشه لرای قشقایی باشه(که ترکای قشقایی مهمان لران هم تنش میکنن)چه بویری باشه
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
اونایی که میگن لچک کلاقچه ملهو میخک لریه کاملا اشتباه میکنید چون اینا اسامی ترکی هست متعلق به قشقایی هست
لر زاده
۱۱:۲۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
مهمون صاحب خونه شده؟ اسم ترکی؟نظرت چیه ی سرچ ساده بکنی جناب ازبک و مهاجر ، دارید از حدتون فراتر میرید ، سیاه چادر و لباس و رقص و ساز و نقاره و هر چی دارید از صدقه سر لراست پس بهتره سکوت پیشه کنید قبل اینکه مث زمان کریم خان زند آواره بشید کم تاجیک و لرای جنوب رو عصبانی نکردید در این سیصد سال که مهمان لرا شدید و وای به زمانی که صبر ما تموم بشه
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
این لباس قوم بختیاری است نه لک ها یا لرهای لرستان
لرزاده
۱۱:۲۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
ایل بختیاری قوم لر! و در ضمن لکا لرن و بختیاری هم همینطور و هر دو ایلی از قوم بزرگ لرن
ایران
۱۹:۳۶ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
کورد. لر. لک.یکی هستن. باافتخارررررر
لر زاده
۱۱:۲۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
لک که لره جناب و درش شکی نیست چون تاریخ اینطور میگه و اما کورد ، کورد و لر دو قومیت جدا هستن که هیچ ریشه مشترکی با هم ندارن چه زبانی چه رقص چه فرهنگی و...دو قوم همسایه هستن و کوردها مهمان لرها هستن در زاگرس ، بهتره این حرفها رو تموم کنید چون حناتون رنگی نداره برای لرها دیگه با همین ادعای برادر گری لر رو تجزیه کردید و لک و ملکشاهی و کلهر رو ازش جدا کردید ، اون از قشقایی که مدعی همچی لرای جنوب شد و نمک خورد و نمکدون شکست اینم از کورد هایی که رویای تجزیه لر رو در سر میپرورونن چون تاریخی از خودشون ندارن و میخوان مهم ترین مناطق ایران که لر نشینن بخاطر گاز و نفت و دریا صاحب بشن و کشور خیالیشون رو بسازن
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
این لچک و مینا لباس زنان بختیاری هستش نه لک من خودم بختیاری هستم این هم لباس محلی ما هستش
محمد طولابی
۱۳:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
گلونی ،لچک یا سرداری ویا سربند به عنوان یکی از میراث لک ها ثبت ملی شد که لرها و کرد ها هم از آن استفاده میکنند .
زنده باد فرهنگ غنی لک زبانان چهار استان ،لرستان ،ایلام،کرمانشاه و خوزستان و سرتاسر جهان و همینطور زبان لکی.
لر لکم
۱۱:۱۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
لک ها؟خود لکها لر هستن جناب و گلونی بنام قوم بزرگ لر ثبت جهانی شده نظرت چیه ی سر بزنی به آثار ثبت شده
کورد که بحثش جداست و لکستان رو برای جدایی لک ها از لرها راه انداخت ولی پوششی به تام لکی وجود نداره همشون لرین ، زبان لکی و اچمی و..برای قوم بزرگ لر و لرستان ثبت شده متاسفانه سوادتون کافی نیست و باید بهتون بگم که لری زبان نیست لر ی نژاده و با چندین زبان و گویش و لهجه همانند کوردی
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
اینکه لباس زنان بختیاری است نه لرستان لچک و مینا لباس بختیاریست و زنان لرستان گلوندی مشخصه واقعیست
مهدی لره
۰۸:۴۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
لرها ایرانی و اصیل
امیر وکیلی‌حسنوند
۲۱:۲۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
گلونی به عنوان سَربَند زنان قوم لک ثبت ملی شده است . البته لرهای مینجائی هم متاثر از پوشش زنان لک از گلونی استفاده می‌کردند بقیه لرها مثلا بختیاری‌ها و یاسوجی‌ها اصلا نمیدونن گلونی چیه .
ئاواخته‌م سَربَرزی ئیرونَ
آرزویم سَربلندی ایران است
امیردلفان
۱۰:۲۱ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
سربندیاگلونی رازنان لرزبان ولک زبان قوم لروهمچنین بخشی اززنان قوم کردمی پوشند.
بابک
۰۹:۱۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
درسته پوشش متفاوته ولی مگه میشه توی عصراینترنت ندونن چیه ؟تازه قدما بانبود ارتباطات امروزی بهتر میدونستن گلوتی لرکوچک ومینابختیاری چیه
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
لباس لرهای یاسوج و کهگیلویه از قشقایی ها کپی کردن