به علت هزینه های متفاوتی که در بخش های مختلف طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره و سامانه های فضایی پرداخت می شود تخمین هزینه دقیق آنها امکان پذیر نیست.

محمد معتضدی، کارشناس ارشد هوافضا در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: شکی وجود ندارد که فناوری فضایی قادر به حل بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی آینده بشر است.

وی افزود: تخمین سامانه های فضایی کار مشکلی است به خصوص به دلیل هزینه های دقیق توسعه یا در محاسبات وارد نمی شود و یا ناشناخته هستند.

معتضدی اظهار داشت: هنگام محاسبه هزینه های یک ماهواره مشخص نیست که هزینه های توسعه پرتابگر آن نیز باید به حساب آید یا خیر و اگر محاسبه می شود چه میزان باشد.

وی محاسبه هزینه های توسعه پرتابگر را مشکل جدی دانست و تصریح کرد: همین دلایل موجب می شود تا برآورد هزینه در سامانه ماهواره ای چند منظوره غیر ممکن گردد.

**فناوری فضایی برتوسعه اقتصادی تأثیر مثبت دارد

معتضدی عنوان کرد: برآورد منافع اجتماعی سامانه های فضایی بسیار مشکل است و ارزش جان انسان هایی که نجات داده شده اند یا دارایی هایی که به واسطه پیش بینی حوادث طبیعی به وسیله فناوری فضایی از خطر حفظ شده اند قابل محاسبه نیستند.

وی یادآور شد: فناوری فضایی برتوسعه اقتصادی نیز تأثیرات مثبت دارد و محاسبه میزان توسعه اقتصادی و همچنین ارتباطات ماهواره ای یک منطقه نیز غیر قابل محاسبه است.

معتضدی خاطرنشان کرد: تجهیزات فضایی ممکن است نقش اساسی در توسعه ایفا کنند با این حال معمولاً در محاسبه زنجیره تولیدات اقتصادی و اجتماعی سهمی از آن به چشم می خورد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار