بورس نفت همچنان در كش و قوس وزارت نفت و سازمان بورس

سال گذشته نخستين عرضه نفت خام توسط مسئولان وزارت نفت از طريق بورس كالا انجام شد اما متاسفانه اين همكاري دوام نداشت و عرضه نفت خام به طور موقت متوقف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مسئولان سازمان بورس اوراق بهادار از ابتداي سال اعلام كردند كه همه چيز براي راه اندازي بورس انرژي با محوريت برق و فرآورده هاي نفتي آماده است و در نهايت تا پايان سال 91 اين بورس بين المللي آغاز به كار خواهد كرد.

براساس اين گزارش، اما از همان ابتدا اختلاف نظرهايي ميان برخي مسئولان بورسي در خصوص مكان معاملات فرآورده هاي نفتي بوجود آمد و برخي از انتقال كامل رينگ پتروشيمي بورس كالا به بورس انرژي خبر دادند اما مسئولان بورس كالا به محض انتشار خبرهايي در مورد انجام معاملات و فرآورده هاي نفتي در بورس انرژي واكنش تندي نشان دادند كه در صدر آنها مدير عامل شركت بورس كالاي ايران با قاطعيت اعلام كرد هر محصولي دربورس كالاي ايراني پذيرش شده در همين بورس باقي مي ماند و كالاي جديدي بايد در بورس انرژي معامله شود اما نكته اي كه در اين زمينه وجود دارد بحث عرضه نفت خام و نفت كوره است.

همچنين در اين راستا بسياري از مسئولان وزارت نفت هم مدعي هستند كه وزارت نفت آمادگي عرضه نفت خام به بورس را دارد و تنها منتظر اعلام موجوديت سازمان بورس اوراق است كه بايد در اين خصوص جواب دهند.

براساس اين گزارش، اكنون دعواي اصلي براي نفت خام و نفت كوره است اين دو محصول سال گذشته در بورس كالا عرضه و معامله شده اند كه نفت خام طي 9 بار عرضه فقط در يك نوبت معاملاتي به فروش رفت و برخي اين موضوع را با عنوان ناكام ماندن پروژه بورس نفت اعلام كردند اما همگان مي دانند كه معامله نشدن نفت در بورس ارتباطي به ساز و كار بورس كالا ندارد و اگر عرضه كننده اين محصول قصد جدي براي رونق معاملات نفت در بورس داشت اكنون هر روز نفت را روي تابلوي معاملات مي ديديم.

به اين ترتيب برخي جوسازي ها در مورد موفق نبودن معاملات نفت در بورس كالا انجام شد كه به طور قطع مسئولان ارشد بورس مي دانند كه به سياست هاي عرضه كننده نفت مانع فروش اين كالاي استراتژيك در بورس مي شود و اگر به جاي بورس كالا هر بازار ديگري هم بود معاملات نفت انجام نمي شد.
در ادامه اين گزارش،‌ شاپور محمدي مدير عامل بورس انرژي از ادامه روند معاملات محصولات پتروشيمي و فرآورده هاي نفتي در بورس كالا خبر داد اما اشاره اي به نفت خام و نفت كوره نكرد و تنها در مورد محصولات كنوني رينگ پتروشيمي بورس كالا سخن گفت.
با اين تفاسير براي عرضه محصولات پتروشيمي و فرآورده هاي نفتي دربورس ابهامي نماند در اين ميان نفت خام و نفت كوره به عنوان حامل هاي انرژي در كدام بورس عرضه مي شود.

همچنين مدير عامل شركت بورس كالاي ايران به تازگي و به صراحت آب پاكي روي دست اهالي بازار سرمايه ريخت و گفت: تمامي محصولات پذيرش شده در بورس كالا به بورس ديگري منتقل نمي شود و در اين بين نفت خام و نفت كوره استثنا نيستند و اين دو محصول هم در فهرست كالاهاي بورس كالا قرار دارند.

در ادامه اين گزارش به سراغ احمد قلعه باني معاون وزير نفت رفتيم تا ببينيم نفت خام كي به بورس وارد خواهد شد.
معاون وزير نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: سال گذشته وزارت نفت، نفت خام را به بورس عرضه كرد و اكنون هم آمادگي دارد كه نفت را عرضه كند.

وي تصريح كرد: بايد شركت هاي بزرگ، هلدينگ بزرگ بخش سرمايه گذاري و بازارهاي بين المللي توانايي خريد نفت را داشته و بتوانند آن را عرضه كنند.

قلعه باني تاكيد كرد: شركت ملي نفت آمادگي عرضه نفت خام را دارد و هر زمان سازمان بورس اعلام آمادگي كند ما مي توانيم نفت خام را وارد بورس كنيم.

معاون وزير نفت درخصوص تشكيل بورس نفت مستقل از سوي وزارت نفت را تكذيب كرد و گفت: شركت ملي نفت براي خودش بورس تشكيل نخواهد داد و از همين شرايط فعلي بورس استفاده خواهد كرد و ما معتقديم كه بورس انرژي و كالا كه قبلا عرضه شد و بايد ضوابط و آيين نامه ها طوري تنظيم شود بتوانيم شرايط فروش نفت خام را به گونه اي ساده تر در اختيار خريداران مجموعه نفت قرار دهد.

قلعه باني اضافه كرد: يك هماهنگي بيشتر في ما بين دو سازمان بايد صورت بگيرد و ما آمادگي داريم كه اين هماهنگي را گسترده تر كنيم تا بتوانيم نفت خام و فرآورده هاي نفتي را در بورس عرضه كنيم.

بر اساس اين گزارش، به نظر مي رسد بورس كالا عرضه نفت خام را حق خود مي داند و به اين راحتي ها عرضه طلاي سياه را به بازار ديگري واگذار نخواهد كرد.

با اين تفاسير نفت خام نه بورس كالا مي رسد و نه به بورس انرژي بايد منتظر بمانيم بالاخره مسئولان دو حوزه بعد از بررسي و هماهنگي به چه نتيجه اي خواهند رسيد./س
گزارش:حبيبه رحيميان
برچسب ها: بورس ، نفت ، نفت خام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار