بورس با معاملات آتي ارز بر تحريم پيروز مي‎شود

يك كارشناس بازار سرمايه گفت: با بيان اينكه تحريم ها بيشترين اثر را در تعيين نرخ دلار دارد، گفت: در صورت موافقت بانك مركزي، با بهره گيري از دو ابزار سياستي راه اندازي بازار معاملات آتي ارز و ايجاد تهاتر، مي توان از اثرات تحريم هاي عليه ايران در بازار سرمايه جلوگيري كرد.

شهرام شهميري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تجربه نشان داده است بازرگانان و شركت هاي ايراني در چنين شرايطي بيكار ننشسته اند و با ورود به بازارهاي جديد و استفاده از راهكارهاي كاربردي تحريم ها را دور زده و سياستهاي تكراري عليه ايران را بي نتيجه گذاشته اند.

وي ادامه داد: در چنين شرايطي كه امكان صادرات كم مي شود و نرخ دلار افزايش مي يابد، بهتر است بانك مركزي و وزارت اقتصاد وارد عمل شده و با متولي گري بين صادر كنندگان و وارد كنندگان، تهاتر دلاري و ريالي ايجاد كنند.

شهميري افزود: قابل معامله بودن تهاتر دلاري و ريالي ايجاد شده به صورت حواله در بورس به عنوان ابزار مالي جديد سبب توسعه بازار سرمايه در شرايط بحراني فشار تحريم ها عليه ايران مي شود.

وي ادامه داد: ايجاد قراردادهاي آتي ارز با موافقت بانك مركزي تعيين و تثبيت نرخ دلار و ايجاد فضاي امن هم براي توليد كننده و هم براي سرمايه گذاران و فعالان بورس در شرايط كنوني كشور مي شود.

شهميري بيان داشت: صنايع متنوعي كه در بورس حضور دارند در صورتي كه تامين منابع مالي آنها براساس ريال باشد و مواد اوليه مصرفي مورد نياز خود را در داخل كشور فراهم كنند نه تنها از تحريم ها عليه ايران مصوب مي مانند بلكه از سود آوري بيشتري هم برخوردار مي شوند در مقابل شركت هايي كه توليداتشان براساس مواد اوليه وارداتي است بر اثر فشار تحريم ها و عدم ثبات نرخ ارز و دلار با مشكلات جدي مواجه اند و اين در حالي است كه نمي توانند قيمت نهايي توليداتشان را در بازار داخلي افزايش دهند./عب

برچسب ها: ارز ، معاملات ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار