رئیس جامعه اپتومتری ایران؛

اپتومتريست ها نقش مهمي در ارتقاي سلامت بينايي افراد دارند

جایگاه اپتومتری به عنوان علمی که طبق نظر سازمان بهداشت جهانی شاغلین در آن به عنوان مراقبین اولیه سلامت شناسایی شده و اپتومتريست ها نقش موثري در سلامت بينايي افراد دارند.

محمدرضا محمد علیها رئیس جامعه اپتومتری ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: اپتومتریست ها یا بینایی سنجی ها به عنوان مراقبین اولیه چشم و بینایی در تمام دنیا مطرح هستند.
 
وی اجرای طرح پزشک خانواده را یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: اپتومتریست ها با تخصص و مهارت خود می توانند نقش مهمی در نظام ارجاع و ارتقاء سلامت بینایی و تشخیص اختلالات چشمی در جامعه داشته باشند.
 
** اپتومتریست ها اولین ارجاع دهنده مسائل چشم و بینائی هستند
در چارت سازمانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اپتومتریست ها به عنوان اولین ارجاع دهنده مسائل چشم و بینایی معرفی شده اند اما در طرح پزشک خانواده جایی برای اپتومتریست ها در نظر گرفته نشده است.
 
رئیس جامعه اپتومتریست ها در ادامه عنوان کرد: هیچ کس بهتر از اپتومتریست ها نمی تواند غیر از موارد اورژانسی، معاینات چشمی را انجام داده و در صورت تشخیص اختلالات چشمی آنها را به چشم پزشکان ارجاع دهند.
 
رئیس جامعه اپتومتری ایران در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات عمده  اپتومتریست ها در سراسر کشور در این است که سازمان های بیمه گر از قبیل تامین اجتماعی و کمیته امداد و خدمات درمانی و نیروهای مسلح همکاری های لازم را ندارند و این مسئله باعث محروم شدن مردم  از خدمات بیمه ای خودشان نشوند و در حال حاضر خدمات بینائی سنجی و اپتومتری در سطح کشور تحت پوشش بیمه ها نیست و از این بابت اپتومتریست ها و مردم با چالش های مختلفی روبرو هستند.
 
دکتر محمد علیها در پایان افزود: مشکل سوم با وجود اشتیاق فراوان و علاقه وافر همکاران اپتومتریست برای تاسیس دکترای حرفه ای و مقاطع بالاتر این رشته است که منفعت رسانی عمومی این رشته و فارغ التحصیلان را برای ارائه خدمات بهتر به مردم افزایش می دهد و همچنان این مشکل پا برجاست.
 
پنجمین سمینار جامعه اپتومتری ایران با عنوان تازه های لنزهای تماسی و عینک طبی امروز در هتل المپیک با حضور 400 بینایی سنج و اپتومتریست از سراسر کشور آغاز به کار و تا فردا ادامه دارد. /عط
برچسب ها: چشمی ، بینایی ، اپتومتریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار