مدیر عامل شرکت بورس تهران:

تبديل ساختمان جدید بورس به الگوی ملی

پرونده ساختمان جدید بورس تهران اولین کار ساخت و سازی است که در حوزه بازار سرمایه انجام می شود و تا کنون هر کاری در حوزه فیزیکی بازار سرمایه صورت گرفته موضوع خريد بوده بنابراين در احداث ساختمان از دانش روز استفاده می شود تا ساختمان این شرکت به الگوی ملی کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در جلسه برگزاری داوری مسابقه بین المللی طراحی معماری ساختمان مرکزی با بیان مطلب فوق افزود: در چند سال گذشته اتفاقات زیادی در بازار سرمایه رخ داد که موجب شد اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد ملی افزایش یابد و جایگاه والایی در اقتصاد و درکشورمان داشته باشد همچنين پروژه ساخت و ساز ساختمان جدید برای بورس برکت داشته است و تجربه خوبی برای بورس بوده است.

قالیباف اصل تصریح کرد: در سال 84 قانون بازار سرمایه تغییر کرد و فضای جدیدی را برای بازار سرمایه و مشخصاً برای بورس اوراق بهادار تهران باز کرد و تصویب قانون جدید سبب شد بازار پیشرفت نماید ، فرصت های توسعه جدیدی در اختیار بازارسرمایه قرار گرفت و ابزار های جدید و نهادهای جدید پس از تصویب این قانون پیش روی بازار سرمایه قرار گرفت، ضمن اینکه بر ساختار و جایگاه بورس هم تغییر کرد.

وی ادامه داد: قبل از تصویب و ابلاغ قانون جدید بازار سرمایه در سال 85 سازمان کارگزاران در محل فعلی ساختمان بورس در خیابان حافظ فعالیت داشت، اما با تصویب قانون و جدا شدن بورس تهران از سازمان بورس اوراق بهادار به شکل یک شرکت سهامی عام درآمد و هم اکنون به صورت یک شرکت خصوصی در حال فعالیت است. بورس در واقع بخش خصوصی بورس اوراق بهادار است و به عنوان شرکت سهامی عام وظیفه اداره بازار را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه ساختمان حافظ متعلق به شرکت نیست و هم اکنون بورس تهران در آن مکان مستاجر است،  افزود: اواخر سال 88 و اوایل سال 89 هیات مدیره بورس به این فکر افتاد که یک مکان فیزیکی برای بورس اوراق بهادار تهران تهیه نماید.

قالیباف اصل اظهار داشت : تصمیم هیات مدبره بر این شد که از نام و اعتبار بورس استفاده کنیم و یک مکان مناسب برای بورس تهیه نماییم. سپس خواستیم یک ساختمان آماده خریداری کنیم ولی ساختمانی که نظر هیات مدیره را تامین نماید یافت نشد. مسائلی مانند بحث های امنیتی و ایمنی، وجود تالاری که در بورس مستقر باشد و همچنین دیتا سنتر داشته باشد حائز اهمیت است.

وی افزود: تعداد بورس ها در کشورها زیاد نیست. تعداد آنها معمولا بین یک تا سه عدد می باشد. به همین علت با عنوان نماد ملی کشور در نظر گرفته می شوند. زیرا در نشان وضعیت اقتصادی هر کشور اهمیت زیادی دارد. یکی از نماگرهای اقتصادی هر کشور در حوزه اقتصاد، نماگر مهم بازار سرمایه است.

مدیر عامل بورس تهران يادآورشد: این نماد ملی، یک فکر ملی و یک اندیشه فراگیر را می طلبید. هیئت مدیره بورس و تیم اجرایی شرکت از ابتدا یک اهتمام جدی را در مورد ساختمان جدید بورس داشت و اینکه یک کاری درخور شأن و مرتبه بازار سرمایه کشور انجام دهد. بر این اساس از ابتدای امر سعی شد یک کار عالی تعریف شود.

وی به جایگاه پرونده ساختمانی در شرکت بورس اشاره کرد و گفت: از ابتدا هیأت مدیره تصمیم گرفت که یک کمیته فنی تشکیل نماید تا دائما به طور دائم در جریان امور مربوطه قرار گیرد و هرجا که لازم است تصمیم گیری نماید. در ضمن سه تن از اعضای هیأت مدیره به همراه مدیر عامل در کمیته حضور دارند و معاونت پشتیبانی نیز دبیر این کمیته است.

وی توضیح داد: تحت کمیته ساختمان هیات مدیره یک کمیته فنی هم در نظر گرفته شد که ترکیبی از افراد حرفه ای و متخصص حوزه معماری سازه های دیتا سنتر ، حوزه هایی که مرتبط با مهندسی ساختمان است و هر بخش که در کمیته ساختمان مطرح شود ابتدا در این کمیته مورد بررسی قرار می گیرد.

 قالیباف اصل بر پیشبرد پروژه براساس روش های علمی تاکید کرد و گفت: هیات مدیره بورس بر کاری علمی و مبتنی بر دانش محور تخصص تاکید داشته است.

وی به آماده سازی زمین اشاره کرد و گفت: در این مرحله از افراد مطلع و آگاه استفاده کردیم قبل از اینکه وارد فاز طراحی و انتخاب مدیر طرح و کارهای اولیه پروژه شویم، بالغ بر 1000 نفر ساعت جلسات و کار کارشناسی داشتیم و در مراحل مختلف با 25 تا 30 نفر از افراد خبره جلساتی برگزار کردیم و سعی نمودیم از نظرات آنها بهره مند شویم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم.

قالیباف اصل با بیان اینکه این افراد در حوزه اجرا، مشاوره و طراحی دارای تجربیات ذی قیمتی در کشور بودند و با نظرات آنها بود که توانستیم این پروژه را به صورت علمی تا این مرحله پیش ببریم تصریح کرد: سعی شده است از به روز ترین دانش در احداث ساختمان استفاده کنیم، و از بحث عامل چهارم که در مدیریت ساخت و ساز یک روش به روز می باشد در این پروژه استفاده شده است. البته از این به بعد هم سعی ما بر این است که پروژه به صورت علمی پیش رود و الگوی مهندسی مثال زدنی در سطح کشور باشد.

سخنگوی بورس تهران این پروژه را یک فرصت دانست و گفت: این پروژه برای بازار سرمایه و جامعه مهندسین یک فرصتی فراهم شده تا با تعامل یک هم افزایی داشته باشند، و یه این شکل یک حرکت مثبت برای کشور انجام می شود و پرونده ساختمان جدید بورس تهران اولین کار ساخت و سازی است که در حوزه بازار سرمایه انجام می شود و تا کنون هر کاری در حوزه فیزیکی بازار سرمایه صورت گرفته، بحث خرید بوده است و ساختمان هایی خریداری شده است که برای این کار طراحی نشده است.

مدیرعامل بورس اظهار داشت: اقتصاد و بازار سرمایه در حال پیشرفت هستند و الان پس از سال 85 شرکت های فرابورس ایران، تشکیل شد و بورس انرژی امسال نهایی شد و فعالیت خود را آغاز کرده است و بورس کالا را داریم و همه این شرکت ها می توانند در آینده از این دانش استفاده نمایند.

سخنگوی بورس تهران ادامه داد: بورس تهران یک نهاد ملی است و به صورت خصوصی فعالیت می کند و باید پاسخگوی ذی نفعان مختلف مانند وزارت اقتصاد و دولت باشد و همه ارکان حکومتی به آن توجه دارند، چون شاخص های بازار سرمایه در همه کشور ها مهم است. از سویی دیگر ما یک شرکت انتفاعی هستیم و باید به سهامداران خود پاسخگو باشیم. همچنین بازاری را اداره می کنیم که تفکر ناب اقتصادی در آن شکل می گیرد./عب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار