تقویم روز/

از جدا شدن بحرین از ایران تا آغاز ساخت دیوار برلین

اعلام استقلال بحرین از ایران، ارسال نامه «صدام حسین» به رئیس جمهور ایران، آغاز ساخت دیوار برلین، آغاز دعوت «ابومسلم خراسانی» علیه حکومت بنی امیه، زادروز آلفرد هیچکاک و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2شنبه 23مرداد 1391 خورشیدی، 24رمضان 1433 هجری و 13 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اعلام استقلال بحرین از ایران (1350 ش)

جزیره بحرین واقع در جنوب خلیج فارس، در اوایل دوران قاجار تحت نظر ایران اداره می‌شد ولی وقتی که ایران در سال 1336 ش در لایحه تقسیمات کشوری، بحرین را استان چهاردهم ایران اعلام کرد، موجی از مخالفت در کشورهای عربی را برانگیخت. در این میان شاه برای اینکه بتواند حاکمیت ایران نسبت جزایر دیگر خلیج فارس از قبیل تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی را تثبیت کند، یکباره تصمیم خود را مبنی بر چشم‌پوشی از ادعاهای دیرینه ایران به بحرین اعلام و میانجی‌گری دبیر کل سازمان ملل را در این مسأله تقاضا کرد. سرانجام این جزیره مهم و استراتژیک و سرشار از منابع انرژی در 23 مرداد 1350 ش اعلام استقلال کرد و ایران نخستین کشوری بود که یک ساعت پس از اعلام استقلال، آن کشور را به رسمیت شناخت.

انتصاب آیت اللَّه «سیدمحمود هاشمی شاهرودی» به ریاست قوه قضاییه با حکم مقام معظم رهبری (1378 ش)


آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (زادهٔ ۱۳۲۷ نجف) فقیه شیعه و سیاست‌مدار ایرانی عراقی است. او در حال حاضر عضو شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده استان خراسان و نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. آیت الله هاشمی شاهرودی سابقه ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸، ریاست مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و عضویت در حزب الدعوه عراق را نیز در کارنامه دارد.

ارسال نامه «صدام حسین» آقای «هاشمی رفسنجانی» رئیس جمهور ایران (1369 ش)

پس از قبول قطعنامه 598 توسط ایران و شروع آتش‌بس، صدام حسین رییس جمهور منفور عراق پس از آن که کشور کویت را به اشغال خود درآورد و خود را در برابر تهدیدات جدیدی از سوی قدرت‌های غربی حس می‌کرد، در تاریخ 23 مرداد 1369، ششمین نامه‌اش را برای حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رییس وقت جمهوری اسلامی ایران ارسال کرد و بر پذیرش کامل و بدون قید و شرط مفاد قرارداد 1975 الجزایر تأکید نمود. بدین ترتیب، پس از تماس‌ها و مذاکرات و تبادل ده نامه بین رؤسای جمهوری دو طرف در طی چهار ماه، مقدمات و تسهیلات لازم جهت ورود به مرحله جدید، یعنی عادی سازی روابط دو طرف، به نحو کاملاً مساعدی فراهم شد.

تولد علی حاتمی؛ فیلم‌ساز فقید سینمای ایران (1323 ش)

علی حاتمی در ۲۳ مردادماه سال ۱۳۲۳ ش در خیابان شاهپور تهران متولد شد. وی در ۱۴ آذرماه سال ۱۳۷۵ ش هنگام ساخت فیلم «جهان پهلوان تختی» به‌علت بیماری دار فانی را وداع گفت. عمده آثار علی حاتمی بعد از «حسن کچل»، عبارت‌اند از: «طوقی» (۱۳۴۹)، «باباشمل» (۱۳۵۰)، «قلندر» (۱۳۵۱)، «خواستگار» (۱۳۵۲)، «ستارخان» (۱۳۵۳)، مجموعه تلویزیونی «مثنوی مولوی» (۱۳۵۴)، مجموعه تلویزیونی «سلطان صاحبقران» (۱۳۵۵)، «سوته‌دلان» (۱۳۵۶)، مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» (۱۳۵۸)، «حاجی واشنگتن» (۱۳۶۱)، «کمال‌الملک» (۱۳۶۳)، «مادر» (۱۳۶۸) و «دلشدگان» (۱۳۷0).

آغاز دعوت «ابومسلم خراسانی» علیه حکومت بنی امیه (129 ق)

عبدالرحمن بن مسلم معروف به ابومسلم خراسانی، از مشاهیر رجال خراسان می‌باشد. وی به سبب دوستی باخاندان عباسی با ابراهیم بن محمد، پیمان می‌بندد که او را به خلافت برساند. ابومسلم با استفاده از نفوذ فراوانی که در بین مردم خراسان داشت، در سال 129 هجری، خراسان را به تسخیر درآورد و چون مروان حمار، ابراهیم بن محمد را به قتل رساند، ابومسلم به شام حمله برد و خاندان ستمکار اموی را برانداخت. سرانجام در سال 132 مروان به قتل رسید و ابومسلم از این پس مردم را به بیعت با سَفّاح دعوت کرد و از این زمان خلافت خاندان عباسی آغاز شد.

درگذشت «ویلبِر رایْتْ» یکی از سازندگان هواپیمای موتوردار (1912 م)

ویلبر رایت، مبتکر امریکایی در 12 ژوئیه 1868 م در ایالت اوهایو در امریکا به دنیا آمد. هنگامی که ویلبر یازده ساله بود به تقاضای برادرش اُرویل، درصدد برآمد تا بادبادک‌های جعبه‌ای را که می‌توانست پرواز کند بسازد. تلاش برادران رایت در سال‌های بعد باعث شد که پس از زحمات فراوان سرانجام موفق به ساخت هواپیمای موتوردار شدند و برای اولین بار، این هواپیما را در 17 دسامبر 1903 م به پرواز درآوردند. ویلبر رایت سرانجام در 13 اوت 1912 م در اوج شهرت و افتخار در 45 سالگی درگذشت.

آغاز ساخت دیوار برلین و تقسیم پایتخت آن به دو قسمت غربی و شرقی (1961 م)

در نیمه شب 13 اوت 1961 م پلیس آلمان شرقی بنای دیواری 45 کیلومتری را آغاز نمود که ابتدا با سیم خاردار و موانع دیگر ساخته شد و سپس به دیواری محکم که از آن به «دیوار آهنین» یاد می‌شود، تبدیل گردید. این دیوار که از مظاهر اختلاف و عدم تفاهم میان شرق و غرب به حساب می‌آمد، مدت 28 سال پا برجا بود و شهر برلین را به دو قسمت تقسیم می‌نمود. دیوار برلین به عنوان نمادِ تفکری منحط و فروپاشیده، در 9 نوامبر 1989 م توسط مردم تخریب شد و در اکتبر سال بعد با ادغام دو بخش غربی و شرقی، آلمان واحد شکل گرفت.

زادروز آلفرد هیچکاک؛ مشهورترین کارگردان سینما (1899 م)

سر آلفرد جوزف هیچکاک فیلم‌ساز مشهور بریتانیایی بود که فعالیت عمده‌اش در ایالات متحده آمریکا بود. هیچکاک بیش‌تر در زمینه فیلم‌های معمایی و دلهره‌آور فعالیت داشت. او در بریتانیا کارگردانی را آغاز نمود و از سال ۱۹۳۹ م نیز در ایالات متحده آمریکا به فعالیت پرداخت. هیچکاک که طی شش دهه در ساخت بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت (از فیلم‌های صامت گرفته تا فیلم‌های تکنی‌کالر) تا به امروز به‌عنوان سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین کارگردان فیلم‌های سینمایی شناخته می‌شود. از فیلم‌های معروف آلفرد هیچکاک می‌توان به «سرگیجه»، «پنجره عقبی»، «شمال از شمال غربی»، «روانی»، «طناب»، «ربکا» و «پرندگان» اشاره کرد. وی در ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ م در سن ۸۱ سالگی جان باخت.

عملیات کوچک عاشورای 1 در منطقه تکاب در شمال کردستان  (1364 ش).

عملیات عاشورای 1 در تاریخ 23 مرداد 1364 در منطقه عملیاتی تکاب و صائین دژ در شمال کردستان و با هدف سرکوبی عناصر ضد انقلابی و مزدوران رژیم بعثی عراق، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد. در این عملیات، صدها تن از عوامل دشمن کشته و زخمی شده و تعدادی نیز به اسارت سپاه اسلام درآمدند. همچنین مقدار زیادی سلاح سبک نیز به غنیمت رزمندگان درآمد

برخي از رويدادهاي 13 اوت
1868:   وقوع
زلزله در پرو واقع در آمريکاي لاتين با بيش از 25 هزار تن کشته.
1907:   نخستين تاکسي در تاريخ جهان در شهر نيويورک اغاز بکار کرد.
1960:   سرزمين آفريقايي چاد که مستعمره فرانسه بود استقلال يافت.
1960:   مکالمه دو طرفه تلفني از طريق ماهواره بالوني " ايکو - 1" عملي شد.


برای
مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، تاریخ ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار