رقابت در صنايع نفت و گاز بدون به كارگيري سيستم اتوماسيون به روز امكان پذير نيست

رقابت و بقاء در صنايع ايران و جهان بدون به كارگيري وسيع و كارآمد سيستم هاي اتوماسيون مانيتورينگ به روز و كارآمد امكانپذير نيست بايد سرمايه گذاري جدي در اين زمينه صورت گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد علي اكبر صفوي استاد دانشگاه شيراز در كنفرانس فناوري اطلاعات و ارتباطات صنايع نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي با بيان اين مطلب گفت: سيستم اتوماسيون جز شاخه هايي است كه رقابت تكنولوژيكي دنيا و خيلي از كشورها را رقم مي زند و در اصل رقابت و بقا در صنايع ايران و جهان بدون بكارگيري وسيع كارآمد سيستم هاي اتوماسيون و مانيتورينگ به روز و كارآمد امكانپذير نمي باشد.

وي تصريح كرد: در حال حاضر متاسفانه بيش از 90 درصد از صنعت اتوماسيون كشور وارداتي است و هم اكنون نيز شديدا مورد تحريم واقع شده است از طرف ديگر در تمام دنيا تاكنون در سيستم هاي كنترل و اتوماسيون صنايع مسئله امنيت مورد توجه جدي نبوده است براي همين با انجام حملات سايبري جديد همه شركت هاي اتوماسيون جهان متوجه اين ايراد شده و در حال بهبود آن هستند ولي در ايران با توجه به مشكلات و حملات سايبري نياز به توجه ويژه به اين بخش بسيار حياتي است.

صفوي اظهار داشت: بسياري از نرم افزارها و سيستم هايي كه وارد كشور مي شوند نقاط ضعف و تهديدات بسياري دارند اگر دشمنان ما بخواهند كاري انجام دهند (مانند ويروس استاكس نت) مي توانند در شبكه هاي ما اختلالاتي ايجاد كنند از اينگونه تهديدات زياد است.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: بايد سيستم اتوماسيون مورد توجه قرار گيرد اين هشداري است براي اينكه به فكر اتوماسيون باشيم بايد براي پيشگيري و مقابله با آن فكر كنيم اگر اين وضعيت بخواهد عوض شود لازم است صنعت كشور و دانشگاه هاي كشور گام هاي جدي بردارند و مسئولان نيز سرمايه گذاري هاي جدي در اين حوزه داشته باشند.

صفوي اضافه كرد: سيستم هاي كنترل در واقع مغز زيرساخت هاي عملكردي در صنايع هستند اين سيستم ها تاكنون بر كارايي كنترل مورد توجه بودند و هيچ توجه كافي به آنها از ديدگاه امنيتي انجام نمي شد.

وي خاطرنشان كرد: امروزه اين سيستم ها بزرگترين نقطه ضعف براي حملات سايبري براي صنايع مهم و كليدي محسوب مي شود، حمله به اين سيستم ها هم از طريق حملات سايبري و هم حملات محلي مي تواند صورت گيرد و با تدبير هوشمند براي پيشگيري از خطرات احتمالي در سيستم اتوماسيون و مانيتورينگ صنايع نفت و گاز و پتروشيمي صورت گيرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار